Gjest Gjest_lill_* Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Litt merkelig spørsmål her men jeg håper på seriøse svar. Jeg er ikke ute etter å snyte noen, men hjelpe noen i en vanskelig situasjon. Litt info først så jeg ikke får huet kappet av: jeg og min samboer leier. Jeg har en bror som har vært syk i flere år og som går på sosialen. Det er ikke bra for hans helse å bli flyttet fra leilighet til leilighet. Fordi han leier har han måttet flytte flere ganger. Jeg ønsker å unngå at han må flytte flere ganger. Så jeg lurer på følgende: Hvis jeg kjøper en leilighet, og fungerer som huseier, vil sosialen gå med på å betale ham husleiepenger, som igjen betales til meg som uleier, slik at jeg får betalt lånet? Jeg kan jo ikke betale lånet selv. Igjen: dette er ikke for å snyte sosialen, for hvis jeg hadde leid ut til noen andre hadde jeg også fått penger som ville gå til å betjene lånet. Jeg tjener ikke noe på dette. Kun seriøse svar takk.
Noli Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Så lenge dere har leiekontrakt, skulle det gå i orden. Men husk at om det skjer noe, må du jo fremdeles dekke lånet ditt, så det er jo ikke helt urisikabelt. Kan ikke feks samboeren din stå som utleier på leiekontrakten, forresten? Men om broren din er syk, skal han jo ikke på sosialen, da må ha over på et annet tiltak. De burde tatt tak i dette.
Gjest Gjest_lill_* Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Så lenge dere har leiekontrakt, skulle det gå i orden. Men husk at om det skjer noe, må du jo fremdeles dekke lånet ditt, så det er jo ikke helt urisikabelt. Kan ikke feks samboeren din stå som utleier på leiekontrakten, forresten? Men om broren din er syk, skal han jo ikke på sosialen, da må ha over på et annet tiltak. De burde tatt tak i dette. Han har gått på attføring også....men nå er det sosialen som hjelper ham økonomisk....men han får hjelp av lege osv når det gjelder helsa. Jeg vil ikke be samboer om dette. Et forhold kan jo alltids skjære seg, hvem vet.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 Hvis du kjøper leilighet, skriver en helt vanlig husleiekontrakt (som du ville brukt til hvilken som helst annen leietager) med din bror så kan han søke sosialen om støtte til husleie. Sosialen kan da betale leien direkte til deg i vedtaksperioden dersom han får dette innvilget.
Brunhilde Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Tanken er god, den, og jeg vet om ei som leide ut til foreldrene sine, men da bodde hun i samme hus. Sosialen dekket allikevel husleien for dem. Jeg regner med at du har tenkt gjennom hva som skjer hvis han plutselig flytter eller ikke betaler leien? Det du må være sikker på er at du kan klare utgiftene. Er det en mulighet for deg (og samboer) å kjøpe med uteleiemulighet slik at dere kan bo i samme hus som broren din? Det vil dere kanskje tjene på selv ogå, i og med at dere da betaler inn til dere selv og ikke til en uteleier, bare en strøtanke, altså.
Gjest Gjest_lill_* Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Tanken er god, den, og jeg vet om ei som leide ut til foreldrene sine, men da bodde hun i samme hus. Sosialen dekket allikevel husleien for dem. Jeg regner med at du har tenkt gjennom hva som skjer hvis han plutselig flytter eller ikke betaler leien? Det du må være sikker på er at du kan klare utgiftene. Er det en mulighet for deg (og samboer) å kjøpe med uteleiemulighet slik at dere kan bo i samme hus som broren din? Det vil dere kanskje tjene på selv ogå, i og med at dere da betaler inn til dere selv og ikke til en uteleier, bare en strøtanke, altså. Hei, Nei, det har jeg ikke mulighet til. Får ikke lån stort nok til leilighet stor nok til 3, og jeg vil ikke involvere samboer:)
Gjest Gjest_lill_* Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 Det jeg er redd for er at sosialen skal si at det går ikke fordi jeg er hans søster, og har et slags ansvar overfor ham. At hvis jeg har en leilighet så burde han få bo der. Uten at han må betale leie...via sosialen. Har vi ansvar for familiemedlemmer? Om de kan finne på å få dette under det de sier til sosialklienter: alt annet skal være prøvd før de kan få penger av dem. Hmm, skjønte dere den tru?
Rosalie Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Men jeg tviler på at han vil få dekket nok i husleie fra sosialen til at det dekker lån og utgifter du vil ha i forbindelse med leiligheten. Med mindre du får kjøpt en billig/liten leilighet, da.
Gjest Eir Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Det jeg er redd for er at sosialen skal si at det går ikke fordi jeg er hans søster, og har et slags ansvar overfor ham. At hvis jeg har en leilighet så burde han få bo der. Uten at han må betale leie...via sosialen. Har vi ansvar for familiemedlemmer? Om de kan finne på å få dette under det de sier til sosialklienter: alt annet skal være prøvd før de kan få penger av dem. Det kan godt være at de prøver seg, men de kan ikke kreve at du skal forsørge din bror, siden du ikke har noe forsørgeransvar. Så lenge dere har en gyldig kontrakt, og han opp fyller kravene for sosialtønad skal de dekke husleia, så leng den ligger innefor satsene i deres kommune. Jeg kjenner flere som har fått dekket husleie når de leier hjemme hos mor og far også, så lenge de er myndige og har kontrakt.
Frk. Fie Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Så lenge broren din er myndig har han sjøl ansvar for egen økonomi og inntekt, om han ikke har lønn, trygdeytelse, formue eller annen inntekt har han rett på øk. sosialhjelp. Du som søster, hans foreldre eller andre har ikke forsørgeransvar, en eventuell samboer ville hatt det om de hadde felles økonomi. Her hvor jeg bor har sosialtjenesten ei grense på 5000,-/mnd for boutgifter til enslige voksne, du kommer antakelig ikke langt med det om du kjøper? Minner for ordens skyld om at alle vedtak fra sosialtjenesten kan påklages, om man får avslag kan det ofte lønne seg. Om sosialtjenesten opprettholder avslaget går det videre til klientutvalget, og til Fylkesmannen i siste instans.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Litt merkelig spørsmål her men jeg håper på seriøse svar. Jeg er ikke ute etter å snyte noen, men hjelpe noen i en vanskelig situasjon. Litt info først så jeg ikke får huet kappet av: jeg og min samboer leier. Jeg har en bror som har vært syk i flere år og som går på sosialen. Det er ikke bra for hans helse å bli flyttet fra leilighet til leilighet. Fordi han leier har han måttet flytte flere ganger. Jeg ønsker å unngå at han må flytte flere ganger. Så jeg lurer på følgende: Hvis jeg kjøper en leilighet, og fungerer som huseier, vil sosialen gå med på å betale ham husleiepenger, som igjen betales til meg som uleier, slik at jeg får betalt lånet? Jeg kan jo ikke betale lånet selv. Igjen: dette er ikke for å snyte sosialen, for hvis jeg hadde leid ut til noen andre hadde jeg også fått penger som ville gå til å betjene lånet. Jeg tjener ikke noe på dette. Kun seriøse svar takk. Så lenge han lever av sosialen vil ike pengene betales ut til han,men gå rett til deg. Om du skal kjøpe, så kan en jo regne med en høy husleie. Du skal ha dekket inn alt det vil koste deg,men nå er det sånn at du kan ikke velge å bo i hva som helst dyr bolig.
Gjest Eir Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Så lenge han lever av sosialen vil ike pengene betales ut til han,men gå rett til deg. Normalt sett vil den som mottar sosialhjelp selv være ansvarlig for å betale husleia, og pengene vil gå via han. Det er bare i spesielle tilfeller, hvor man ikke anser mottageren som istand til å være ansvarlig for dette at sosialkontoret betaler husleia rett til utleier.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #14 Skrevet 7. april 2008 Normalt sett vil den som mottar sosialhjelp selv være ansvarlig for å betale husleia, og pengene vil gå via han. Det er bare i spesielle tilfeller, hvor man ikke anser mottageren som istand til å være ansvarlig for dette at sosialkontoret betaler husleia rett til utleier. Tar du ikke noe feil nå? Det er ikke spesielle tilfeller. Dette gjøres også med hensyn til myndigheter og deres kontrollrutiner. tidligere gjorde de som du skriver. Og det var mye svindel ute blant en del mottakere, desverre. Som du vet så skal utleier opplyse om leieforhold osv.....
Frk. Fie Skrevet 7. april 2008 #15 Skrevet 7. april 2008 Eir har helt rett. Søker disponerer i utgangspunktet selv innvilget sosialhjelp, det forutsettes selvsagt at pengene brukes på det man har søkt om støtte til. Sosialtjenesten har ulike kontrolltiltak ang. dette, man kan måtte vise kvittering i ettertid, vise at man er àjour med husleie innen neste måneds husleie utbetales osv. En faktor er også at klienten skal slippe å "annonsere" at h*n mottar øk. sosialhjelp. Hilsen sosionom
Gjest Eir Skrevet 7. april 2008 #16 Skrevet 7. april 2008 Tar du ikke noe feil nå? Det er ikke spesielle tilfeller. Dette gjøres også med hensyn til myndigheter og deres kontrollrutiner. tidligere gjorde de som du skriver. Og det var mye svindel ute blant en del mottakere, desverre. Den kontrollen de fører er at man må legge ved kvittering for at forrige måneds husleie var betalt, når man søker om stønad til neste måned. Mulig de har forandret det, men det må isåfall ha skjedd de siste par årene, og det er også mulig at dette er standard prosedyre på enkelte sosialkontor.
liv Skrevet 7. april 2008 #17 Skrevet 7. april 2008 Husk at du må betale skatt av leieintektene, så du kan jo regne ut hvor mye du må ta i utgifter for å gå i null. Så må din bror høre med sosialtjenesten om han får dekket så mye av husleien.
Anglofil Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Tråden er ryddet for utenomsnakk iht reglene. Yvonne (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå