Gå til innhold

Brudens tale -Eksempler?

linel

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal holde tale for min kjære i bryllupet, syns det blir mye mer personlig enn å skrive en sang. :love:

I og med at jeg er eldst i søskenbarnflokken, og den første i vennegjengen som gifter meg, har jeg kun vært i ett bryllup, og derfor ikke hørt så mange taler fra hverken brud eller brudgom...

Har jo sett andre innlegg her med tips og råd om hva talen bør inneholde, men lurer på noen av dere som har holdt tale for brudgommen i bryllupet deres kunne tenke dere å gjengi talen her? Eller kanskje deler av den?

Er jo veldig personlig, men prøver likevel :)

Kanskje tips om innledning, takke familien og sånn?

Har som sagt veldig liten peiling.. Hehe..

Håper på å få til en morsom, men samtidig personlig og rørende tale!

Har heldigvis veeeldig god tid på meg.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Ja litt tips hadde vært kjekt... tenkt å begynne på talen en av dagene jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg startet slik:

"Det er mange jeg vil takke her idag.

Mamma og pappa; takk for at dere, om jeg får si det selv, har gjort en så god jobb med meg.

Svigermor; takk for at du har tatt så godt i mot meg og for at du alltid stiller opp (vi har to små og hun bor nært..)"

...videre takket jeg to venninner som pushet meg litt og var med i prossessen da jeg møtte mannen.

" Kjære "brudgommen"; jeg vet at du liker å kommunisere med mail. Og jeg hadde seriøst tenkt å sende deg en idag"

...videre fortalte jeg om de første mailene mellom oss (mye å le av der). Rundet av med noe som gav han tårer i øynene.

Vet ikke hvor mye dette sa deg. Men, mitt råd er å ta utgangspunkt i dere og gjerne noen detaljer gjestene ikke har hørt før. Sats på latter og bittelitt alvor. Skriv ned talen, kun den, men tørr å ta med små bisetninger der og da.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skal ikke ha noen tale jeg da. Jeg er ikke vant til at bruden holder tale, men brudgommen, far til brud og forlovere + evt andre om de ønsker.

Men seff alltid koslig jo flere som holder tale:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett opp noen stikkord rundt:

• Når dere traff hverandre
  • Egenskaper du setter pris på hos ham
  • Hvordan dere har det og hva dere gjør sammen, gjerne med en morsom historie eller 2
  • Litt om dagen
  • Litt om fremtiden

Takk foreldre, svigers, forlover og gjester hvis du vil og sy det hele sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet et dikt, som jeg tror egentlig er en sangtekst, som jeg tenkte å ha som tale.. Det - og kun det. Det heter "Om å være to ilag".

Tror det blir fint! :)

Det viktige er at du gjør det på din måte, finnes liksom ingen fasit, det kan være alt fra et eventyr som handler om dere, power point med bilder fra tiden deres sammen, kort tale med fine ord, lang tale hvor alle takkes, og så videre..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har ikke tenkt å gjengi talen her, men kort fortalt inneholdt den følgende:

*Jeg takket alle som hadde kommet, en som opptrådte i kirken og bekjente som serverte.

*Jeg fortalte en historie fra vår begynnelse, som selv ikke mannen visste om, og han fikk seg en latter.

*Fordi det passet med sammenhengen, takket jeg mannens familie her, hvordan han slektet på mange av deres gode sider, at jeg hadde blitt tatt godt imot hos foreldre, besteforeldre, tante og onkel.

*Ramset opp en hel del av hans beste sider, gjerne illustrert med noen eksempler på situasjoner.

*Puttet inn noen gode øyeblikksskildringer innimellom.

*Avsluttet med et kort, men passende dikt.

Det var litt nervepirrende, men jeg var veldig fornøyd med å ha gjort det. Det rare er at etter å ha vært så mye i fokus i flere timer, ble jeg mer komfortabel med å snakke foran folk enn hva jeg hadde trodd. Jeg har ikke nevneverdige problemer med å snakke foran folk til vanlig, men med en tale blir det litt mer spesielt. Men det gikk altså bra. Så jeg oppfordrer folk til å bryte tradisjonen og gjøre det samme, med mindre man tror det skal ødelegge hele dagen på forhånd.

Selv om jeg ikke hadde lagt opp til alt for mange morsomheter, satt latteren veldig løst, og det var behagelig. Man får sjelden et mer takknemlig publium, tror jeg.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...