Gå til innhold

Skal kjøpe bolig for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet

Tar et eks her:

Prisantydning: kr. 1 200 000,- + omkostninger

Borettslag

Boligtype: Leilighet

Eierform: Borettslag

Fellesutgifter: kr. 10 472,-

Fellesgjeld: kr. 1 790 000,-

Fellesformue: kr. 7 402,-

Hva betyr alt dette i sammenheng?

Hvor mye koster dette meg hver mnd?

Og hvor lenge må jeg btale fellesutgifter osv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet (endret)
Tar et eks her:

Prisantydning: kr. 1 200 000,- + omkostninger

Borettslag

Boligtype: Leilighet

Eierform: Borettslag

Fellesutgifter: kr. 10 472,- (husleie hver mnd)

Fellesgjeld: kr. 1 790 000,- (gjelden hver beboer har i borrettslaget, derfor er husleien så høy siden fellesgjelden er så høy)

Fellesformue: kr. 7 402,- (Jeg vet ikke hva dette er)

Det vil koste deg 10472 + kostnadene på lånet, og jeg hadde aldri gått for en bolig som har så høy husleie.

Fellesutgiftene kan jo gå ned, når dere har betalt ned på fellesgjeld. Men som regel bruker husleien å gå opp, for det kommer som regel alltid noen ekstra ting som bare må gjøres.

Jeg har bodd her vi bor i 13 år, og husleien har steget med 1600 kr på denne tiden.

Endret av Piper
Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet
Det vil koste deg 10472 + kostnadene på lånet, og jeg hadde aldri gått for en bolig som har så høy husleie.

Fellesutgiftene kan jo gå ned, når dere har betalt ned på fellesgjeld. Men som regel bruker husleien å gå opp, for det kommer som regel alltid noen ekstra ting som bare må gjøres.

Jeg har bodd her vi bor i 13 år, og husleien har steget med 1600 kr på denne tiden.

Så da må jeg betale den husleia PLUSS tilbakebetale lån jeg tar opp....de 1200000 månedlig?

Skrevet

Ditt samlede lån vil bli på 2.990.000, pluss eventuelle andre lån (studielån, billån o.l.)

Skrevet
Så da må jeg betale den husleia PLUSS tilbakebetale lån jeg tar opp....de 1200000 månedlig?

Selvsagt.

Gjest Piper
Skrevet

Du betaler terminbeløp på lånet, for jeg regner med at du ikke har tenkt å betale tilbake hele lånet på en måned?

Terminbeløp er rente + avdrag, og jo lengre tid du har lånet på desto lavere blir terminbeløpet. Det vanligste ville vært å betale ned lånet på 20-25 år, men har du god økonomi vil det svare seg å betale det ned på kortere tid.

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet

Hmmm,

Den er grei. Da holder vi oss unna boliger med fellesgjeld, tror jeg.

Takk for hjelpen :)

Skrevet
Fellesformue: kr. 7 402,-

Fellesformue betyr at borettsalget har noe kontanter/verdier som fordeles per andelseier. I ditt tilfelle har hver andelseier 7402 kr. Dvs at dersom det skulle dukke opp små uforutsette utgifter, har borettslaget penger til å dekke dette uten at dere må spytte i penger eller at borettslaget må ta opp mer lån.

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet

Jeg vet at banken gir lån utifra inntekstsummen.Og den er grei.

Men hva med fellesgjeld-delen? Krever sameiet noe garanti eller noe for å innvilge kjøpet?

Skrevet

Banken ser på totalgjelden på leiligheten, altså salgssum pluss fellesgjeld når de bevilger lån.

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet
Banken ser på totalgjelden på leiligheten, altså salgssum pluss fellesgjeld når de bevilger lån.

Herlig å være singel i norge! :kjefte:

Man får ikke kjøpt seg noe da.

Skrevet

Æhhh... Har da ikke noe med å være singel det, da. Man må kanskje utvide kretsen man kikker etter leilighet noe.

Og naturligvis ser banken på totalgjeld - man skal jo betjene hele gjelda.

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet
Æhhh... Har da ikke noe med å være singel det, da. Man må kanskje utvide kretsen man kikker etter leilighet noe.

Og naturligvis ser banken på totalgjeld - man skal jo betjene hele gjelda.

Jo så.

Er man to kan man få låne mer og faktisk finne noe.

Er man singel går det ikke :sjenert:

Skrevet
Jo så.

Er man to kan man få låne mer og faktisk finne noe.

Er man singel går det ikke :sjenert:

Når man er to kan man få kjøpt større leilighet enn når man er singel. Men det er slett ikke umulig å finne noe som singel, heller. Selv i Oslo.

Skrevet

Akkurat det kommer jo helt an på kravene dine.

Kjøpte meg leilighet i Oslo som singel jeg.

Gikk fint det. :)

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet
Akkurat det kommer jo helt an på kravene dine.

Kjøpte meg leilighet i Oslo som singel jeg.

Gikk fint det. :)

Har i hele dag sett på annonser. Finner ikke noe til 900000,- i oslo inkludert fellesgjeld. Får ikke mer i boliglån :sjenert:

Skrevet
Har i hele dag sett på annonser. Finner ikke noe til 900000,- i oslo inkludert fellesgjeld. Får ikke mer i boliglån :sjenert:

Hvis du leter på finn.no og sorterer etter Boa lav-høy , så skulle du finne noen , men de er alle sammen svært små :/

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet
Hvis du leter på finn.no og sorterer etter Boa lav-høy , så skulle du finne noen , men de er alle sammen svært små :/

Sjekket der også.

Satt en max-pris-grense.Null reff gitt :sjenert:

Gjest Gjest_gunn_*
Skrevet

Rettelse: Treff, ikke reff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...