Leo Skrevet 6. april 2008 #21 Skrevet 6. april 2008 Hm! Kanskje jeg skal innføre "kontortid" en gang i uka og borettslag-postkasse for å unngå henvendelser til alle døgnets tider. Det tror jeg er en god idè! I tillegg bør du opprette en egen mailadresse for saker som angår borettslaget.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #23 Skrevet 6. april 2008 Masse jobb og stress som jeg ikke fikk stort annet igjen for enn kjeft og syting. Men jeg tror dette varierer veldig ut fra hvordan borettslaget er organisert. Vi hadde ingen forretningsfører og de andre styremedlemmene var mildt sagt uinteresserte i å bidra. At de satt i styret, var ikke mulig å vite med mindre man studerte protokollen fra årsmøtet. Dermed falt absolutt alt arbeid på meg. Betale regninger, innkreve husleie, ordne trappevask, organisere dugnader, tilkalle håndverkere hver gang det var noe galt med fellesanlegg (rør, elektrisk, brannalarm) etc. Jeg brukte ganske mange timer i uka på dette. I tillegg kom en del større oppgaver. F eks oppussing av gården, der jeg måtte ordne med lån fra bank, innhente anbud og forhandle med entreprenører, følge opp arbeidet de gjorde fra uke til uke, ta meg av den rettstvisten som nødvendigvis kom i etterkant osv. Samtidig kom folk daglig og klaget over alt mellom himmel og jord. Trappevasken er for dårlig, det kommer rar matlukt fra leiligheten til naboen, trikken bråker så fælt, jeg skal selge og megleren trenger noen opplysninger - kan du ringe ham?, naboen har plassert ting i kjellerboden min - du må ordne opp, hvor skal jeg gjøre av det gamle kjøleskapet mitt?, når har du tenkt å få gjort noe med sykkelstativene?... Til gjengjeld mottok jeg et månedlig honorar som nesten tilsvarte det jeg får for én times overtidsarbeid på jobben. Lykke til Utrolig dårlig organsiert borettslag. Det er ikke vanlig at det er slik. De aller fleste har forettningsfører som er fra stedets boligbyggelag. leder har ikke noe med å kreve inn leier,bistå meglere.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #24 Skrevet 6. april 2008 Er det noen som har vært styreldeder i et borettslag som kan fortelle hvordan det er/var? Jeg vet jo såklart hvilke oppgaver jeg har, men jeg kjenner ingen som er det, eller har vært det, derfor ville jeg høre fra noen andre hvordan det er. Det jeg lurer mest på, hvor mye tid brukte du på det, og var det et stressende verv? Hilsen fersking. Nei,men jeg har sittet i styre i mange år. Vi var 5 i styret+leder. vaktmester var alltid med på møtene, da mye dreide seg om bebyggelsen osv. før dette styret så hadde vi en som fly ute sent og tidlig og tilsnakket folk. Ringte på dørene etter å ha hørt sladder ombåde det ene og det andre. det var håpløst. Vi hadde fellesmøter med alle beboerne på vår,høst,vinter. Det var et stort lag, så det var styremøte en gang pr.mnd. Beboerne hadde også mulighet til å sende mail, legge besked i kassen til styrer eller vaktmester . Dette for at styreleder,styret ikke skal kontaktes i tide og utide. Så fikk vi slutt på at fru Hansen kunne ringe og klage på Olsen. sladder ble ikke tatt seriøst. Har du noe å klage på, så send inn skriftlig klage. Anonyme klager gikk rett i søppelbøtten. uansett hvordan man gjør det, så er trappevask et evig tema.trappevask kan ike styret sitte å diskutere var vår mening. De hadde allerede diskutert trappevask i 20 år. Vaktmester gikk av med pensjon og ved nyansettelse ble trappevask lagt til vaktmesterstillingen. Så da ble trapper/ganger vasket en gang i uken.det sier seg selv at alle kan ikke få vasket på fredager,men det er fritt for hver beboer med så mye folk, så lot det seg ikke gjøre å få løst alt ved mail/postkasse. Da tok vi et fellesmøte og ble enig om at det skulle være en representant i hver oppgang. En tur som gikk på omgang. var det noe i oppgangen så kunne de snakke med representanten. Slik fikk de løst mange konflikter uten å måtte innkalle til et styremøte. Det skapte mere miljø i oppgangene. noen naboer hadde aldri pratet med hverandre før det. Som styrelder har du ikke mere rettigheter enn andre beboere. Du kan ikke tillate deg å si hva som helst. Noe som oftes glemmes. Det fins styreleder som enste gangen de har hatt noeå sagt er da de ble valgt. Slike skulle abselutt ikke vert styreleder. Vi hadde forretningfører som er flink, så økonomien ble styrt derifra. Gå inn for oppgaven med tanke på at du vil gjøre noe for iljøet du bor i!!! da er mye gjort.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #25 Skrevet 6. april 2008 Nei,men jeg har sittet i styre i mange år. Vi var 5 i styret+leder. vaktmester var alltid med på møtene, da mye dreide seg om bebyggelsen osv. før dette styret så hadde vi en som fly ute sent og tidlig og tilsnakket folk. Ringte på dørene etter å ha hørt sladder ombåde det ene og det andre. det var håpløst. Vi hadde fellesmøter med alle beboerne på vår,høst,vinter. Det var et stort lag, så det var styremøte en gang pr.mnd. Beboerne hadde også mulighet til å sende mail, legge besked i kassen til styrer eller vaktmester . Dette for at styreleder,styret ikke skal kontaktes i tide og utide. Så fikk vi slutt på at fru Hansen kunne ringe og klage på Olsen. sladder ble ikke tatt seriøst. Har du noe å klage på, så send inn skriftlig klage. Anonyme klager gikk rett i søppelbøtten. uansett hvordan man gjør det, så er trappevask et evig tema.trappevask kan ike styret sitte å diskutere var vår mening. De hadde allerede diskutert trappevask i 20 år. Vaktmester gikk av med pensjon og ved nyansettelse ble trappevask lagt til vaktmesterstillingen. Så da ble trapper/ganger vasket en gang i uken.det sier seg selv at alle kan ikke få vasket på fredager,men det er fritt for hver beboer med så mye folk, så lot det seg ikke gjøre å få løst alt ved mail/postkasse. Da tok vi et fellesmøte og ble enig om at det skulle være en representant i hver oppgang. En tur som gikk på omgang. var det noe i oppgangen så kunne de snakke med representanten. Slik fikk de løst mange konflikter uten å måtte innkalle til et styremøte. Det skapte mere miljø i oppgangene. noen naboer hadde aldri pratet med hverandre før det. Som styrelder har du ikke mere rettigheter enn andre beboere. Du kan ikke tillate deg å si hva som helst. Noe som oftes glemmes. Det fins styreleder som enste gangen de har hatt noeå sagt er da de ble valgt. Slike skulle abselutt ikke vert styreleder. Vi hadde forretningfører som er flink, så økonomien ble styrt derifra. Gå inn for oppgaven med tanke på at du vil gjøre noe for iljøet du bor i!!! da er mye gjort. Glemte to ting før jeg logget meg ut. Den abselutte taushetsplikt gjelder. Da du kan få vite ting som ikke bør komme ut. Så før jeg flyttet arrangerte vi barnas møte med styret. Det er jo slik ofte at i miljøet, så er det nok om man setter opphusker/sandkasse. det var mye klaging på barna. ball traff ruter,løping i ganger osv. kjefting... Barna selv fikk velge foreldre de ville ha med som ivaretok deres interesser. Tror det var en 5-6 foreldre som fikk komme. Det var et overaskende møte. I sånne lag blir jo aldri barna hørt. det skulle lite kostnader og foreldres vilje før vi fikk til ting ingen hadde tenkt på. Det ble arrangert sommerfest. barna servert de voksne. de som ville kunne bake noe fra sitt hjemland,hemplass. Dette høres søtt ut at alt er bare bra? nei,men det var en del arbeide,tenking bak,men i ettertid ser en hva lite som skal til.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #26 Skrevet 6. april 2008 Hm! Kanskje jeg skal innføre "kontortid" en gang i uka og borettslag-postkasse for å unngå henvendelser til alle døgnets tider. Du må fortsatt regne med henvendelser. F.eks ting kan skje ved f.eks lekasjer, innbrudd, bråk, folk somer uenige, klager o.s.v. Hun her har to kontordager i uka hvor hun sitter med brev, henvendelser, telefoner, informasjon o.l.
Gjest Pax Skrevet 6. april 2008 #27 Skrevet 6. april 2008 Du må fortsatt regne med henvendelser. F.eks ting kan skje ved f.eks lekasjer, innbrudd, bråk, folk somer uenige, klager o.s.v. Selvsagt.
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 7. april 2008 #28 Skrevet 7. april 2008 Lov meg at du aldri blir en sur heks! Det er hun i mitt borettslag! Og jeg har nettopp flyttet hit, aldri gjort henne noe:S Et styreverv kan gjøre hvem som helst til heks. Hvem går man til når man har en klage? Jo, styreleder, enten det er klage på naboen eller at gresset ikke er klippet eller hva det nå måtte være. I tillegg skal det innhentes anbud på maling, snekkerarbeid, oppussing og generelt vedlikehold, innkalles til dugnader osv. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å få folk til dette vervet, det er sjelden de får høre noe positivt. Kontortid kan du bare glemme, for folk husker ikke hva som står i referatet fra generalforsamlingen og enten har de kastet det uten å lese det og så gidder de ikke møte opp på generalforsamlingen. Og derfor ringer de bare på til styrelederen siden de vet hvor vedkommende bor. En utakknemlig jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå