Gå til innhold

Hvordan er egentlig dette med svetting?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trodde at det kanskje skulle mer til før jeg begynte å svette dersom jeg kom i bedre form.

Jeg har nå fått bedre kondis og mer muskler, men svetter jo enda fortere enn før, og mer enn før!

Er det egentlig noen "regler" angående svetting, eller er det rett og slett helt individuelt uten noen som helst innvirkning fra bedret kondis og styrke?

Endret av Såga
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Mulig at de lærde strides, men jeg har i alle fall lest at en svetter mer om en er i god form. Forøvrig er det jo ganske individuelt hvor mye en svetter.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har også lest at når man er i god form så svetter man fortere og mer når man trener. Kroppen setter fortere i gang 'avkjølingssystemet' som jo svetting er.

Skrevet

Men da skal jeg kanske bare være fornøyd, for da må jo jeg være i storform! :ler:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg trodde at det kanskje skulle mer til før jeg begynte å svette dersom jeg kom i bedre form.

Jeg har nå fått bedre kondis og mer muskler, men svetter jo enda fortere enn før, og mer enn før!

Er det egentlig noen "regler" angående svetting, eller er det rett og slett helt individuelt uten noen som helst innvirkning fra bedret kondis og styrke?

Ut fra det jeg har lært i temperaturreguleringsfysiologi, er jo svettingen en av metodene kroppen bruker for å holde kroppstemperaturen konstant, og er vel ingen selvfølgelig sammenheng med form, heller med miljøet du er i. Er det varmt, svetter man mer enn i kulde, rett og slett.

At man svetter mer hvis man er i god form, må kanskje i så fall ha å gjøre med at man har større aktivitetsnivå, og derfor produserer mer varme.

Men igjen; Dette er veldig individuelt; noen svetter fort, andre ikke.

Gjest *Chili*
Skrevet

Dette finnes det ingen dokumentasjon på, med mindre det har kommet noe nytt det siste året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...