Gå til innhold

Spm. ang. kraftig forstuelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gonzo_*
Skrevet

Hei

Skadet foten på trening på torsdag. Utførte et spark og idet jeg satte foten ned, landet jeg på siden og hadde fart og vekt i den retningen. Det har vært såpass ille at jeg ikke har kunnet gå, og har måttet krype hvoren jeg har måttet befinne meg i huset...

Jeg har ikke lyst å bruke 400 på undersøkelse og røntgen, for å få beskjed om å ta det med ro et par uker, men har heller ikke lyst å ta unødvendig risk som medfører at jeg blir skadet på nytt.

Er det noen soleklare forskjeller mellom et lett brudd og en alvorlig forstuelse. Vil det f.eks være et faktum at hvis smerten og hevelsen går over innen en uke, er det ikke et brudd?

Tar ikke det som blir sagt her som en diagnose selvfølgelig, men hadde vært greit å få noe input fra noen som har god peil på dette.

Skriv gjerne grunnlaget for uttalelsen, så jeg vet om det er synsing eller "ekspertise" som blir skrevet...

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Gjest 95D11B
Skrevet

Du ... kom deg til lege. Når man ikke kan gå på en fot så kan det skyldes en mengde forskjellige ting og dersom man ikke får den riktige behandling - inkludert å holde seg i ro i noen uker når man får beskjed om det - kan man få seg en skade som varer livet ut.

Ved slike skader som dette bør man etter min (uprofesjonelle) mening ALLTID få noen proffe til å se på det - inkl. røntgen.

Skrevet (endret)

Dette er synsing, men.....få en lege til å se på det.

Slo en tommel på trening for 3 år siden (slag). Det gjorde ikke så veldig vondt der og da (iset ned fort) og ble heller ikke veldig hovent eller misfarget, men siden både jeg og treningspartneren hadde hørt et knekk da slaget traff valgte jeg å dra på legevakta. Det viste seg å være et leddbånd som hadde røket, samt at en beinflis var slått løs inni der. Måtte fikses med operasjon.

Dermed tror jeg det er smart å få undersøkt en fot som gjør så vondt som det du beskriver. Har det skjedd noe med leddbånd eller bein så er det lurt å få satt det riktig sammen igjen - men da må det legebesøk og røntgen til først.

Endret av Cata
Gjest sykepleier opg legestudent
Skrevet
Hei

Skadet foten på trening på torsdag. Utførte et spark og idet jeg satte foten ned, landet jeg på siden og hadde fart og vekt i den retningen. Det har vært såpass ille at jeg ikke har kunnet gå, og har måttet krype hvoren jeg har måttet befinne meg i huset...

Jeg har ikke lyst å bruke 400 på undersøkelse og røntgen, for å få beskjed om å ta det med ro et par uker, men har heller ikke lyst å ta unødvendig risk som medfører at jeg blir skadet på nytt.

Er det noen soleklare forskjeller mellom et lett brudd og en alvorlig forstuelse. Vil det f.eks være et faktum at hvis smerten og hevelsen går over innen en uke, er det ikke et brudd?

Tar ikke det som blir sagt her som en diagnose selvfølgelig, men hadde vært greit å få noe input fra noen som har god peil på dette.

Skriv gjerne grunnlaget for uttalelsen, så jeg vet om det er synsing eller "ekspertise" som blir skrevet...

På forhånd takk

Dette høres ut som en klassisk overtråkksituasjon!

Det vil uansett komme en hevelse (som kan være stor og vond..) uansett om det er en forstuing eller om noe er røket, i alle fall om man ikke har vært flink med å ise, komprimere, heve foten og hvile etterpå (RICE).

Leddbånd som er forstrukket eller røket synes ikke på normal røntgenus, men en kan jo oppdage evt avrivning av beinbiter.

Leddbåndskader skal som regel kun behandles med opptrening/taping, men selvfølgelig er skjelettskader noe annet.

Jeg har gjort det samme som deg mange ganger gjennom en aktiv idrettskarriere, og opplevde flere ganger at det tok flere dager før man kunne gå på foten.

Mitt råd til deg; hvis det fremdeles er vondt når hevelsen er begynt å gå ned, kan det i alle fall være grunn til å la foten bli undersøkt.

hvis den fremdeles er hoven, ville jeg kanskje venta litt, for undersøkelse er uansett da vanskelig å gjennomføre pga smerter og hevelsen.

God bedring til deg!!!

når du starter trening igjen, bruk tape en stund for å stabilisere, og tren opp igjen ankelstabilitet på balansebrett --viktig for å unngå nye overtråkk!

Skrevet

Hvis den blir veldig hoven, misfarginger, feilstilling, knirking ved bevegelse, ingen puls distalt for skadestedet, sterke smerter.

Men det er veldig vanskelig å se forskjell på et brudd og en forstuing, som førstehjelper behandler man alltid slike skader som brudd...

Men et kjennetegn som jeg har merket selv, er at en forstuing ofte blir enda vondere om natten.

Gjest Gjest
Skrevet

Takker og bukker for svar, folkens. Burde vel gå for å sikre meg mest mulig, men det er sure penger...

Gjest Bolledeig
Skrevet

Ja 400 kroner er virkelig en høy pris å betale for å unngå varige men i ankelen, du skal jo bare gå på den resten av livet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...