Gjest Gjest_Vannlilje_* Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Jeg misliker alt som har med trening og helsestudio å gjøre. Har vært støttemedlem hos et treningsstudio ved flere anledninger, og ga begge gangene opp etter en kortvarig trenings"glede". Jeg liker ikke treningssenteraktiviteter, og jeg kjeder meg veldig lett. Nå er jeg i tillegg skikkelig blakk... Med vår og sommer i anmarsj kjenner jeg at kroppen hadde hatt godt av litt bevegelse, utover de daglige gåturene til/fra skolen. Er det noen her som har noen gode råd til hva jeg kan finne på? Sliter også litt med at jeg alt for ofte synes at jeg må unne meg noe godt. Det blir gjerne spising av kosemat de fleste kveldene hvor jeg sitter hjemme og studerer... Tar gjerne mot tips på dette området også!
Gjest Golden Girl Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Først må du få opp motivasjonen din. Jeg har slitt med det samme som deg egentlig i alle år. Men jeg har trent regelmessig så lenge jeg kan huske, rett og slett fordi jeg vet at jeg blir feit av ikke å gjøre det, og motivasjonen om å få en drømmekropp henger høyt. Spørsmålet er rett og slett: hvor mye vil du det??? Hvis du ikke klarer å komme deg ut og trene og la være å spise usunt, så vil du det rett og slett ikke nok. Men det er klart det er viktig å finne en treningsform du liker, og variere. Hvor trener du? Det er flere treningssentre, for eksempel Elixia som har masse forskjellige timer med mange nye treningsformer som gjør det spennende og moro å trene. Og det aller, aller beste.... det er den gode samvittigheten man får etter å ha trent! Lykke til!
Gjest Bolledeig Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Kosespisingen eliminerer man på en enkel måte. Man fjerner kosematen. I tillegg til all den åpenbare "kosematen" som godteri og snacks, kan også ferdiglaget mat eller mat som bare må varmes opp falle inn under den kategorien. Plages du av at du går og småspiser mye, kan rett og slett den sperren at du må LAGE maten hver gang føre til at du spiser mindre. Det fungerte i hvertfall på meg. For min del måtte jeg begynne med styrketrening for å hente frem treningsmotivasjonen. Styrketrening gjør at kroppen blir sterkere, at hvileforbrenningen øker, you name it. Det viktigste er at du finner noe du kan gjøre, også når motivasjonen ikke er 110%. Jeg hadde kanskje klart å stå opp kl 0630 for å jogge en gang i måneden, men det holder rett og slett ikke :-D
Gjest m Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Jeg begynte å trene litt grunnet motivasjon fra studiet mitt (Kognitiv Nevrovitenskap) Forskning rett mot å finne ut hva som forutsetter eller henger sammen med vellykket kognitiv (tankemessig) aldring viser at kondisjonstrening korrelerer sterkt med en mer vellykket aldring når man ser på faktorer som hukommelse, persepsjon, reaksjonstid ol. Disse sammenhengene finner man ikke mellom styrketrening og kognitive evner i alderdommen. Merk at det er normalaldring det handler og jeg vet ikke hvordan trening henger sammen med forekomsten av Alzheimer Disease. Å kunne miste tankene, minnene og de andre mentale evnene mine er noe som fortoner seg som svært skummelt og ubehagelig for meg. Det er svært viktig at hjernecellene har tilstrekkelig tilgang på oksygen (gjennom blodet). Jo bedre det vaskulære systemet virker jo renere vil det være i blodårene og jo bedre vil hjertepumpen føre blodet igjennom årene. Vet ikke om slike fakta er noen som helst motivasjon for deg, vi er jo alle forskjellige i folhold til hva vi er opptatt av. Jeg ønsker i hvertfall å holde meg klar i hodet så lenge som mulig Lykke til
Gjest Bolledeig Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Det er et veldig godt poeng. Og av samme grunn er det lurt å kombinere det med styrke, fordi det blant annet forebygger benskjørhet i alderdommen. Med en god kombinasjon har man forhåpentligvis både et skarpt hode og sterke bein når man blir eldre
LilleMy28 Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Du må rett og slett finne ut hva det er som motiverer deg og så finne en trenings- og kostholdsmetode som funker for deg. Jeg klarte ikke å motivere meg selv til å trene før jeg fikk litt for mye flesk rundt magen, og når treningsveilederen spurte hva jeg ville ha ut av treningen var jeg ærlig og sa: dritbra kropp! Etter å ha diskutert litt i forhold til hva jeg mente var bra kropp så var vi igang, og fant en treningsmetode som funket raskt og da var det lett å holde motivasjonen oppe. Sikkert vel og bra og være sunn, men jeg er nok litt overfladisk så det var ikke rette motivasjonen min, det kom mer etterhvert.
Gjest gjest_en Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Ok, for det første, ikke legg opp til at å spise sunnere og bevege seg skal være noen slags straff, heller noe positivt du kan se fram til. Se for deg formen din mentalt om noen måneder hvis du begynner nå, kjenn på følelsen du kommer til å ha. Ang kosespising: Drikk te (svart, grønn, hvit, rød) evt m sukketter Spis oppskjærte rå grønnsaker, f eks dyppet i lettdressing/kesam e.l Spis også oppskåret frukt Andre ting kan være lett kakao, lett gele, lett yoghurt...etc Spis nok og ordentlig til de "faste" måltidene, veldig viktig! Ang trening: Ikke vær støttemedlem, meld deg evt ut og finn en aktivitet du har lyst til. F eks klatring, magedans, eller annet. Da lærer du noe nytt samtidig som du er i bevegelse. Evt sats på å gå/jogge/løpe turer mens du hører på musikk, deilig. Lån en hund som kan holde deg med selskap eller avtal sammen med noen andre om å trene. Varier treningen ellers blir det fort kjedelig
Gjest Bond Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Finn noen å trene med! Jeg slitet med motivasjonen for mange år - startet utrolig mange forskjellige ting, men klarte aldri å holde på lenge nok. Men de siste 1,5 året har vi gått til trening sammen med samboer (selv om vi ikke alltid trener samme ting), det er så utrlig mye vanskeligere å være den som foreslår å ikke gå og den andre kan alltid være den som motiverer litt. Det hjelper til å komme til den neste del - å finne treningsformen som du liker og å trene nok for å se resultater. Jeg prøvde sikkert titalls forskjellige aerobics-greier, men likte ingen for å klare å holde på regelmessig. Men jeg fant min ting etter hvert, for meg var det spinning (noe som jeg syntes var så forferdelig teit tidligere) Og da en kan allerede se resultater - da blir det gøyt! Jeg hatet trening tidligere, nå er jeg nesten avhengig Ellers - Bolledeig hadde veldig mye lurt å si - det å fjerne dårlig mat er den beste måten å ikke spise den. Men det som funker for meg er også å ikke gi opp alt godt helt - jeg unner meg en bit sjokolade (da mørkest mulig) av og til - ellers kommer jeg til å knekke. Men det er ikke nødvendig for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå