Gjest Bond Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Lurte på om noen kunne abefale meg noen kule spill Jeg har tidligere elsket Neverwinter Nights 2 og Baldur's gate 2, syntes også Dungeon Siege 2 var ganske kul, men likte for eksempel ikke Diablo 2-3-eller-hva-det-da-var så mye, litt for mye fighting og litt for lite kule greier. I tillegg har jeg alltid likt turn-based strategispill, har spilt maaaange timer med Civ2, Civ3 og nå Civ4. Har også vært ivrig tilhenger av Heroes of Might and Magic serien siden HoMMII, sist spilte gjennom HoMM V og alle expansions også og syntes det var gøyt, men har blitt litt lei nå, har spilt.. myyyye Prøvde Galactic Civilization 2, men det ble litt for mye space-greier, jeg er mer fantasifigur-type i spill, eller da mer realistiske greier. Age of Empires III var jo i ikke turn-based, men det var ganske gøy også. Det jeg da liker er ikke for masete spill? Gjerne rpg, litt strategi. Fantasifigurer er bra, men litt mer realistiske er greit også, ikke alt for stor fan av spill som spacecraft og lignende, er ikke min tema helt Har jo spilt flere, men de som er nevnt (Civ, HoMM og BG og NN) har vært favorittene. Maskinen er ikke HELT råeste spillemaskin, må jeg si (men har egentlig planer å oppgradere litt), men er jo sånn sett greit nok. Er det noen spill dere kunne abefale? Basert på det jeg har likt før?
Gjest Bond Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Nei, men leste i en annen tråd her at det er veldig dårlig AI og masse bugs der?
Gjest StockDama Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Har du prøvd oblivion? Eller siden maskina hennes ikke er helt i 100, så kunne hun prøvd den som kom før, Morrowind. (som forresten de fleste elder scrolls fansene digger mest, selv om grafikken ikke kan måle seg med oblivion)
Gjest StockDama Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Nei, men leste i en annen tråd her at det er veldig dårlig AI og masse bugs der? Dårlig AI i oblivion? ...det er bare tøv =D
Gjest Bond Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Eller siden maskina hennes ikke er helt i 100, så kunne hun prøvd den som kom før, Morrowind. (som forresten de fleste elder scrolls fansene digger mest, selv om grafikken ikke kan måle seg med oblivion) Maskinen er ellers jo greit (Pentium4 2,4; 2Gb med ram), men skjermkort er litt dårlig (GeForce 6600GP), så det ødelegger litt. Skal snart bytte til Optron 248 med 3Gb ram, men er ikke sikker om vi får byttet skjermkort også. Så det er det jeg regner med fra hardware-delen. Grafikk i seg selv er ikke viktigst for meg (selv om det er jo fint selvfølgelig), det er innhold og hvor spennende spillet er, som er viktigst synes jeg. Det er dyrt å holde tempo med de beste grafikkkortene hele tiden, så må nok gi litt etter i grafikkdelen.
Gjest Bond Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Og noterer ned Morrowind. Jeg har hørt noe om det også, så skal sjekke det ut litt nærmere Flere? :-D
Yme Skrevet 5. april 2008 #8 Skrevet 5. april 2008 Morrowind er bare bedre enn Oblivion om man er fan av serien. Folk som ikke har vært borti spillene før vil nok digge Oblivion mer. Personlig syns jeg Morrowind var mer gøy... Der MÅ man bli mektigere for å komme seg gjennom spillet, siden noen steder er det veldig farlige monstere enn andre steder, mens i Oblivion kan man runne hele spillet på lvl 1 fordi alle monsterne justerer seg etter hvilken lvl du er... dvs at jo mektigere du blir jo vanskligere blir spillet, å det går jo litt mot sin hensikt, da. Morrowind har forresten en skikkelig elendig grafikkmotor som gjør at det hakker på maskiner som bare er 1-2 år gamle nå, selvom spillet kom ut i 2002... Det har ikkeno med at grafikken var skikkelig bra, for det var det aldri... Figurene ser ut som de er lagd av træl og animasjonene er så dårlige at de kan påføre deg kreft i prostataen, å den kreften driter i at du er dame! Skal vi se om jeg greier å annbefale noen spill, da...Dungeon keeper 2 var jo ganske tøft! Veit ikke om det er så lett å få tak i mer, men du finner det sikkert på en torrentside. Heros of might and magick er jo drittkule, men du hadde spilt dem frafør? Testa det nyeste da? Det kom en 5er for noen år sia her, og en extrapakka. Jeg syns det er det kuleste. Kommer ikke på noen fler akkurat nå. Jeg kan oppdatere når jeg kommer hjem å finner Cdhylla mi på mandag eller tirsdag. Om du vil ha noe skikkelig gammalt så kan du forresten prøve Fallout 2... Det har visst blitt kåra til det aller beste rpg spillet som noengang er lagd, å de holder på med en 3er nå. Ganske artig setting og historie, pluss at man kan gjøre mye morro når man lager figure sin. Jeg prøvde det her en dag, men jeg er ikke så fan av rpg at jeg tålte den gamle, hakkete grafikken... Spillet kom vel i starten av 90tallet. Man kan stikke ut øya på folk og sparka dem i balla så de dør av smerte. Du ser det ikke (pga gammal dårlig grafikk) men du får fine skildringer som beskriver hvordan han akkurat kreperte av smerte og fordervelse fordi du akkurat reiv ut testiklene hans hehehe
Caroly Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Helt enig at du bør prøve Dungeon keeper 2, selv om det er et litt eldre spill så er det absolutt vært å prøve. Et av de spillene jeg liker best iallefall .
Gjest StockDama Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Om du vil ha noe skikkelig gammalt så kan du forresten prøve Fallout 2... Det har visst blitt kåra til det aller beste rpg spillet som noengang er lagd, å de holder på med en 3er nå. Ganske artig setting og historie, pluss at man kan gjøre mye morro når man lager figure sin. Jeg prøvde det her en dag, men jeg er ikke så fan av rpg at jeg tålte den gamle, hakkete grafikken... Spillet kom vel i starten av 90tallet. Man kan stikke ut øya på folk og sparka dem i balla så de dør av smerte. Du ser det ikke (pga gammal dårlig grafikk) men du får fine skildringer som beskriver hvordan han akkurat kreperte av smerte og fordervelse fordi du akkurat reiv ut testiklene hans hehehe Det spillet er jo helt fantastisk. Må kanskje finne det fram igjen. Det er sci fi dog.
Gjest StockDama Skrevet 5. april 2008 #12 Skrevet 5. april 2008 Hearts of Iron om du vil ha hardcore strategi spill. Det tar setting i andre verdenskrig der du skal nøye deg med intet mindre enn verdens herredømme. Og man kan spille hvilket land som helst.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #13 Skrevet 5. april 2008 tja - hvis du ikke er kresen på grafikk kan Baldurs Gate 1 og Icewind Dale være interressante. De begynner dog å bli gamle. Planetscape Torment er også et alternativ som begynner å trekke på årene - er et noe annet univers enn Baldurs Gate - men samme spillestil. Ellers er Oblivion bra - særlig om du tar deg bryet med å laste ned noen modifiseringer (mods) slik at gameplayet blir noe mer likt ett vanlig RPG. Det vil si at i stedet for at fiendene leveler opp sammen med deg, så vil du heller ha sjansen til å støte på både lave og høy level fiender. Dette er etter min mening noe som gjør spillet mye mer moro da man ikke trenger å slåss mot de samme bandittene/ulvene hele tiden. En god oblivion mod som gjør nettopp dette er Oscuro's Oblivion Overhaul (OOO) - og kan lastes ned herfra: http://jorgeoscuro.googlepages.com/oscuro&...erloaddownloads Ellers er det mange andre mods til Oblivion å velge på - selv har jeg vel innstallert rundt 80 mods som gjør spillet til noe helt annet en det orginalt var (mye bedre ). Er *mange* mods på http://www.tesnexus.com/ - anbefaler å søke på kategori og så sortere etter hva som er mest populært/nedlastet. Det samme kan gjøres til Neverwinter Nights (både 1 og 2). Finnes mange gode og mange dårlige mod'er på http://nwvault.ign.com/ For direkte link til NWN2 mods - prøv: http://nwvault.ign.com/View.php?view=nwn2modulesenglish.HOF Ett tips når man leter etter mods er å sortere på hva som har flest nedlastninger eller er mest populært og så prøve de først. Ellers er Star Wars Knights of the Old Republic (1 og 2) ganske gode RPGs, men selvsagt satt til Star Wars universet, så du er vel nødt til å like det for å like spillene. Ellers fins også Jade Empire - har ikke spilt det så mye selv, men det er lagd av samme utvikler som Baldurs Gate og er ett spill satt til en mer østlig tradisjon (tror det er litt samurai greier og sånt). Ett siste tips som det er en del som liker (dog ikke meg) er Gothic 3. Dette er litt på linje med Oblivion, men hadde veldig mange bugs når det ble lansert - så du må sørge for å patche det til siste versjon om du har planer om å spille det. Fins forøvrig en demo her: http://www.gamershell.com/news_34248.html Når det gjelder strategi spill så kan du prøve Rome: Total War - eller eventuelt de andre spillene i Total War serien. Er en noe annerledes type strategi spill hvor du ikke bare må planlegge hvem du skal angripe osv, men også hvordan du skal utkjempe selve slaget. Ellers er Company of Heroes og World in Conflict gode spill. Company of Heroes er satt til andre verdenskrig, mens World of Conflict utspiller seg i ett scenario hvor sovjet angriper USA. Begge er meget gode spill, men scenarioene innebærer en del skyting og soldater selvsagt. For mer fantasy preg, fins Battle for Middle-earth 1 og 2, som er strategispill satt til Lord of the Rings verdenen. Selv synes jeg ikke de var kjempespennende, men det kan være verdt ett forsøk. Fins demo man kan prøve om jeg ikke husker feil. Og til slutt, hvis du har xbox360 er Mass Effect ett knallbra (men ganske kort) sci-fi RPG spill. Personlig hadde jeg prøvd Oblivion - det spillet er ett av de desidert beste RPG spillene jeg har prøvd - særlig om du tar deg tid til å modde det slik at de irriterende sidene forsvinner. Selv umoddet er det et bra spill så verdt å prøve ut uansett. Hvis du går lei av RTS og RPG spill, så kan du alltids prøve ut Sam & Max episodene - er mer humor-adventure spill som gir assosiasjoner tilbake til gode gamle Monkey Island og Day of the Tentacle (som begge er utrolig morsomme men gamle). Ellers bør du prøve å spille ett online RPG hvis du har interessen - f.eks. kan Lord of the Rings Online på en role-play server kanskje være tingen? Anyways..håper det hjalp litt (noe må man gjøre på jobb når samboer linker stash på msn!) og Happy Gaming! :D
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #14 Skrevet 5. april 2008 kom på et par til - Europa Universalis - kommer 15 april: http://www.gamer.no/artikler/europa_univer...er_ferdig/50344 Også kan man modde Civ4 til en fantasy setting med modden Fall from Heaven: http://forums.civfanatics.com/forumdisplay.php?f=190 du kan lese om det på gamer.no her: http://www.gamer.no/artikler/civilization_...asy-drakt/46909
Cidric Skrevet 5. april 2008 #15 Skrevet 5. april 2008 Flere som er nevnt som er gode, Baldur's Gate er like gøy ennå...og Morrowind er definitivt bedre enn Oblivion. Total War og Europa Universalis-seriene, definitivt. Noe som mangler dog. GOTHIC-serien! Noe av det beste RPG har å tilby. Det MÅ bare prøves...Gothic 2 spesielt. Og en annen, om du har sansen for litt Diablo-aktige spill iblant: Titan Quest.
Gjest Bond Skrevet 5. april 2008 #16 Skrevet 5. april 2008 /noterer ivrig! Takk Takk! PS. Yme, ja jeg har spillt HoMM5 og alle expansions også, syntes det var gøyt selv om rune magic er litt teit, men barbarians var kule.
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. april 2008 #17 Skrevet 5. april 2008 Må bare melde meg på Baldur's gate 1, begynte på igjen med dette spillet nå i påsken, og det var like artig som det jeg husket at det var Når det gjelder strategispill, så tar jeg tiltider fortsatt fram igjen Cesar 3. Vet ikke helt hva det er med det spillet, men jeg kan fortsatt glede meg over det i timesvis! Ellers er Black & White en klassiker, kanskje litt på kanten av det du er ute etter, men å leke Gud er virkelig ikke å forakte. Spesielt ikke når du får kule kjempe kuer, aper eller lignende og kontrollere og lære opp
Gjest Bond Skrevet 5. april 2008 #18 Skrevet 5. april 2008 Jeg spilte Black and White en stund siden, tror det fikk mye skryt for AI? Men det var en stund siden og maskinen var verre da og det hakken noe helt vanvittig så det ble ikke mye av det da. Men kanskje en god ide å prøve igjen. Det å leke Gud er ikke helt forferdelig, kan jeg tenke meg :-D (samboeren ler at jeg får en helt spesiell jeg-er--så-helt-kongeeeee-utrykk da jeg er på vei til å banke noen i Civ4, jeg er bare så tilfreds med meg selv at jeg nesten kan ikke sitte stille heheheheh)
Gjest Z Skrevet 5. april 2008 #19 Skrevet 5. april 2008 AI-en i Black and White var ikke noe revolusjonerende stykke arbeid, men godt utført i måten dine små venner/leketøy reagerte på hva den (forholdsvis) allmektige og hans litt mindre allmektige - men fremdeles veldig store og guddommelige - kjæledyr foretok seg. Total War, som de fleste andre har nevnt, kan du ikke komme utenom hvis du liker strategi. Selv foretrekker jeg Medieval-utgavene framfor Rome, men felles for både Rome og Medieval er måten de blander turbasert Civilization-aktig storstrategi, inkludert økonomi og det hele; med detaljert slagmarkstaktikk som du tradisjonelt sett må til RTS/RTT-sjangeren for å finne. Hvis du er utålmodig - eller ikke liker å utføre slag i realtime - kan du også la datamaskinen beregne utfallet for deg på et øyeblikk, på samme måte som i Civ-serien. Two Worlds er et litt undervurdert RPG som mange mener blander de beste elementene fra Oblivion og Gothic 3 (jeg anbefaler fremdeles Morrowind og Gothic 2 framfor disse, selv med OOO til å reparere Oblivion). Det er derimot kjent for å ha ganske drøye krav til maskinvare i forhold til hvordan det ser ut. Ikke at det ikke ser bra ut om man skrur på masse eyecandy, men å kjøre det med lavere innstillinger tilpasset litt eldre PC-er, gir deg ikke det forventede hoppet i FPS. Voice-actingen er til tider horribel, men ellers er det et solid RPG. The Witcher - som jeg til min forskrekkelse ser at ingen har nevnt enda - kan du heller ikke hoppe over hvis du liker klassiske RPG-er av typen Baldur's Gate og Neverwinter Nights. Faktisk kjører The Witcher på en modifisert utgave av Aurora, motoren til det første Neverwinter Nights. Hele historien er basert på en serie dark fantasy-romaner av en polsk forfatter, og lar deg inntarollen som Geralt of Rivia, en genetisk modifisert monsterjeger med begrensede magiske ferdigheter (og nokså ubegrenset libido og sverdfektingsevne) - en "Witcher". Foregår i en veldig lite politisk korrekt fantasyverden, uten at det gjør spillet noe kjedeligere. Hvis du har lyst til å utvide horisonten litt kan jeg også anbefale STALKER: Shadow of Chernobyl, som til tross for en litt plaget utviklingstid endte opp som et veldig spesielt spill. Det ser ut som og føles mye som en FPS, men det har en del RPG-inspirerte elementer. Det kan likevel være irriterende realistisk på enkelte områder, så det er godt mulig dette forslaget krasjer med ønsket ditt om spill som ikke er stressende. Ikke minst er det sannsynligvis det spillet på markedet som til dags dato best har klart å skape en gjennomgående tematisk stemning (nøkkelordene her er øde og creepy). Det har enkelte scifi-elementer, som f.eks. små, radioaktive umuligheter, uten at det tar helt av med stjernekrig og aliens.
Gjest Bond Skrevet 5. april 2008 #20 Skrevet 5. april 2008 (endret) /skriver ned ivrig.. Har fått meg flere gode forslag her! PS. Jeg sjekket faktisk ut the Witcher, men hardware liker den ikke - ellers - virket fantastisk fin grafikk der, gode og naturlige bevegelser og bra tekstur, og faktisk generelt bra artwork, men det hakket noe helt vanvittig. Og da det gjelder creepy spill.. Jeg blir skremt enkelt og jeg hater grøssere, så hvis jeg skal spille noe sånt må det i hvert fall være på dagstid Endret 5. april 2008 av mrs_bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå