Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Så det er sånn Plantasjen øker salget på orkideer,gi feil stelletips: http://www.plantasjen.no/Nyheter/Orkide-i-rask-vekst/
Meaty Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Hvordan skal man egentlig stelle en orkidé? Jeg har hørt så mye forskjellig. Siden det virker som om trådstarter vet noe om orkidéer så spør jeg: Jeg har en Phalaenopsis, blomsten sto i 2 måneder men plutselig ble hele stengelen brun og jeg klipte den ned for 1 måned siden. Nå har det kommet et nytt blad i midten, men ikke noen antydning til ny stengel. Jeg lurer på om det er noe håp for den?
-frøya- Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Hvordan skal man egentlig stelle en orkidé? Jeg har hørt så mye forskjellig. Siden det virker som om trådstarter vet noe om orkidéer så spør jeg: Jeg har en Phalaenopsis, blomsten sto i 2 måneder men plutselig ble hele stengelen brun og jeg klipte den ned for 1 måned siden. Nå har det kommet et nytt blad i midten, men ikke noen antydning til ny stengel. Jeg lurer på om det er noe håp for den? Er ikke trådstarter,men kan svare på hvordan man steller en phalaenopsis... En phalaenopsis bør ha vann hvertfall en gang i uken, og da vannes den godt. Er det veldig varmt der den står,kan den godt vannes et par ganger i uken. Er det små knopper på orkideen,er det også mindre sjanse for at de tørker inn ved mer vanning. Det er forsatt håp for orkideen din,men når du må klippe vekk hele stengelen tar det lengre tid. Men du kan jo gi den litt gjødsel og se om det hjelper. Men de kan bruke ganske lang tid på å komme tilbake,så en må være litt tålmodig også. Hvis du gjødsler den må du bruke gjødsel spesielt for orkideer eller halv styrke av vanlig blomstergjødsel.
Oliven Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Hva er rett stelletips da? Jeg har flere orkideer. En som vi fikk i romjulen. Den er garantert kjøpt på plantasjen, blomstrer fortsatt fra vi fikk den. Mine orkideer får full gjennomvanning en gang pr uke eller en gang pr 14. dag. og det trives de med. Har over 20 knopper på en orkide som jeg nå får i blomst for andre gang. Også kjøpt på plantasjen. Står i østvendt vindu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå