Gjest anno Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 hey! jeg har 2 nydelige marsvingutter, 1 abbisinier og 1 sheltie som bor i samme bur. peoblemet er at abbien min er den dominante og spiser hele tiden på pelsen til mitt nydelige sheltie svin, som skal la laangt pent hår. Nå..jeg har prøvd ALT for å få han til å slutte,gitt de mere høy (som de anbefalte på dyrebutikken) men d funker ikke. De får dritmasse høy pr dag. Jeg har prøvd å skille dem, men det gikk ikke, de bare hyler etter hverandre og laget et voldsomt bråk og blir triste. Jeg har smurt inn mitt stakkars sheltiesvin med gud-vet-va, alt fra zalo blandet med salt i olje, karri, pepper,sitron, ALt!! jeg har kjeftet på ham og, men likevel går det ikke! han spiser UANSETT!!! jeg er vanligvis ganske oppfinnsom men akkurat her står jeg bom fast ://// jeg har en virkelig stabeis av et svin med å gjøre her, og jeg har lest at han kan bli syk av for mye pels-spising+det andre ser helt maltraktert ut:/umulig å ha han på utstilling eller noe. noen der ute som har noen råd så takker jeg enormt for svar!!! -oppgitt.
Strawberrygirl Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 hei! De på dyrebutikken har vel ikke så veldig mye peiling bestandig (hvertfall min erfaring)! Jeg har desverre ingen forslag (tenkte på at du kan tre på han en ullsokk/lage klær til han...men det blir vel ikke noe tess...hehe) annet enn at du kanskje kan høre med en smådyrklinikk. Kanskje de har opplevd noe lignende? Kanskje de har ett middel du ikke har prøvd å smøre inne pelsen med enda! Lykke til! skriv gjerne hvordan det går=)
Gjest _Hufsa_ Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Nå har ikke jeg all verdens peiling på marsvin, men det første jeg tenkte er at dette kan være snakk om dominans, og at en kastrering av begge to kunne vært løsningen? Ser det ut til at marsvinet som blir spist pels på syntes det er ubehagelig og vondt?
Gjest Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Kjeder de seg? Har de mye å gjøre i buret, er de ofte nok ute? Har de nok leker i buret sitt? Har de stort nok bur hvis de ikke får være ofte ute? Han ene min begynner å tygge på teppet (som ligger på andre etasjen i buret) hver gang han har vært for lenge inne i buret (ifølge han). Han har delvis gitt seg nå ettersom de begge er ute en tur hver dag eller annenhver dag og de har to leker i buret som de kan aktivere seg med.
Gjest anno Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 nei han som blir spist på synes ikke det er ubenhagelig..men det blir jo så stygt:/ pelsen er hakkete og fæl..jeg har forsøkt å ta de ut, men han spiser på ham der også. eneste er å skille dem, men de bare hyler etter hverandre. han er jo helt klart dominant ja. og det andre er helt avhengi av ham. de har et hus inne i buret og bruker å klartre både oppå og ligge under det, så jeg tror ikke de kjeder seg.
Gjest _Hufsa_ Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 Kanskje du kan innrede buret enda mer spennende? Hva med rør til å løpe gjennom, lage forskjellige sitteplater med stiger slik at de får mer stimuli, greiner til å tygge på osv? Og i tillegg la dem få løpe fritt i minimum noen timer pr dag?
Gjest Skrevet 5. april 2008 #8 Skrevet 5. april 2008 de har et hus inne i buret og bruker å klartre både oppå og ligge under det, så jeg tror ikke de kjeder seg. Et hus er jo langt ifra nok. Finn en flat stein ute og sett den f.eks under vannflaske, både spennende og klørne blir slipt så man slipper å klippe de så ofte. Legg inn en vedkubbe til dem, kanskje noen pinner til å tygge på når trærne blir gode nok. Evt kjøpt sånn leke på dyrebutikken som man putter godteri inni, mine elsker de. Min har en stein, leken, doen som de dytter rundt på, og et hus. I tilleg er det to etasjer på buret så de løper opp og ned. Men disse er da i tilleg ute omtrent hver dag.
Gjest anno Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 nå har jeg hatt inn et hus av tre som de gnagde på i begynnelsen..men akkurat nå sover de i det andre huset så jeg vet ikke om det falt i smak. Skal prøve med stein så snart jeg finner en... kan jeg lage noen leker selv til de?
Gjest Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Gnaging må du regne mye med. Mine har gnagd istykker pinnene som sto ved vinduet, og de har nesten tygd istykker den ene veggen. Finn hvertfall en stein, gjerne som ikke er helt glatt, men ikke for grov heller. Helst ikke skarpe kanter på den. Legg gjerne inn en vedkubbe om du har. Disse blir brukt til tygging og gjerne løpe oppå. Når du gir dem gulerøtter sett dem gjerne fast i gitteret slik at de må stå og spise. Gjerne litt høyt også slik at de må strekke seg. Agurkbiter putter du gjerne litt over alt slik at de må lete etter dem, gjerne også litt i høyden om du kan det. Funder på å invester i en salatball. Kjøpes på dyrebutikken og festes i taket på buret. Fylles med salat og settes ganske høyt opp. mine strekker seg opp etter den og det er ganske grei trim. Når det blir vår og knoppene begynner å komme på trærne så prøv å få tak i et par greiener og gi dem det. Men hold deg borte fra: kirskebær, plommer og andre frukt trær som har frukt med stein, de er giftige. Om du har tilgang til en hage så sett dem ut på sommeren. Om du ikke har utebur, så kan du bare bruke toppen av buret du har nå. Og la dem få med huset sitt ettersom hvis det f.eks kommer katter eller andre dyr slik at de kan gjemme seg. Do ruller er alltids morsomme, mine kaster de rundt o.s.v, bare pass på at de ikke setter seg fast. Når de får høy putt gjerne inn en del høy slik at kan gjemme og leke seg i det. Om f.eks vaskemaskinen din spiser en sokk, bruk den andre som leke. Fyll den med f.eks stoff eller andre ting og la de leke med den. Bamser o.l. egner seg også. Pappesker er også kjempemorsomt for de, gjerne åpne i begge ender slik at de kan løpe fram og tilbake som i en tunnel. Tror dette skal holde en stund nå, men pass på å bytte ut etterhvert for de kan fort li lei av ting. Og ikke finn på å kjøpe løpehjul til marsvin, det blir solgt, men de er ikke ment til å bøye ryggraden sin den veien og kan lett knekke både rygg og bein hvis de setter seg fast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå