Gå til innhold

Om tynnfeite og overvektige

Anbefalte innlegg

Gjest Milli Vannlilje
Skrevet

Jeg har tidligere kranglet om det her inne. Fordi jeg mener at det ikke er veldig helseskadelig å være overvektig dersom du trener regelmessig og spiser ganske sunt. Menge er uenig med meg. Så leste jeg følgende i I form: "Er du overvektig? Du kan ha god helse likevel! Forskning viser at 39 % av moderat overvektige kvinner faktisk ikke har for mye av det farlige fettet rundt de indre organene. I stedet sitter fettet rett under huden, der det ikke kan skade helsen. Dette gjelder som oftest kvinner med pæreform."

I tillegg står det om tynnfete som har normal vekt og BMI, men kroppen deres består likevel av 1/3 fett som ligger rundt de indre organene, og dette er det farlige fettet. Dette fettet kan føre til hjerte- og karsykdommer, blodpropp, diabetes type 2, kreft og økning av betennelsestilstander i kroppen. De beskrives som tikkende bomber.

Konklusjonen i artikkelen er at det er totalbildet, den kroppslige helsen som avgjør om man er sunn eller ikke, ikke vekten. Og at det er bedre å være overvektig å trene enn å være tynn og ikke trene.

Vil forøvrig anbefale dere om å kjøpe I form nr 6, regner med at det er i salg fra mandag. Det stod flere interessante artikler der.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er mulig det ikke er farlig, men det ser jo ikke akkurat så pent ut da...

Gjest Milli Vannlilje
Skrevet
Det er mulig det ikke er farlig, men det ser jo ikke akkurat så pent ut da...

Helt greit at du synes det. Start gjerne en egen tråd om du ønsker å diskutere hvorvidt det er pent med overvekt.

Poenget er her hvorvidt det er helseskadelig å være overvektig, eller ikke. Og hvorvidt det er helseskadelig å være tynn. Det har også vært flere tråder her om hvorvidt overvektige skal få dekket bahandling av livsstilsykdommer e.l. Og jeg har fått hørt her på KG at det ikke er mulig å være overvektig uten at det er helseskadelig.

Skrevet

Jeg tror jeg hørte/leste også i et eller annet sted at for kvinner er BMI opp til 30 (?) ikke nødvendigvis farlig? (husker dessverre ikke hvor)

Men BMI kan jo selvfølgelig ikke vise alt, muskler veier jo også en del. Det er jo kolesterol (og andre ting kanskje andre ting en kan måle som jeg ikke vet om?), generell helse (om man har helseplager), kondisjon, osv som er også viktige, kroppsfasong er ikke den eneste som viser om man er sunn.

Men det spørs jo da hvor overvektig det er snakk om? Men det jeg har forstått er at for kvinner er det helsemessig bedre med et par kilo for mye enn et par kilo for lite. :)

Kraftigere overvekt er jo ikke bra uansett.

Gjest StockDama
Skrevet

Og ikke glemme trivselsvekt. Folk som har en vekt de trives med har forutsetninger til å leve lengre, for de går ikke å gnager på seg selv for at de aldri blir "bra nok".

Så joda, kan godt skjønne poenget ditt.

Gjest Milli Vannlilje
Skrevet

Mitt poeng er at også personer som anses å være normalvektig iht. BMI-skalaen kan ha helseskadelig "overvekt" på innsiden. Dette fettet legger seg altså rundt indre organer. Dette kan man ikke se på utsiden. Det var et bilde i I form av 3 jenter, 2 normale/tynne vil jeg si og en med litt mer på baken. Det viste seg at den som var størst var sunnest og de andre hadde økt sjans for livsstilssykdommer. Dette kan måles med en spesiell maskin. Så at det ble gjort i det første av TV2 programmene sunt og godt.

Kondisjon i seg selv er ikke et mål på hvor sunn en er, leste også om en person i I form som sprang maraton, men likevel ble anpusten av trappene. Likevel vil jeg tro denne personen trener en del for å klare å fullføre et maraton.

Skrevet

Helse er mer enn vekt, selv om BMI messes frem som det store svaret.

Skrevet (endret)

Har ikke det også noe med det å gjøre hvor fettet blir lagret? Det er jo stor snakk om at de som lagrer fett rundt mageregionen, er mer utsatt for det 'dårlige' fettet rundt indre organer?

Det er mye mindre farlig hvis en lagrer fett rundt hoftene for eksempel.

Hvordan kan en løpe maraton og bli andpusten på trappene? :klø:

Ikke at jeg tviler på din informasjon, Milli Vannlilje, men det høres helt vanvittig ut faktisk.

Men det er jo da ingen sikre svar - noen kan røyke hele livet, drikke masse alkohol, være utrolig overvektige og likevel aldri ha noe helseplager og leve lenge. Andre kan være helsegale, men likevel syke hele tiden.

Det beste vi kan gjøre er å gjøre risiko mindre. Men det blir jo vanskelig hvis de kommer på nye resultater hele tiden i forskning ;)

Endret av mrs_bond
Gjest Milli Vannlilje
Skrevet

Det sies at epleform er farligst ja, men at pæreform ikke trenger å være så farlig.

I følge det som stod i den artikkelen om maratonløperen gikk det å løpe maraton på å ha god utholdenhet, mens kondisjon er å kunne utføre kortvarig intensivt arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...