Gå til innhold

Styreleder i borettslag

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har vært styreldeder i et borettslag som kan fortelle hvordan det er/var?

Jeg vet jo såklart hvilke oppgaver jeg har, men jeg kjenner ingen som er det, eller har vært det, derfor ville jeg høre fra noen andre hvordan det er.

Det jeg lurer mest på, hvor mye tid brukte du på det, og var det et stressende verv?

Hilsen fersking.

Endret av Pax
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse jobb og stress som jeg ikke fikk stort annet igjen for enn kjeft og syting.

Men jeg tror dette varierer veldig ut fra hvordan borettslaget er organisert. Vi hadde ingen forretningsfører og de andre styremedlemmene var mildt sagt uinteresserte i å bidra. At de satt i styret, var ikke mulig å vite med mindre man studerte protokollen fra årsmøtet. Dermed falt absolutt alt arbeid på meg. Betale regninger, innkreve husleie, ordne trappevask, organisere dugnader, tilkalle håndverkere hver gang det var noe galt med fellesanlegg (rør, elektrisk, brannalarm) etc. Jeg brukte ganske mange timer i uka på dette. I tillegg kom en del større oppgaver. F eks oppussing av gården, der jeg måtte ordne med lån fra bank, innhente anbud og forhandle med entreprenører, følge opp arbeidet de gjorde fra uke til uke, ta meg av den rettstvisten som nødvendigvis kom i etterkant osv.

Samtidig kom folk daglig og klaget over alt mellom himmel og jord. Trappevasken er for dårlig, det kommer rar matlukt fra leiligheten til naboen, trikken bråker så fælt, jeg skal selge og megleren trenger noen opplysninger - kan du ringe ham?, naboen har plassert ting i kjellerboden min - du må ordne opp, hvor skal jeg gjøre av det gamle kjøleskapet mitt?, når har du tenkt å få gjort noe med sykkelstativene?...

Til gjengjeld mottok jeg et månedlig honorar som nesten tilsvarte det jeg får for én times overtidsarbeid på jobben.

Lykke til :)

Skrevet

Hva med juridisk ansvar? Hvis f.eks. en balkong faller ned og skader noen, kan de i styret bli stilt ansvarlig? :klø:

Skrevet

Ja, det kan de sikkert - hvis de plasserte en bombe i balkongen og den falt ned pga det. :P

Ellers kan jeg ikke se for meg det, men du har et poeng, så jeg skal se litt nærmere på det. :)

Skrevet

Lov meg at du aldri blir en sur heks! Det er hun i mitt borettslag! Og jeg har nettopp flyttet hit, aldri gjort henne noe:S

Skrevet

Neida.... Det meste kan jo ordnes med bestikkelser. :sjarmor:

Skrevet

Snakker innimellom med hun som er styreleder her.

Virker som om det er masse mas. Hun har ansvaret for bygget. Alt fra trappevask til vakmestertjenester.

Hun er mer eller mindre syrets fjes til beboerne, så hver gang noen skal klage, si ifra om noe så er det til henne. Hun må passe på at alt er i orden i bygget, som f.eks at folk ikke røyker inne, de putter ikke søppel i gangene, at ting ikke står i gangene, at dørmatter ikke ligger i gangene (brannmessige årsaker). Og hvis noe skjer så må hun ta seg av det, uansett når på døgnet. Ting må sendes ut og besjeder som må gis må hun ordne.

Nå har de i tilleg skjedd mye rart her så har det blitt mye. F.eks ungdommer har brukt brannslukningsapparat i gangene, og brannalarmen går stadig og støtt pga ungdommer.

Skrevet (endret)

Mannen min har vært styreleder, og det er en ganske omfattende jobb, da borettslaget hadde endel store prosjekter på gang i den perioden (rørskifte, vindusbytte etc). Nå var han så heldig å ha et kompetent styre med seg, og det var et pluss. Å ha en kompetent forretningsfører som følger opp er også et must. De store boligselskapene har ofte kurs for tillitsvalgte i borettslag, og det kan være nyttig å ta noe slikt.

Endret av junia
Skrevet
Huff da, det hørtes jo rævva ut. :ler:

Det er kortversjonen, ja ;)

Hva med juridisk ansvar? Hvis f.eks. en balkong faller ned og skader noen, kan de i styret bli stilt ansvarlig? :klø:

Javisst. Men ikke automatisk. Gårdeier (borettslaget) er stort sett ansvarlig når deler av gården detter ned i hodet på folk. Hvis dette skyldes uaktsomhet (for dårlig jobb) av styret, kan man bli personlig ansvarlig som styremedlem: burettslaglova § 12-1.

Man kan dessuten bli ansvarlig for en bråte andre ting. Dette var en av grunnen til at jeg trakk meg etter en del år. Det var for mye jobb og jeg hadde ikke tid til å gjøre den skikkelig, så jeg ble etterhvert redd for å pådra meg erstatningsansvar.

Hun må passe på at alt er i orden i bygget, som f.eks at folk ikke røyker inne, de putter ikke søppel i gangene, at ting ikke står i gangene, at dørmatter ikke ligger i gangene (brannmessige årsaker). Og hvis noe skjer så må hun ta seg av det, uansett når på døgnet. Ting må sendes ut og besjeder som må gis må hun ordne.

Låter kjent. Å påta seg et sånt verv, ligger et sted i grenselandet mellom selvplaging og veldedighet.

Å ha en kompetent forretningsfører som følger opp er også et must.

Etter en del års erfaring med hvordan det funker uten forretningsfører, skriver jeg under på dette.

Gjest Helen Parr
Skrevet
De store boligselskapene har ofte kurs for tillitsvalgte i borettslag, og det kan være nyttig å ta noe slikt.

Dette minner meg om et kurs jeg tok for mange år siden i regi av OBOS for å være møteleder på generalforsamlinger i diverse sameier i Oslo.

Det jeg husker best fra både kurs og møter var at lengden på møtet og antall oppmøtte kverulanter var omvendt proposjonalt med antall andeler i sameiet.

Men tross alt en bedre ekstrajobb enn servitør. :)

Gjest Gjest_Aida_*
Skrevet

Nå er det stor forskjell på borettslag da. Der jeg bodde tidligere var vi 550 leiligheter i borettslaget. Klart styreleder hadde litt av en jobb. Her jeg nå bor så er vi 17 boenheter. Ikke trappevask da det ikke er blokker. Her går det på vedlikehold, lekeplass og den type ting. Styreleder har også to andre i styret så da er de faktisk tre stykker som skal fordele arbeidet. Må også se på hvilke beboere man har med å gjøre. Er det en høy andel fremmespråkelige så må man regne med ekstra arbeid rett og slett fordi de ikke har kunnskap om boformen og dugnad og trappevask.

Skrevet (endret)

Jeg ble litt skeptisk etter hva jeg leste her! :P Men jeg satser på at det går bra. :)

Endret av Pax
Skrevet

Som styreleder i et borettslag er du:

Overarbeidet og ulønnet vaktmester

Hobbypsykolog

Megler

Konfliktsrådsleder

Skyldebøtte

24 timers nødhjelpstelefonstjeneste

og mye mye mer

Usj

Skrevet

Bare ikke bli som Roy Narvestad. :ler:

Gjest ED427A
Skrevet
Dette minner meg om et kurs jeg tok for mange år siden i regi av OBOS for å være møteleder på generalforsamlinger i diverse sameier i Oslo.

Det jeg husker best fra både kurs og møter var at lengden på møtet og antall oppmøtte kverulanter var omvendt proposjonalt med antall andeler i sameiet.

Dette var veldig godt sagt. Jeg har vært styremedlem og vi var så heldige at vi var 3 driftige mennesker i styret samt en dyktig forretningsfører som kunne jobben. Vi trådte inn som styremedlemmer da sameiet ble opprettet og arvet dessverre en stabel problemer fra tidligere eier av bygget. Men siden ingen av oss ønsket å beholde problemene og samtidig var i stand til å se at ethvert problem løses ved å begynne i en trådende og nøste seg innover samt at vi var flinke å si "det kan jeg gjøre" for å avlaste leder (vi fordelte faktisk ansvar fast, uten at vi reklamerte for det slik at lederen og forretningsfører var kontaktpersoner, og så fordelte de resten til oss etter et fast mønster).

Vi ble truet med kupp på generalforsamlingen av noen som ikke likte at vi løste problemer (de var en stor del av problemet selv) så da gikk vi fra dør til dør hos alle de andre og oppfordret dem til å komme på gen.fors dersom de øsnket å bruke sin stemme til å løse problemene eller gi oss fullmakt. 3 år tok det før problemene var løst og da høstet vi applaus.

Jeg har ikke vært leder, men det å engasjere og tørre å delegere oppgaver til andre i styret slik at de blir engasjert og avlaster deg trådstarter tror jeg er nøkkelen. Bruk også forretningsfører - de er ofte gode på regelverk samt erfaringer fra andre lag der de kanskje har løst lignende problemer før.

Skrevet
Jeg ble litt skeptisk etter hva jeg leste her! :P Men jeg satser på at det går bra. :)

Du er en modig og oppofrende kvinne.

Skrevet

Nja... Jeg har hatt min andel slike styreverv og jeg tror jeg ville ha foretrukket en ekstrajobb som servitør. Restaurantgjester flest ringer i hvert fall ikke på døren din til alle døgnets tider for å klage på maten... :ler: .

Skrevet

Hm! Kanskje jeg skal innføre "kontortid" en gang i uka og borettslag-postkasse for å unngå henvendelser til alle døgnets tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...