Gå til innhold

Dersom det ble stilt krav for å være medlem av statskirken

Anbefalte innlegg

Mange trossamfunn krever noe av medlemmene sine; oppmøte, deltakelse, kontigenter osv. Ville du fremdeles vært medlem av statskirken dersom du måtte betale for det, møte opp i gudstjenester og delta på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nei. Jeg er kun medlem av latskap og pga at jeg mener kirkeasyl er en nødvendig nødløsning i enkelte ekstreme sitasjoner. Om statskirken forsvinner vil så vidt jeg har forstått det vernet bli fjernet.

Men betale gjør jeg da, via skatteseddelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

Absolutt ikke. Som gjesten over er jeg medlem kun av latskap - skal få ut fingeren og melde meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at en burde melde seg inn, ikke ut.

Utrolig at en bare er medlem en plass bare fordi. Og da særlig siden det er en religiøs organisasjon. Noe jeg ser på som noe veldig personlig og alvorlig.

Jeg er utmeldt, men det måtte jeg gjøre tre ganger før jeg VIRKELIG VAR utmeldt.

Må nok sjekke en gang til, tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk oppmøte i gudstjenester og andre aktiviteter har jeg ikke sansen for, det ville hatt motsatt virkning på meg. For meg er tro noe personlig mellom meg og min Gud. Jeg trenger ikke nødvendigvis renne ned kirkedørene for å vite hva jeg tror på. Hvis jeg kun ønsker å gå i kirken en gang i året, eller kanskje ikke i det hele tatt så må jeg få lov til det synes jeg. Hvis kirken skal være vanskelig og kreve dette så får de bare melde meg ut. Hvor vidt navnet mitt står oppført eller ikke gjør meg igrunn hverken mer eller mindre kristen.

Når det gjelder økonomisk så betaler jeg gjerne. Ikke nødvendigvis så mye, men jeg støtter meningheten min med et årlig tilskudd til ungdomsgruppen og ellers litt i kollekten de gangene jeg skulle komme meg i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut for to dager siden jeg.. siden jeg ikke er døpt så skulle jeg egntlig ikke vært medlem så det stod på sidene dems at jeg bare trengte å skrive en mail for å bli sletta.. så det var faktisk gjort på en en to tre ellers så hadde jeg vel ikke giddi å tatt meg bryet;)

gå inn på kirken.no

Endret av amare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg betaler gjerne medlemskontigent. Men obligatorisk oppmøte ville ikke være aktuelt å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...