Gå til innhold

Smart eller dum

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Haha, så fordi jeg ikke gadd å lese alle innleggene så sank jeg plutselig noen IQ-poeng? :P Unntak finnes alltid, men det var heller ikke disse unntakene svaret mitt var rettet mot... noe du kanskje burde ha skjønt hvis du ikke var mer opptatt av å angripe meg?

Jeg vet jeg er smartere enn 98 % av befolkningen, ferdig med den saken. Det gjør meg derimot ikke til mer verdifull eller bedre enn andre. Det viktigste er ikke hva testresultatene dine viser. Det er hvordan du behandler personene rundt deg som teller :)

Du er sikkert veldig smart. Men sagt på en annen måte; det er ca 5 mill mennesker i Norge, og om du er blant de 2% smarteste, og vi ikke korrigerer for at vi kun ser på voksne, så er det vel noe sånt som ca 100 tusen som er smartere enn deg, da? Gratulerer, du kom på hundre tusende plass i NM i IQ. Hehe :fnise:

Endret av NinjaTurtle
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser på meg selv som en ganske smart person som er for lat til å unngå å gjøre dumme ting (evnt. for lat til å gjøre smarte ting).

Skrevet
Du er sikkert veldig smart. Men sagt på en annen måte; det er ca 5 mill mennesker i Norge, og om du er blant de 2% smarteste, og vi ikke korrigerer for at vi kun ser på voksne, så er det vel noe sånt som ca 100 tusen som er smartere enn deg, da? Gratulerer, du kom på hundre tusende plass i NM i IQ. Hehe :fnise:

Jeg tror jeg er på førsteplass. Men å befinner jeg meg jo ikke i Norge, og det er jo bra, for da slipper dere å føle dere så innmari lite intelligente.

Skrevet

Smart på noen områder og litt mindre smart på andre tror jeg?

Skrevet

Jeg er smart og dum alt ettersom, noenting kan jeg og virker derfor smart, andre ting derimot, kan jeg overhodet ingenting om og vil da kanskje virke litt dum.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke så veldig smart... Skulle ønske jeg lærte fort og husket godt

Gjest Bond
Skrevet
Ikke så veldig smart... Skulle ønske jeg lærte fort og husket godt

Jada, jeg lærer fort og husker godt men er så dum en kan bare være, så det hjelper lite.

Det er ingen håp. :sukk:

Skrevet
Ser du på deg selv som smart eller dum, eller kanskje midt i mellom?

Hvorfor?

Jeg ser på meg selv som smart. Har tatt flere IQ-tester hvor resultatet ligger på ca 135 -137; dette inkluderer anerkjente tester som f. eks Mensa sin IQ-test. Jeg er ikke Mensakandidat med mitt resultat, men det er likevel godt over gjennomsnittet.

Jeg har og flere kjennetegn på hva som er en intelligent person; og hadde mange av kjennetegnene som barn også.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest apekattenico
Skrevet
Jeg ser på meg selv som smart. Har tatt flere IQ-tester hvor resultatet ligger på ca 135 -137; dette inkluderer anerkjente tester som f. eks Mensa sin IQ-test. Jeg er ikke Mensakandidat med mitt resultat, men det er likevel godt over gjennomsnittet.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Dette er åpenbart helt feil. Du ligger innenfor 98.0 persentilen om du får målt IQ til over 131 (med sd 15- som mensa vanligvis bruker).

Et av problemene i en debatt som denne er at estimering av intelligens basert på personlige preferanser som regel ikke stemmer.

Et annet problem er at altfor mange tror at smart er synonymt med å ha høy intelligens. Dette er helt galt.

Å være smart tilsier at du er lur eller dreven innenfor et gitt felt. Kan også forveksles med å være kunnskapsrik innenfor et gitt felt, noe som gjør at smart i noen sammenhenger kan sidestillest med kunnskapsrik. Men; at man er smart sier som regel noe om at man ikke trenger så mye kunnskap for å fks. utføre en oppgave - da personen som er smart klarer å resonnere seg frem til en løsning tilsvarende løsningen en som er kunnskapsrik ville funnet på.

For meg er det klart at de fleste i denne tråden ikke er særlig smarte, siden svært få klarer å skille mellom å ha høy intelligens, være smart, eller kunnskapsrik.

Gjest Bloodless
Skrevet (endret)

Har over gjennomsnittet høy IQ, men synes det har lite å si i den "virkelige" verden. Jeg er smart, men jeg er forferdelig lat, og gjorde det derfor kun bra i fag jeg likte på skolen. Og nå er det jo gjerne sånn at det er det folk dømmer etter. Folk kan være så smarte de bare vil, men jeg tar de ikke seriøst om de prater som idioter. "Skal på shøkkenet å hente en sheks". :sukk:

Har sosial intelligens så det holder, og det er det viktigste for meg.

Endret av Bloodless
Gjest apekattenico
Skrevet
Har over gjennomsnittet høy IQ, men synes det har lite å si i den "virkelige" verden. Jeg er smart, men jeg er forferdelig lat, og gjorde det derfor kun bra i fag jeg likte på skolen. Og nå er det jo gjerne sånn at det er det folk dømmer etter. Folk kan være så smarte de bare vil, men jeg tar de ikke seriøst om de prater som idioter. "Skal på shøkkenet å hente en sheks". :sukk:

Har sosial intelligens så det holder, og det er det viktigste for meg.

Folk kan være så smarte de bare vil, men jeg tar de ikke seriøst om de er late som idioter. "Jeg liker ikke det faget, og gidder ikke jobbe med det". :sukk:

Gjest Gjest_Bibbi_*
Skrevet

En med høy intelligens vil lettere komme med smarte løsninger i en fremmed situasjon. Hehe, ellers synes jeg alltid det er mosomt med de som ikke tror sosial intelligens er forenlig med IQ. Som om sosial intelligens er en trøstepremie for de som gjør det dårlig på en IQ-test! :ler:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Myten om den sosialt utilpassete nerden som mal for alle smarte mennesker lever i beste velgående vettu ;)

Gjest fragment
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ser på meg selv som ganske smart, selv om jeg til tider kan bli flau over dumme ting jeg selv presterer å gjøre/si/tenke osv. Ligger stort sett på rundt 126 på IQ-tester, har et veldig godt vitnemål fra videregående, fullfører snart en svært populær (mange søkere - få plasser) bachelorgrad, og følger generelt med på ting som skjer i samfunnet.

Men som sagt: Noen ganger overrasker jeg meg selv i å komme med mindre intelligente utsagn. Og jeg har for eksempel aldri vært spesielt god i realfag. Folk er forskjellige...

Gjest Casey
Skrevet
Ser du på deg selv som smart eller dum, eller kanskje midt i mellom?

Hvorfor?

Jeg er ganske dum fordi jeg gidder ikke å lese Knut Hamsuns og andre norske forfatteres verk fordi han (og de) skriver om kjedelige Isac Nybrotsmann som gnager og knirker rundt i tunge fotsåler i norske fjell og skoger...norske forfatterere er nokså tunge, så hvis man ikke leser de blir man nok ansett som svært dum. Ellers betrakter jeg meg selv som middels til svært dum. Jeg scorer lavt på alle IQ-tester, har dårlig rom- og kartforståelse og vet generelt sett svært lite.

:popcorn:

:popcorn:

Gjest Gjest_Bibbi_*
Skrevet
Folk kan være så smarte de bare vil, men jeg tar de ikke seriøst om de er late som idioter. "Jeg liker ikke det faget, og gidder ikke jobbe med det". :sukk:

Det er faktisk ikke så dumt dersom du er ung og ikke vil skille deg ut. Du oppnår gode karakterer, samtidig som du ikke skiller deg ut med toppkarakteren. Jeg har aldri måttet slite for gode resultater, "takket" være det skolesystemet vi har her i landet (som overhodet ikke gav meg noen utfordringer, hvilket er trist!). Og det har sin pris -jeg er lat. Ja, jeg innrømmer det gjerne. Men jeg husker mye, jeg lærer fort, jeg trenger rett og slett ikke jobbe for å lykkes her i livet, altså rent intellektuellt. Men når det kommer til sosiale forhold gjelder de samme reglene for meg som for andre menneskekjennere. Det er ingen skam å bruke fordelene for å forenkle hverdagen!!

Gjest Bloodless
Skrevet

Ja, vet du, jeg skal ikke krangle med deg. Jeg var veldig lat på skolen, og gjett om jeg angrer nå. Men når man har lærere som såvidt besto sine eksamener, kan jeg love deg at de ikke egner seg til å lære bort. Sånn er det dessverre på den skolen jeg gikk på. Mange av lærerne ble klaget på utallige ganger hvert år, men pga. underbemanning ble det aldri gjort noe med. Driter i at det gjelder framtiden til folk. Hadde jeg hatt gode lærere, så kanskje jeg hadde prøvd hardere. Men gjort er gjort, sånn er det nå bare. Jeg vet at jeg ikke er dum, og det holder for meg. :)

Gjest apekattenico
Skrevet
Det er faktisk ikke så dumt dersom du er ung og ikke vil skille deg ut. Du oppnår gode karakterer, samtidig som du ikke skiller deg ut med toppkarakteren. Jeg har aldri måttet slite for gode resultater, "takket" være det skolesystemet vi har her i landet (som overhodet ikke gav meg noen utfordringer, hvilket er trist!). Og det har sin pris -jeg er lat. Ja, jeg innrømmer det gjerne. Men jeg husker mye, jeg lærer fort, jeg trenger rett og slett ikke jobbe for å lykkes her i livet, altså rent intellektuellt. Men når det kommer til sosiale forhold gjelder de samme reglene for meg som for andre menneskekjennere. Det er ingen skam å bruke fordelene for å forenkle hverdagen!!

Vi havner nok i samme bås når det gjelder hva det norske skolesystemet har gjort med holdninger gjennom grunnskolen. Finner det litt trist at du unlot å få gode karakterer for å ikke skille deg ut. Du må skjønne at det jeg skrev var myntet på Bloodless som ikke tar folk som snakker dialekt, har talefeil eller av en eller annen grunn ikke utaler kj-, skj-, og sj-lyden korrekt.

Ja, vet du, jeg skal ikke krangle med deg. Jeg var veldig lat på skolen, og gjett om jeg angrer nå. Men når man har lærere som såvidt besto sine eksamener, kan jeg love deg at de ikke egner seg til å lære bort. Sånn er det dessverre på den skolen jeg gikk på. Mange av lærerne ble klaget på utallige ganger hvert år, men pga. underbemanning ble det aldri gjort noe med. Driter i at det gjelder framtiden til folk. Hadde jeg hatt gode lærere, så kanskje jeg hadde prøvd hardere. Men gjort er gjort, sånn er det nå bare. Jeg vet at jeg ikke er dum, og det holder for meg. :)

Godt du ikke vil krangle:-) Jeg er fullstending enig i at den norske skolen er en skam.

Gjest Casey
Skrevet
Den norske skolen er en skam.

Det kan være mange dårlige lærere rundt omkring, ja. Og noen bra! Det kan være tilfeldig hvem man får som lærer...

Ellers vil jeg også gi et sleivspark til foreldre. Det finnes sannsynligvis mange sløve foreldre rundt omkring også.

Skrevet (endret)

....

Endret av Abraxas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...