Gå til innhold

Egypt

Gjest Gjest_Reiselysten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Reiselysten_*

Hei.

Noen som har vært i Egypt og kan si noe om de likte det eller ei? Har funnet veldig billig tur til enten Hurghada eller Sharm el-sheikh. Det er vel gode muligheter til å gjøre litt av hvert på begge steder? Hvis det blir aktuelt, så skal jeg reise med min kjære. Det er snakk om i slutten av aug. Vet ikke hvor varmt det er der da.

Takk for eventuell respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg og kjæresten har vært to ganger i Sharm el sheik. Slik vi opplevde det har Egypt både fordeler og bakdeler.....

Standarden på hotellene er ofte ganske god om man velger 4 og 5 stjerners hoteller. De har gjerne denne litt lukseriøse arabiske stilen. I motsatt fall kan det være svært dårlig, med dårlig vedlikehold, renhold, mat, betjening osv. Hotell-messig vil jeg anbefale å velge et kjede-hotell (hilton, Jolie Ville, Mövenpick...) da disse er tilpasset europeisk og amerikansk standard.

Maten er generelt sett grei og en god del er tilpasset turismen. Men igjen må en være påpasselig å ikke velge resturanter med dårlig hygiene. Noe som selvfølgelig kan være vanskelig å vite, så regn med litt "ferie-mage". Eller velg resturant-kjeder som Hard rock cafè eller Fridays...

Aktiviteter er det en del av. Snorkling og dykking er utrolig bra. Man ser masse bare 5 meter uti vannet på stranden, og båt-tur med snorkling er å anbefale. Ellers er tur til Kairo og pyramidene en flott opplevelse. Kamel-riding var også moro:)

Prisene er gode. Mat og drikke er veldig billig. Middag med drikke og dessert for to for rundt 100-lappen. På to uker brukte vi ca 4000kr hver i lomme-penger inkl utflukter. Ca det samme som vi bruker på en uke i Hellas eller Spania. Egypterne er til gjengjeld stort sett slitsomme og pågående. Enten må man bare gi blaffen i de eller så må man booke på en flott resort der en slipper å surre så mye utenfor hotell-området.

Taxi er billig, men bilene er dårlige og kjøringa så som så. Vi foretrakk å bo nært Naama bay andre gangen, slik at vi slapp å ta taxi.

Håper dette var til litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting! Hehe. Kan være ganske varmt der! 35grader i april i fjor. Men med en parasoll på stranda og høy faktor gikk det helt greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chili P

Jeg var i El Gouna utenfor Hurghada. Jeg syntes det var ufattelig kjedelig, og en uke var mer enn nok. Det var et eller to høydepunkter (Kongenes dal og besøk i bediunleir), men det var egentlig det. Jeg anbefaler det ikke, annet enn hvis man har desperat behov for å komme litt vekk til et varmt sted for noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_reiseglad_*
Hei.

Noen som har vært i Egypt og kan si noe om de likte det eller ei? Har funnet veldig billig tur til enten Hurghada eller Sharm el-sheikh. Det er vel gode muligheter til å gjøre litt av hvert på begge steder? Hvis det blir aktuelt, så skal jeg reise med min kjære. Det er snakk om i slutten av aug. Vet ikke hvor varmt det er der da.

I august er det 40-45 grader i dette området! Fryktelig varmt....

Skal du absolutt dit, velg Sharm foran Hurgada. Litt triveligere der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og alle jeg kjenner som har vært i Egypt har ikke vært dårlig i maven... Tilbake til topic, har ikke vært i Egypt selv, men de jeg kjenner anbefaler Egypt for billig mat, flotte historiske utflukter (selv om det kan være litt lange distanser) og ikke minst for å slappe av på flotte hotell. Flere av dem dykker og synes det er fine dykkemuligheter i Egypt. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke dårlig i magen, men tar jo alltid Hepatitt A pluss drikkevaksine før jeg reiser til sånne steder. De er verdt pengene sine.

Synes Hurghada var en utrolig stygg by, men hører det har blitt bedre der nå. Bodde på Blue Magawish utenfor Hurghada, og det var et veldig ålreit hotell hvor hvert rom var små "bungalower" nede på stranda i stedet for et stort hotell. Litt kjedelig ja, men deilig om man ønsker solferie.

Kairo var en ufattelig bråkete by, hadde hotell rett ved en vei og gikk konstant med vondt i hodet. Her bør man velge et hotell som ikke ligger midt i sentrum, jeg lærte av den erfaringen.. ;) Men pyramidene og Egyptisk museum var en fin opplevelse.

Har hørt masse fint om Sharm El-Sheik, spesielt av de som dykker, eller om man vil snorkle.

Man må passe på å ikke gi til de som tigger, eller kjøpe noe av gateselgere. Marked kan derimot være gøy, jeg fant en del fine suvernirer.

Synes Egypt var spennende, men det er ikke noe for de som har lyst på Norge i Syden..

Edit: Ser dere skal reise i august. Da bør dere takle varme bra, for det kan bli sinnsykt varmt der, og dere bør i så fall forberede dere på at dere ikke kommer til å orke særlig farting på den tiden.. :)

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrissy82

Jeg har vært i Egypt 2 ganger.. Både om sommeren og vinteren.. Begge gangene var jeg i Hurghada. Jeg vil aldri reise tilbake dit igjen.

Det er billig mat og drikke! Men jeg synes det ikke slitsomt med alle de selgerne som prøver å selge ting til deg langs gatene. det ødelegger ferien synes jeg.. :-(

Men jeg har hørt at Sharm el Shreik er bedre enn Hurgahada. Men det vet jeg ikke noen ting om.

Pass på hva du spiser og drikker. Man blir fort dårlig i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Jeg har sagt det før, og sier det mer enn gjerne igjen: Hold deg langt unna Hurghada! Du kan like gjerne oppsøke Grønmo søppelfylling. Makan litt latterlig feriested skal man lete lenge etter.

Når det gjelder Kongenes dal (som ble nevnt over), så er dette ikke i Hurghada, men i Luxor. Bussen vår brukte 5 timer fra Hurghada til Luxor. Man forteller neppe turister som skal til Oslo at de kan ta Fløibanen.

Søk på nettet, og du vil finne mye drit om Hurghada, blant annet denne artikkelen: http://www.zinetravel.no/article/81

Hvorfor jeg dro dit? Litt for stor tiltro til kompisens evner som reiseleder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Hvis det blir noe av, så blir det Sharm el-sheikh. Det virker som om flertallet foretrekker det. Det er vel ikke noe som hindrer oss i å reise, har veldig lyst, men eneste aberet er om det er for varmt? Kommer jeg til å krepere? Har vært i Tyrkia to ganger, ene gangen var det hetebølge, overlevde det. Vet ikke om varmen i Egypt kan sammenlignes med Tyrkia engang.

Har lyst til å få sol på kroppen og bade, men også oppleve ting. Ser ut som det ikke vil være noe problem.

Noen som har valgt å fly til Kairo istedetfor å sitte på buss i mange timer? Det går vel fort og greit? Finnes vel alltid noen som arrangerer slike ting? Eventuelt reiseselskapet, i mitt tilfelle, Pyramidene Reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært både i Hurghada og i Sharm. Ingen av stedene er kjempespennende, men det er flott å snorkle/dykke og fint å bade begge steder. Feiren i Sharm var ren dykkeferie for min del. Syns Hurghada blir litt urettferdig dårlig fremstilt her. Jada, det er ikke vakkert, men man har mulighet til en unik kombinasjon av solferie og kulturopplevelser.

Ønsker dere å bare ligge på stranda ville jeg ikke valgt Egypt uansett. Da finnes det MANGE hyggeligere steder å dra. (Greske øyer, kroatia, franske riviera mm, har finere strender og hyggeligere byer)

Skal dere først til Egypt, bør dere få med dere Kairo, Luxor og kongenes dal. Og Luxor er veeeldig langt fra Sharm....

Det er ikke noe problem å feks reise til Luxor en ettermiddag, etter en dag på stranden i Hurghada. Komme frem på kvelden, spise middag i Luxor. Og stå opp tidlig og ha hele påfølgende dag i Luxor - og så feks ta nattog til Kairo og ta en dag der før man drar tilbake til Hurghada. Altså ha 2-3 dager m utflukt og 4-5 dager på stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal til Sharm El-Sheik neste fredag og vi gleder oss veldig!! har all-inclusive, og det har jeg aldri prøvd før. Har vært i Hurghada, syns det var helt ok, men ikke noe mer. Har veldig høye forventninger til denne turen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter å bare ligge på stranden. Ser heller for meg at det blir mer utflukter. Litt av hvert, egentlig. Litt vanskelig å si noe fra eller til når man ikke har vært der. God tur, Daiquiry! Fortell gjerne hvordan det var når du kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Sharm el sheik i februar. desverre var vi der bare 1 uke, så vi skal tilbake dit engang :jepp: ! Utrolig billig og spise der. Billig skinn, og parfyme.

Siden vi bare var der i en uke, holdt vi oss mest på hotellet. Hadde noen små utflukter som var bra.

Tror dere kommer til og få en fin fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Hei.

Jeg var i Hurghada i januar 2008 og det var helt fantastisk :) jeg ble positivt overrasket, da jeg hadde hørt mye negativt før jeg dro ned..

Det var kaldt om kveldene, men om dagen var det nokså passe (rundt 22 grader i skyggen) så vi fikk benyttet oss av stranden :)

Vi bodde på Serenity Makadi Bay, som var ett 5* hotell -all inclusive!

middagen var helt topp, så mye forskjellig og så mye godt..og leilighetene var nydelige med egen hage og gåavstand til en av de mange bassengene og den private stranden. eget SPA på hotellet hvor vi fikk en kjempe behandling av profesjonelle..standarden og sikkerheten var også veldig høy!

jeg ønsker meg helt klart tilbake nå til høsten, når det er litt varmere!

Pyramidene reiser var også helt topp i forhold til behjelpelighet og service :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Jeg var i Hurghada i januar 2008 og det var helt fantastisk :) jeg ble positivt overrasket, da jeg hadde hørt mye negativt før jeg dro ned..

Det var kaldt om kveldene, men om dagen var det nokså passe (rundt 22 grader i skyggen) så vi fikk benyttet oss av stranden :)

Vi bodde på Serenity Makadi Bay, som var ett 5* hotell -all inclusive!

middagen var helt topp, så mye forskjellig og så mye godt..og leilighetene var nydelige med egen hage og gåavstand til en av de mange bassengene og den private stranden. eget SPA på hotellet hvor vi fikk en kjempe behandling av profesjonelle..standarden og sikkerheten var også veldig høy!

jeg ønsker meg helt klart tilbake nå til høsten, når det er litt varmere!

Pyramidene reiser var også helt topp i forhold til behjelpelighet og service :)

jeg blir helt flau av å lese innleggene deres. Høres ut som dere hadde kost dere best på et hotell i kjære trygge Norge spør du meg! Har vært i Egypt flere ganger, på mange ulike steder, og oppfatter og tar inn alt det dere klager og syter om, for kultur! Er det så vanskelig å skjønne at ikke alle er som oss nordmenn? jøssemeg, fikk helt bakoversveis av samtlige kommentarer. Så sneversynte innlegg har jeg aldri sett maken til. Tror Spania er stedet for sånne som dere gitt. Der kan dere slappe av i varmen, uten å bevege dere en meter fra hotellet, spise mat som dere får i Norge, være sikre på at dere ikke blir dårlig i magen etc. Fy skamme seg så barnslige burugler har jeg aldri vært boti. visste ikke at dette var et sånt kjerringforum....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir helt flau av å lese innleggene deres. Høres ut som dere hadde kost dere best på et hotell i kjære trygge Norge spør du meg! Har vært i Egypt flere ganger, på mange ulike steder, og oppfatter og tar inn alt det dere klager og syter om, for kultur! Er det så vanskelig å skjønne at ikke alle er som oss nordmenn? jøssemeg, fikk helt bakoversveis av samtlige kommentarer. Så sneversynte innlegg har jeg aldri sett maken til. Tror Spania er stedet for sånne som dere gitt. Der kan dere slappe av i varmen, uten å bevege dere en meter fra hotellet, spise mat som dere får i Norge, være sikre på at dere ikke blir dårlig i magen etc. Fy skamme seg så barnslige burugler har jeg aldri vært boti. visste ikke at dette var et sånt kjerringforum....

Selv om jeg kanskje er uenig i ordvalget ditt, så er jeg veldig enig i innholdet.

Denne typen kommentarer kommer som oftest fra de som helst bør dra til Gran Canaria, evnt holde seg på innelukkede resorts, hvor man slipper å se noe av landet forøvrig.

Og en del av kommentarene gjenspeiler en utrolig navlebeskuende holdning.

Om man tar seg to minutter til å undersøke ting før man reiser vil man finne ut at:

Egypt er et stort land(dvs alt ligger ikke i gåavstand fra Hurghada).

Det ligger i Afrika(her er det varmt om sommeren)

Det er et relativt fattig land(mat, infrastruktur etc er ikke som hjemme)

Btw; så er ikke Hurghada akkurat det fineste medmindre man bare skal ligge på stranda.

Jeg anbefaler å dra til Sharm og stikke nordover til Dahab(ca 10 mil). Liten by med masse dykke/snorklemuligheter og laidback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at Dahab er en fantastisk koselig by :) God mat har de og så er det en laidback plass ;) Vi svømte også med delfiner der ;)

Var i Sharm el Sheik for et par år siden og tok derfor turen til Dahab også(leide taxi en hel dag for å komme oss til og fra)

Positive ting med Egypt er: Varme, meget gode dykke og snorklemuligheter og Kairo, med Pyramidene og ikkeminst det Egyptiske museet de har der :jepp:

Selgerene kan derimot være en smule pågående, men dette er bare å lære seg å takle på sitt eget vis, så går det fint det også :) Synes nesten alle italienerene som var i Sharm var mer slitsom en selgerene av og til :gjeiper: (Kan sammenlignes med nordmenn i Spania)

Endret av MaiL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...