Gjest grunderen. Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Jeg ønsker å drive som konsulent ved siden av fast jobb, men ikke store greiene. Hvertfall ikke begynnelsen. Nå har jeg funnet navn på firmaet som jeg er godt fornøyd med, men en registrering i enhetsregisteret gir meg jo ikke retten til dette navnet. Da må jeg melde meg inn i foretaksregisteret. Er den eneste forskjellen at jeg da må betale for å registere firmaet eller vil jeg få andre utlegg i forhold til skattelegging, skjemaføring, osv? Dette er jo som sagt meningen å være noe hobbybasert nå i begynnelsen,men jeg må jo uansett reklamere for meg selv. Og da er jeg redd noen snapper opp navnet og krever retten på det siden jeg ikke har gjort det selv. Er det noen her som vet hva forskjellen på disse registrene er?
WePS Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Skal du få rettigheter i f.h.t. firmanavnet MÅ du reg. deg i foretaksregisteret. Det koster vel ca 2000 kr når du gjør det over nett. I og med at du bare skal ha en "hobby-forretning" vil det ikke være nødvendig å reg. i foretaksregisteret, - da holder det med enkeltpersonsforetak. Vil anbefale deg å gå inn på sidene til www.hoppid.no og www.etablerer.no/www.bedin.no samt sidene til www.innovasjonnorge.no. Der finner du MASSE info om akkurat dette emnet. Du kan jo evt gå på et (gratis) kurs på 1 dag gjennom hoppid.no, kurset heter "Skal, skal ikke". Sjekk nettsidene, eller ta evt kontakt med en næringshage i din kommune.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå