Gå til innhold

Vielse i Trondheim

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Noen som kan anbefale steder å gifte seg i Trondheim? Vi skal ha et lite og enkelt bryllup, med kun forlovere m/partnere til stede. Noen som har giftet seg i Mariakapellet eller Lo kirke (på Sverresborg)? Eller har dere tips til andre steder? Vil gjerne ha det kirkelig, men ikke like "stort" som når man gifter seg i kirka. Og hvordan er det med selve vielsen, blir den lik som om man gifter seg i kirka? tenker da på sanger/salmer mm.

Takk for svar!

Gjest Gjest
Skrevet
Hei

Noen som kan anbefale steder å gifte seg i Trondheim? Vi skal ha et lite og enkelt bryllup, med kun forlovere m/partnere til stede. Noen som har giftet seg i Mariakapellet eller Lo kirke (på Sverresborg)? Eller har dere tips til andre steder? Vil gjerne ha det kirkelig, men ikke like "stort" som når man gifter seg i kirka. Og hvordan er det med selve vielsen, blir den lik som om man gifter seg i kirka? tenker da på sanger/salmer mm.

Takk for svar!

Jeg dytter litt på denne jeg, kanskje noen som har tips?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi giftet oss i Lo kirke.

Det var helt fantastisk!!!

Det var en helt vanlig vielse med prest der vi leide inn prest og organist.

Det var utrolig koselig, vi hadde med fotograf som fotograferte og det ble veldig stemningsfullt.

Vi pyntet enkelt med røsslyng, og siden det ikke er elektrisitet der inne så var det bare talglys og det lille lyset som siver inn vinduene som lyser opp....

Jeg kan absolutt anbefale det på det sterkeste!

Vi hadde vel en femti folk som var der, men det er plass til nesten hundre om man sitter veldig tett....

Gjest Gjest
Skrevet
Vi giftet oss i Lo kirke.

Det var helt fantastisk!!!

Det var en helt vanlig vielse med prest der vi leide inn prest og organist.

Det var utrolig koselig, vi hadde med fotograf som fotograferte og det ble veldig stemningsfullt.

Vi pyntet enkelt med røsslyng, og siden det ikke er elektrisitet der inne så var det bare talglys og det lille lyset som siver inn vinduene som lyser opp....

Jeg kan absolutt anbefale det på det sterkeste!

Vi hadde vel en femti folk som var der, men det er plass til nesten hundre om man sitter veldig tett....

Tusen takk for svar!

Vi skal som sagt ha et veldig enkelt bryllup, vi blir bare 6 stk totalt! Reiser til Tr.heim og gifter oss i all hemmelighet;)

Blir det da for "stort" med feks Lo kirke?

Andre som har giftet seg litt utradisjonelt i Trondheim?

Skrevet
Hei

Takk for svar!

Med Mariakapellet antar jeg at du egentlig mener skrudhuset i Nidarosdomen? (Mariakapellet ligger oppe på galleriet, men skrudhuset blir ofte feilaktisk kalt Mariakapellet.) Praksisen med vielser der ble avviklet for noen år tilbake hvis jeg ikke husker feil. Så i den "kirken" er det selve Nidarosdomen som er alternativet.

Gjest Gjest
Skrevet
Med Mariakapellet antar jeg at du egentlig mener skrudhuset i Nidarosdomen? (Mariakapellet ligger oppe på galleriet, men skrudhuset blir ofte feilaktisk kalt Mariakapellet.) Praksisen med vielser der ble avviklet for noen år tilbake hvis jeg ikke husker feil. Så i den "kirken" er det selve Nidarosdomen som er alternativet.

Det er det jeg mener ja:) Vi har fått klarsignal fra prest om å vies der:)

Skrevet

Ok, da har de vel gjenopptatt mulighetene for vielser der da. Og det er jo fint :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, da har de vel gjenopptatt mulighetene for vielser der da. Og det er jo fint :)

Håper det, og at ikke "vår" prest har fått med seg at det ikke går lenger...

Har du noen anelse om hva det koster å gifte seg der? Ser på nettsidene til Nidarosdomen at det koster 6 eller 8 tusen (husker ikke helt) for å gifte seg i kirka. Men det kan da ikke være så dyrt når det ikke er i selve kirka?

Gjest Gjest
Skrevet

Er du forresten fra Trondheim, Frey? Du har isåfall ikke noen gode tips til andre steder å vies...?

Skrevet
Håper det, og at ikke "vår" prest har fått med seg at det ikke går lenger...

Har du noen anelse om hva det koster å gifte seg der? Ser på nettsidene til Nidarosdomen at det koster 6 eller 8 tusen (husker ikke helt) for å gifte seg i kirka. Men det kan da ikke være så dyrt når det ikke er i selve kirka?

Det er dyrt å gifte seg i Nidarosdomen når man ikke sogner til kirken. Det er også begrensninger i forhold til når. Det er vel bare en lørdag pr måned som er åpen for "utenforstående". Men jeg er ikke sikker på om de samme reglene gjelder for skrudhuset som for resten av kirken.

I tillegg må dere sjekke med presten om og evt hvor mye han skal ha betalt for å vie dere andre steder enn i sin kirke.

Er du forresten fra Trondheim, Frey? Du har isåfall ikke noen gode tips til andre steder å vies...?

Vi giftet oss i Havstein kirke på Byåsen. Dette er en relativt liten og intim kirke i forhold til mange andre kirker, og var egentlig mitt eneste alternativ. Men den er populær så vær ute i god tid hvis dere ønsker å gifte dere der i høysesongen.

Jeg mener også en av kasemattene på Kristiansten Festning er vigslet slik at man kan ha kristen vielse der. Men 100% sikker er jeg ikke (human-etisk vier der i alle fall). Der kan man jo også ha selskap etterpå om ønskelig.

Men hva med Fjellseter Kapell? Kan det være noe?

Skrevet
Jeg mener også en av kasemattene på Kristiansten Festning er vigslet slik at man kan ha kristen vielse der. Men 100% sikker er jeg ikke (human-etisk vier der i alle fall). Der kan man jo også ha selskap etterpå om ønskelig.

Dette stemmer, vi var og så der, vi skulle ha HEF-vielse så vi måtte evt. hatt den et annet sted på festningen.

Vi endte opp med Sverresborg da, men som sagt ikke i kirken. Men om det er noe annet du lurer på om stedet kan jeg kanskje svare. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Dette stemmer, vi var og så der, vi skulle ha HEF-vielse så vi måtte evt. hatt den et annet sted på festningen.

Vi endte opp med Sverresborg da, men som sagt ikke i kirken. Men om det er noe annet du lurer på om stedet kan jeg kanskje svare. :)

Takk for svar begge to:)

Hvis det blir så innmari dyrt i Nidarosdomen, tror jeg vi dropper det.

Kristiansten festning er jo også en mulighet. Noen som vet evt nettadresse dit?

Sverresborg er også et bra alternativ for oss. Vi blir som sagt kun 6 stk tilsammen. Middag skal vi spise et annet sted, tenkte vi. Spiste dere på sverresborg? Hvordan er mulighetene for middag der?

Gjest Gjest
Skrevet

Hva og hvor er forresten Fjellseter kapell?

Alle tips til små intime steder mottas med stor takk:) Skal ringe presten igjen i kveld eller morgen, fint å ha flere alternativer å diskutere!

Skrevet

Fjellseter Kapell ligger i bymarka. Ligger på høyre side av Fjellseterveien som går opp til Skistua. Hvordan det er der inne vet jeg ikke, da jeg kun har vært utenfor.

Men jeg ville sjekket med Kristiansten Festning jeg. Tror det blir mer intimt der. Og middag på Emilies etterpå ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det skal jeg gjøre! Tusen takk for tips!

Emilies altså? Det må jeg sjekke opp. Hadde tenkt litt på Chablis på Bakklandet...

Annonse
Skrevet
Takk for svar begge to:)

Hvis det blir så innmari dyrt i Nidarosdomen, tror jeg vi dropper det.

Kristiansten festning er jo også en mulighet. Noen som vet evt nettadresse dit?

Sverresborg er også et bra alternativ for oss. Vi blir som sagt kun 6 stk tilsammen. Middag skal vi spise et annet sted, tenkte vi. Spiste dere på sverresborg? Hvordan er mulighetene for middag der?

http://www.nasjonalefestningsverk.no/kristiansten

http://www.sverresborg.no/

Vi spiste inne på Café Bagle, vi var rundt førti personer. Kjempefornøyd med maten og servicen. Men om vi ikke hadde vært så mange ville jeg heller spist på Vertshuset Tavern, eller Vikastua på Oppdalstunet. Vi endte faktisk med å gifte oss inne på Vikastua, vi skulle egentlig gifte oss ute, men det var litt regnvær. Med 6 stk er vel Tavern mest aktuelt egentlig.

Grunnen til at vi valgte bort festningen var først og fremst plass, det andre var at den ene kassematten, der vi skulle ha middagen, var rett ved siden av retterstedet fra krigen, og vi var redde for at besteforeldrene våre skulle ta anstøt. Men bortsett fra det er det et helt fantastisk sted.

Skrevet
Det skal jeg gjøre! Tusen takk for tips!

Emilies altså? Det må jeg sjekke opp. Hadde tenkt litt på Chablis på Bakklandet...

Emilies anbefales på det varmeste! Etter min mening bedre enn både Chablis og Credo til sammen ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Emilies anbefales på det varmeste! Etter min mening bedre enn både Chablis og Credo til sammen ;)

Høres bra ut!!

Har akkurat sendt mail med forespørsel på meny:)

Og så må Kristiansten nevnes for presten vår. Har sendt mail til de også, håper jeg får raskt svar!

Gjest Gjest
Skrevet
http://www.nasjonalefestningsverk.no/kristiansten

http://www.sverresborg.no/

Vi spiste inne på Café Bagle, vi var rundt førti personer. Kjempefornøyd med maten og servicen. Men om vi ikke hadde vært så mange ville jeg heller spist på Vertshuset Tavern, eller Vikastua på Oppdalstunet. Vi endte faktisk med å gifte oss inne på Vikastua, vi skulle egentlig gifte oss ute, men det var litt regnvær. Med 6 stk er vel Tavern mest aktuelt egentlig.

Grunnen til at vi valgte bort festningen var først og fremst plass, det andre var at den ene kassematten, der vi skulle ha middagen, var rett ved siden av retterstedet fra krigen, og vi var redde for at besteforeldrene våre skulle ta anstøt. Men bortsett fra det er det et helt fantastisk sted.

Vet du hvordan maten er på Tavern? Hvilken type mat de serverer?

Skrevet
Høres bra ut!!

Har akkurat sendt mail med forespørsel på meny:)

Og så må Kristiansten nevnes for presten vår. Har sendt mail til de også, håper jeg får raskt svar!

Det er ikke sikekrt du får så veldig fornuftig svar da de skifter meny etter hvilke råvarer de skaffer ;)

Sist jeg var der spiste jeg skogsdue, kongekrabbe, gåseleverpatè, kamskjell og en soppsuppe av et eller annet skal. Kun kamskjellene og duen sto på menyen, resten var hvileretter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...