Gå til innhold

Smart eller dum

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_studenten_*
Skrevet

Altså folkens!

Om man er smart eller dum har ikke noe med kunnskap å gjøre, slik dere alle svarer på. Man kan fint være smart som bare det og ha lite kunnskap om mange tema, fordi smart går på intelligens, noe som blir noe helt annet.

Jeg vet jeg er lynende smart i følge IQ-tester tilsvarende de som brukes hos psykologer og hos mensa. Intelligens går på blant annet prosesseringshastighet (hvor kjapt du skjønner ting), hukommelse, verbale ferdigheter og perseptuelle ferdigheter også videre.

Kunnskapsmessig er jeg derimot sterkere på noen områder og svakere på andre områder igjen, og ville sett på meg selv som litt over gjennomsnittet for min alder.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Beklager å skuffe deg student-gjest. Men du er nok ikke så intellegent som du vil had et til siden du ikke kan lese hva vi skriver ;)

Ikke alle her sidestiller intellegend med det å ha kunnskap.

Jeg feks.... Skrev at jeg er smart fordi jeg er raske til å tilegne meg kunnskap, det er ikke det samme som å inneha kunnskap... Så les inleggene før du svarer ;)

Gjest Gjest_studenten_*
Skrevet
Beklager å skuffe deg student-gjest. Men du er nok ikke så intellegent som du vil had et til siden du ikke kan lese hva vi skriver ;)

Ikke alle her sidestiller intellegend med det å ha kunnskap.

Jeg feks.... Skrev at jeg er smart fordi jeg er raske til å tilegne meg kunnskap, det er ikke det samme som å inneha kunnskap... Så les inleggene før du svarer ;)

Haha, så fordi jeg ikke gadd å lese alle innleggene så sank jeg plutselig noen IQ-poeng? :P Unntak finnes alltid, men det var heller ikke disse unntakene svaret mitt var rettet mot... noe du kanskje burde ha skjønt hvis du ikke var mer opptatt av å angripe meg?

Jeg vet jeg er smartere enn 98 % av befolkningen, ferdig med den saken. Det gjør meg derimot ikke til mer verdifull eller bedre enn andre. Det viktigste er ikke hva testresultatene dine viser. Det er hvordan du behandler personene rundt deg som teller :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, ser du ikke at jeg blunker til deg?

Guri så sinna da... Jeg har ikke sagt at du falt noen IQ-poeng... Jeg forsøkte å være ironisk..

Det er vel faktisk også et tegn på intellegens å forstå ironi, men jeg skal slutte å erte deg siden du tar det så personlig.... Sorry...

Gjest Gjest
Skrevet
fordi smart går på intelligens

Gjør det det? Jeg kan ikke se at intelligens er nevnt med et ord hvis man slår opp på "smart" i ordboken.

Skrevet (endret)

Er det ikke sånn at 87% av alle nordmenn mener de er over gjennomsnittlig intelligente og attraktive? :fnise:

Jeg er smart nok til å forstå hvor ufattelig mye jeg ikke vet.

Jeg vet hva Fimbul-vinteren er, men ikke hvor på kartet Danmark er.

Hmmm... Egentlig så er jeg "skap-smart". Mye mer oppegående enn det til tider kan virke som.

Oi! Nå ser jeg plutselig at noen har nevnt Mensa, og da kan jeg jo legge til at jeg bestod iq-testen deres, men at jeg ikke egentlig føler at dèt har så mye med intelligens å gjøre... Litt logikk, matte, og språk, liksom... Da er det mye mer verdifullt å ha eq. Altså... Sosial intelligens.

Edit: Ja, edit, ja...

Endret av milla-mor
Gjest Gjest_Nancy_*
Skrevet

Jeg har tro på at det finnes flere typer intelligens. I følge Howard Gardner (psykolog) finnes det syv:

1) Lingvistisk

2) Logisk-matematisk

3) Kroppslig-kinestetisk

4) Musikalsk

5) Spatial (som har med rom å gjøre)

6) Intrapersonlig (bevissthet om egne følelser, "forstå seg selv")

7) Interpersonlig (sosial intelligens)

Det som skiller oss er hvor mye vi har av det ene eller det andre. Jeg har aldri vært flink i realfag (de få jeg har hatt hehe, som matte og kjemi) og eier ikke noe logisk-matematisk intelligens. Dessuten lider jeg av en dårlig orienteringssans, og evnen til å forestille meg et bilde i forskjellige dimensjoner... det utelukker spatial intelligens. Når det gjelder kroppslig og musikalsk er jeg ikke så sikker... har ikke utmerket meg her heller. Jeg er heller ikke så super sosial, men er dermed ikke blottet for sosiale antenner. Så min intrapersonlige intelligens er nok gjennomsnittlig. Men... jeg er veldig flink med språk. Jeg lærer fort et nytt språk, og har evnen til å pugge masse ord på kort tid. Og siden jeg er fisk er jeg veldig intuitiv. Jeg er en person som stoler veldig på magefølelsen. Jeg vet hva jeg vil og ikke vil, og handler ut fra det.

Gjest vimselot
Skrevet

Niks, er ikke smart, er ikke middelhavsfarer...

Dessuten sitter jeg på kg på en lørdagskveld og drikker vin helt alene.

Vet ikke hva jeg er egentlig smart på (alle er smarte på ett område), det er kanskje ikke definert før jeg er død.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Er det ikke sånn at 87% av alle nordmenn mener de er over gjennomsnittlig intelligente og attraktive? :fnise:

En ting er i hvertfall sikkert: 63% av all statistikk er funnet opp på stedet :-D

Skrevet

Jeg sier som en vis mann sa en gang midt på åtti-tallet:

"It's such a fine line between stupid.... and clever"

(David St. Hubbins)

Skrevet
En ting er i hvertfall sikkert: 63% av all statistikk er funnet opp på stedet :-D

Hehe, ja dèt tror jeg så gjerne!

Nei, jeg har lest det i en artikkel om nordmenns forhold til Janteloven. Er ikke helt sikker på prosentandelen, though, men den var mellom åtti og nitti.

Husker det så godt, for den var så høy!

Skrevet
Hehe, ja dèt tror jeg så gjerne!

Nei, jeg har lest det i en artikkel om nordmenns forhold til Janteloven. Er ikke helt sikker på prosentandelen, though, men den var mellom åtti og nitti.

Husker det så godt, for den var så høy!

Hvordan var undersøkelsen som førte frem til den konklusjonen utført? iom at de må ha målt både hvordan folk ser på seg selv og hvor attraktive/smarte de faktisk var mener jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan var undersøkelsen som førte frem til den konklusjonen utført? iom at de må ha målt både hvordan folk ser på seg selv og hvor attraktive/smarte de faktisk var mener jeg.

Egentlig ikke. De trengte jo bare spørre folk "ser du på deg selv som over gjennomsnittlig pen/smart". Og dersom 87% svarer ja ser man at dette umulig kan stemme med virkeligheten fordi bare 49,999... % kan være over gjennomsnittlig pene/smarte. Hvor pene/smarte de faktisk er trenger man ikke ha noen informasjon om.

Skrevet

Nei, realiteten er jo helt uvesentlig.

Det var hvordan folk så på seg selv som var cluet. Og hva mener du med måle? Det holder vel å spørre?

Men, men... Sånt er jo uansett ikke kjempeseriøst. Men kos, da, at nordmenn liker sæ sjæææl :hjertesmil:

Skrevet
Egentlig ikke. De trengte jo bare spørre folk "ser du på deg selv som over gjennomsnittlig pen/smart". Og dersom 87% svarer ja ser man at dette umulig kan stemme med virkeligheten fordi bare 49,999... % kan være over gjennomsnittlig pene/smarte. Hvor pene/smarte de faktisk er trenger man ikke ha noen informasjon om.

Da må i så fall utvalget ha vært ganske stort, samt representativt for nordmenn flest. Jeg har i alle fall ikke inntrykk av at 80-90% av befolkningen i landet går rundt og tror de er over gjennomsnittlig pene og smarte. I alle fall ikke det første, men det siste kan jeg forsåvidt forstå. De som er under gjennomsnittet smarte er ikke smarte nok til å skjønne sine begrensninger, mens de som er over gjennomsnittet smarte som regel er klar over de er det ;)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det blir desto vanskeligere å måle sånt fordi "pen" og "smart" er to høyst subjektive vurderinger, noe denne tråden forsåvidt understreker. Jeg synes forøvrig at det høres bra ut at over 80% mener de er penere enn gjennomsnittet, det hadde da vært mye verre hvis 80% hadde gått og følt seg styggere ;)

Skrevet
Det blir desto vanskeligere å måle sånt fordi "pen" og "smart" er to høyst subjektive vurderinger, noe denne tråden forsåvidt understreker. Jeg synes forøvrig at det høres bra ut at over 80% mener de er penere enn gjennomsnittet, det hadde da vært mye verre hvis 80% hadde gått og følt seg styggere ;)

Det er jo sant! Men jeg synes nå stadig jeg hører om pene mennesker som føler seg stygge og leser undersøkelser som hevder at 3/4 nordmenn o.l. er misfornøyd med utseendet eller vil endre på utseendet i en eller annen form, samt at statistikken for plastisk kirurgi og ansiktsoperasjoner øker jo stadig og har hatt en enorm vekst de siste årene. Men det kan jo hende at dette er den fersteste undersøkelsen på området, som er utført etter alle disse operasjonene ;)

Gjest Frosk
Skrevet

Kjenner minst et par stykker som jeg vil si er ..eh.. en smule begrensede, og som selv uten tvil mener de er over gjennomsnittet intelligente. Tror i grunnen det er ganske vanlig å føle seg lurere enn naboen. ;)

(Og jada, jeg er selvsagt over snittet. Uten tvil. ;) )

Skrevet

Jeg har alltid blitt hevdet å være lynende smart, teknisk dyktig, med stor forståsegpåer-evne og lett for å lære ting (i tillegg til usedvanlig god hukommelse). Min forbannelse er at jeg er lat, men jeg kan hvis jeg vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...