Gå til innhold

Hortensiabusk

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg plantet to hortensiabusker ut i hagen i fjor, etter at den hadde stått i potte noen år. De kom seg fint og blomstret etter flere år uten at det hadde vært blomster på den.

Nå ser de imidlertid helt døde ut, ikke en knopp eller antydning til at de lever. Knoppene er begynt å komme på frukttrærne, men altså ikke på hortensiaene.

Er det noen som har gjort det samme, eventuelt vet hvordan hortensia skal se ut om vinteren? Jeg bor i den varmeste klimasonen i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du fjernet fjorårets blomster? Det er uansett altfor tidlig å forvente knopper på Hortensiaen.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Har du fjernet fjorårets blomster?

Nei, jeg ser faktisk rester etter de ennå.

Det er uansett altfor tidlig å forvente knopper på Hortensiaen.

Ok, det var greit å vite. Da er det kanskje håp for dem. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du skal knekke av den tørre delen som var fjorårets blomst. Du kommer til å se at det finnes et naturlig punkt der blomsten skal bort.

Deretter kan hortensiaen din danne nye skudd. Jeg har en kjempestor hortensia, og den blomstrer ikke skikkelig før i midten av juli, men varer til i slutten av september. Den har en nydelig lillafarge. Naboene har alle turkisblå. Mener fargen har noe med surheten i jorden å gjøre.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Takk for tips. Jeg skal knipe restene av. Eller er det for sent?

Gjest Gjest
Skrevet

Neida, det er ikke for sent. Jeg har ikke gjort det ennå. Vil vente til det ikke er frost om natten.

Skrevet

Farge har med surheten i jorden å gjøre ja.

Ang beskjæring:

"Stell og beskjæring: Hortensia skal beskjæres umiddelbart etter blomstring. De fleste hortensia-sortene setter knopp om høsten året før de blomstrer. Dersom du beskjærer på våren, kan du risikere å fjerne blomsterknoppen."

Hentet herfra:

http://www.bogront.no/tema/manedens/september.html

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fjerner alltid de gamle tørre blomstene på våren, og hortensiaen er praktfull og enorm. Den blir større for hvert år, så jeg har tro på min metode. Beskjærer ikke, brekker av fjorårets inntørkede blomst.

Skrevet

Første året jeg hadde Hortensia, så trodde jeg at den ikke hadde overlevd vinteren.

Jeg beskjærte litt av det som jeg trodde var dødt ved, men et par uker senere så kom det masse grønt på den.

Konklusjonen min ble at jeg begynte for tidlig, og fjernet for mye...

• 5 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Første året jeg hadde Hortensia, så trodde jeg at den ikke hadde overlevd vinteren.

Jeg beskjærte litt av det som jeg trodde var dødt ved, men et par uker senere så kom det masse grønt på den.

Konklusjonen min ble at jeg begynte for tidlig, og fjernet for mye...

Det samme gjorde jeg noen år, helt til jeg så sammenhengen. I fjor Blomstret den kjempefint. Og i år kommer den ikke til å blomstre, for mannen min har hjulpet til i hagen og klippet hortensiaen helt ned :gråte:

Gjest Helen Parr
Skrevet

Den ene busken ser fullstendig død ut. Ikke antydning til grønne knopper eller noe levende. :( Den andre har grønne skudd helt nede ved roten, men grenene fra i fjor ser tørre og døde ut.

Noen som vet om det er håp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...