ingefær Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Hvor i selvangivelsen (hvilket punkt) står fradraget for BSU? Jeg finner det ikke...
_tulla_ Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 I følge "Selvangivelsen 2007 Rettledning til postene" side 3 skal fradraget for BSU stå i selvangivelsens post 1.5.1.
Gjest Skrevet 5. april 2008 #3 Skrevet 5. april 2008 Eller for oss som ikke skjønner poste numregreiene, jeg fant det hvertfall på den siden hvor regningen er.
ingefær Skrevet 6. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2008 Takk skal dere ha. Så det er bare hos meg det ikke står noe om BSU i selvangivelsen da? (selv om jeg satte inn 15000 der i fjor...) På skatteetatens sider står det jo bare at dette blir rapportert inn av banken, så jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal føre det opp. Jeg får kanskje ringe ligningskontoret på mandag...
_tulla_ Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Eller, du kan bare føre det opp selv på post 1.5.1 (så slipper du å stå i en antatt uendelig lang telefonkø).
ingefær Skrevet 6. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2008 Eller, du kan bare føre det opp selv på post 1.5.1 (så slipper du å stå i en antatt uendelig lang telefonkø). Hehe, dette er litt komplisert for meg, første gang jeg må gjøre endringer På post 1.5.1 står det "BSU i annen EØS-stat (ikke Norge) ", er det der jeg skal føre det inn da altså? For det er jo Norge det her. Men jeg frykter den telefonkøen jeg også, nemlig!
Gjest Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Er du sikker på at det ikke står der? Den står på arket som heter Foløpelig beregning av skatter og avgifter 2007. Også under Trygdeavgift står det lønn, sum skatter og avgifeter... og boligsparing for ungdom og beløpet etterpå i parantes.
Gjest TD Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Er det sånn at alle har fått selvangivelsen nå eller? jeg har ikke fått min! venter i spenning og håper på det beste:p
_tulla_ Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Hehe, dette er litt komplisert for meg, første gang jeg må gjøre endringer På post 1.5.1 står det "BSU i annen EØS-stat (ikke Norge) ", er det der jeg skal føre det inn da altså? For det er jo Norge det her. Men jeg frykter den telefonkøen jeg også, nemlig! I følge "Selvangivelsen 2007 Rettledning til postene" side 3 punkt 1.5.1 skal BSU oppgis i denne posten. Når det gjelder BSU i annen EØS-stat, står det følgende: "Krever du skattefradrag for innbetalt sparebeløp i annen EØS-stat, må du sende inn "spesifikasjon av innskudd i utenlandsk bank mv. og BSU-sparing i annen EØS-stat" (RF-1231) samt årsoppgave fra spareinstitusjonen sammen med selvangivelsen." Dersom det ikke står noe om BSU på din selvangivelse, fyller du enkelt og greit inn beløpet selv i post 1.5.1. I tillegg kan/bør du legge ved kopi av årsoppgaven fra banken, slik at skattekontoret ser at innskuddet på BSU-kontoen gjelder for 2007.
Annikken Skrevet 14. april 2008 #10 Skrevet 14. april 2008 Dette irriterer meg noe grusomt... ser ikke ut som jeg har fått noe fradrag for BSU heller. Riktignok satte jeg inn bare 1200 kroner i fjor... men likevel. Tør jeg føre på de pengene uten å sende inn vedlegg? Skiftet bank i fjor, og den forrige banken min var et mareritt... orker ikke gå dit og få årsoppgjør for å sende inn osv. Det årsoppgjøret jeg har fått sier ingen ting om hvor mye jeg har satt inn i 2007... hva er da poenget? Og jeg finner ikke noe plass for å legge ved vedlegg heller... kun skjema. Føck!
Annikken Skrevet 14. april 2008 #11 Skrevet 14. april 2008 Ok, nytt spørsmål: 3.1.1/4.1.1 Renter/innskudd i innenlands bank, [Navn på bank] Her står det først et mindre beløp, og så saldoen jeg hadde på kontoen ved utgangen av 2007. Er dette renter, eller er det fradrag...? De små beløpene står under kolonnen "Inntekt/ fradrag"...
Sol79 Skrevet 15. april 2008 #12 Skrevet 15. april 2008 Fradraget for BSU finner dere i skatteavregningen. Skatteavregningen = den siden der regningen står.
Annikken Skrevet 15. april 2008 #13 Skrevet 15. april 2008 Hva blir så det i binært språk? Altså på Altinn.no?
Sol79 Skrevet 15. april 2008 #14 Skrevet 15. april 2008 Skatteavregningen ligger ikke på altinn, men årets sparing skal fortsatt føres opp i samme post som mange har nevnt over her.
Sol79 Skrevet 15. april 2008 #15 Skrevet 15. april 2008 Ok, nytt spørsmål: 3.1.1/4.1.1 Renter/innskudd i innenlands bank, [Navn på bank] Her står det først et mindre beløp, og så saldoen jeg hadde på kontoen ved utgangen av 2007. Er dette renter, eller er det fradrag...? De små beløpene står under kolonnen "Inntekt/ fradrag"... Renter = finansinntekter
Annikken Skrevet 15. april 2008 #16 Skrevet 15. april 2008 Skatteavregningen ligger ikke på altinn, men årets sparing skal fortsatt føres opp i samme post som mange har nevnt over her. Dvs. 1.5.1? BSU har jo egen fradragspost... da skal vel ikke sparing man har gjort på BSU stå sammen med annen sparing, om det er det du mener med "årets sparing"? Renter = finansinntekter Finansinntekter = inntekt man har på... eh... finansiering...? Altså renter på gjeld? Hæ? Nei jeg skjønner ingen ting... Skrev opp sparinga på 1.5.1 jeg... og la til på 5.0 at jeg mistenker at BSU-sparing ikke er ført opp. Men at jeg er usikker angående det.
iingvild Skrevet 16. april 2008 #17 Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg opplevde et år at BSU'en ikke var tatt med, og det var riktig siden jeg ikke hadde tjent mer enn under fribeløpet. Skattefordelen kommer altså kun på inntektskatt, ikke formueskatt. Endret 16. april 2008 av iingvild
Glitnir Skrevet 16. april 2008 #18 Skrevet 16. april 2008 Jeg opplevde et år at BSU'en ikke var tatt med, og det var riktig siden jeg ikke hadde tjent mer enn under fribeløpet. Skattefordelen kommer altså kun på inntektskatt, ikke formueskatt. Eller for å være helt korrekt: Kun på personinntekt, ikke på kapitalinntekter heller. Og ikke på formueskatt, som du sier. Det vil si at det ikke vil stå noenting, eller eventuelt mindre enn 3000 i skattefradrag selv om du har full innbetaling, dersom du ikke har høy nok personinntekt til å betale minst 3000 i skatt for den.
iingvild Skrevet 16. april 2008 #19 Skrevet 16. april 2008 Takk Var usikker på hvordan det skulle formuleres!
Annikken Skrevet 16. april 2008 #20 Skrevet 16. april 2008 Det vil si at det ikke vil stå noenting, eller eventuelt mindre enn 3000 i skattefradrag selv om du har full innbetaling, dersom du ikke har høy nok personinntekt til å betale minst 3000 i skatt for den. ! Det var jo et poeng!! Jeg tjente bare noen tusen over frikortsgrensa... men har ALDRI hørt om dette!! Ikke et knyst noen plass - var helt nytt for meg! Herregud for et kronglete regelverk... hvorfor kan det ikke stå svart på hvitt en plass på nettet? Jeg bruker å være ganske god til å lete meg fram på nettet, men her måtte jeg bare melde pass... og jeg tenker at ganske mange har jo BSU-konto, så det burde vel vært forklart litt bedre et sted?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå