Gå til innhold

Smart eller dum

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ser du på deg selv som smart eller dum, eller kanskje midt i mellom?

Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Orm
Skrevet

Jeg ser på meg selv som midt mellom

hvorfor...Vel fordi jeg kan mye og det er mye jeg ikke kan.

og det er ting jeg kan litt om men ikke mye.

Så jeg er nok midt i mellom

Gjest Spadamen
Skrevet

Eg ser ikkje på meg sjølv som smart. Eg kan ingenting om noko, og det tar lang tid før eg skjønar/ lærer ting. Men eg ser ikkje på meg som dum heller, akkurat.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser på meg selv som veldig smart på noen områder, og veldig dum på andre områder.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg er smart på en del områder, og veldig lite smart på andre, så jeg er vel ganske gjennomsnitlig, tenker jeg.

Gjest StockDama
Skrevet

Midt i mellom... har nesten ikke hatt skolegang, så jeg henger langt etter. Men jeg lærer fort om jeg bare prøver, så helt ille er det ikke.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)
Ser du på deg selv som smart eller dum, eller kanskje midt i mellom?

Hvorfor?

Ser på meg som genial og smart, men er selvfølgelig dum på mange områder. Mye jeg ikke vet, ikke kan, og som jeg aldri kan lære heller. Noe midt i mellom er jeg definitivt ikke i alle fall.

Enten er jeg stokk dum, eller super smart, men som regel er jeg vel egentlig ganske vanlig. Brifer ikke med kunnskaper, men er gjerne slik at det jeg ikke vet, må jeg finne ut av og helst NÅ.

Det er også mange områder å være smart på, noen er veldig flink og vet hva hver stjerne heter på himmelen mens de ikke kan skifte bandasje eller kan førstehjelp eller vet hvordan de skal opptre under en brann f.eks mens andre kan begge deler eller i alle fall vet hvor orions belte går...

Ser også på andre på samme måte, dvs både smarte og helt stupide, vet ingen som er verken helt smarte eller dumme på alle områder.

Men å VÆRE smart, tilsier ikke at man ikke gjør en rekke dumme ting. F.eks. på jobben kan man være verdensmester nærmest, men i det private liv er man en frimerkesamler...

Jeg er smart fordi jeg vet at jeg egentlig vet altfor lite/ingenting, var det ikke Aristoleles?

Endret av vimselot
Skrevet

Jeg tror ikke man er enten smart eller dum, selv om noen er smartere enn andre og omvendt. Jeg tror på en kompleks verden og de forskerne som sier at det finnes forskjellige typer intelligens. For at samfunnet i det hele tatt skal fungere, så må jo folk være flinke i forskjellige ting.

For eksempel synes jeg at det å være skoleflink er en dårlig indikator på hvor smart man er, selv om det er den mest "brukte". Jeg vet om mange skolegenier (nesten bare 6ere eller Aer) som ligger laangt etter når et gjelder sosial intelligens, og jeg vet om mange som aldri har vært flinke på skolen som er utrolig skarpe på andre områder, og som fungerer utmerket sosialt.

Jeg er skoleflink og får stadig høre at jeg er smart, har lett for å lese meg til ting, og mener selv at jeg er over gjennomsnittlig reflektert og har en god evne til empati og det å sette meg inn i andre menneskers verden, samt å "tolke" sosiale situasjoner. Jeg er derimot ikke noe god i matte og realfag og har aldri greid å gjennomføre en hel IQ-test ;)

Skrevet (endret)

Middelhavsfarer. Men vil gjerne lære mer. Noen ganger får jeg nesten hetta når jeg tenker på alt som jeg ikke vet noenting om, mens andre ganger er jeg stolt over alt jeg vet. Varierer med dagsformen, med andre ord.

Men god nok til å vinne TP og Quiz, i samarbeid med andre. :)

(og jeg er fullstendig klar over at leksikakunnskap ikke har så mye med å være smart eller dum å gjøre)

Endret av hjertesukka
Gjest Gjest
Skrevet

Å være smart er ikke det samme som å være kunnskapsrik. Det virker som mange her blander disse begrepene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns jeg er smart.

Har høy sosial intellegens, og tilegner meg kunnskap av forskjellig art veldig lett. Enten det er teoretiske ting eller praktsike ting.

Det vil ikke si det samme som at jeg kan alt, for jeg har områder jeg er flink, og andre områder jeg ikke vet noe om. Feks er jeg helt på jordet når det gjelder geografi! Helt på trynet, hehe..

Men ja, jeg ser på meg selv som smart, og møter ofte folk jeg ikke syns er like smarte som meg enda så ille det høres ut....

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mange innrømmer egentlig at de er dum?

Og hvordan skal de vite at de er det hvis de er for dumme til å forstå det?

Dumheten kjenner som kjent ingen grenser...

Skrevet

Jeg regner meg som smart, men i likhet med gjest i innlegg #11 så regner jeg meg ikke som ufeilbarlig eller som "verdensmester". Det er mange ting jeg ikke kan og mange ting jeg ikke vet noe om, men jeg har tro på egen evne til å tilegne meg kunnskap og viten hvis jeg vil eller må.

Den troen er hovedgrunnen til at jeg regner meg som smart, -ikke den kunnskapen jeg har ervervet meg så langt i livet.

Gjest Gjest
Skrevet
Å være smart er ikke det samme som å være kunnskapsrik. Det virker som mange her blander disse begrepene.

Det kommer jo helt an på hvordan man definerer "smart". I følge bokmålsordboken betyr det "lur og dreven", men det er jo ikke akkurat målbart og presist.

Skrevet

Å si det sånt - jeg synes absolutt ikke at jeg er dum, men har likevel masse å lære. Det er det som er så utrolig irriterende, så mer du leser eller lærer så mer forstår du hvor mye mer du kunne/skulle vite :)

Skrevet

Jeg er enten lynende smart eller erkedum, ikke noe i midten. Takke meg til direkte idioti fremfor middelmådighet.

Skrevet

Det varierer. Noen ganger er jeg smart, andre ganger er jeg dum.

Skrevet

smart, men litt dumsnill på noen områder.

jeg kan også gjøre dumme, dumme, dumme handlinger, men heldigvis føler jeg at intelligensen råder mest, så jeg bekymrer meg ikke for det...

Skrevet

Føler meg faktisk svært oppegående. :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...