Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Shayla
Skrevet

Hei.

Noen som kan hjelpe meg her:

Jeg og samboer eier en bolig sammen 1/2 hver, lånet har vi også sammen med en 1/2 hver.

I skatteoppgjøret er hele lånet registrert på meg, hvordan endrer jeg dette slik at vi får halv parten hver?? Må jeg ringe og si fra noen steder eller??

Samtidig har ikke forrige arbeidsgiver sendt inn skatteoppgaver for meg,så lønnen jeg tjente er ikke reg i selvangivelsen, hvor fører jeg lønnen jeg tjente og skatten som er trukket? Jeg har fått lønns og trekk oppg fra de, der er det en post som jeg kan føre i selvangivelsen, fører jeg kun denne og så vet skatte etaten hvor mye skatt jeg har trukket??

Hjelp jeg skjønner ingenting!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må rett og slett rette på det manuelt og sende inn selvangivelsen igjen. Gjeld, gjeldsrenter og ligningsverdien av boligen må deles på to. Det er den som står som hovedlånetaker i banken som får det på sin selvangivelse.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Du har fått tilsendt selvangivelsen nå? Har ikke mottatt den enda...

Skrevet

Du vil få fradraget på innbetalte renter siden du står med hele lånet på deg. Banken/skatteetaten kan IKKE dele opp et lånebeløp på to (selv om dere er to som betaler på dette). Din samboer vil kanskje ende opp med å få restskatt men det er jo ikke verre enn at du betaler hans restskatt som følge av rentefradraget som han "mister". Hadde han hatt hele lånet på seg, ville du endt opp med å få restskatt år etter år.

Mht din arb.giver. HAR du mottatt lønns-og trekk oppgavene fra denne arb.giveren? Hva sto det på siste lønnsslipp mht hvor mye skatt som er betalt inn? Stemmer dette med sa'n din? Du kan gå inn og gjøre endringer i sa'n ja og føre opp den ekstra arb.giveren. Hva du har betalt i skatt og hvor mye du har tjent derfra. SKULLE du f.eks ende opp med å få restskatt, bør du ta kontakt med kemneren i kommunen du sogner til. En arb.giver har PLIKT til å sende deg LTO innen sa'n sendes ut. Kanskje du kan ringe og purre?

På siste side i sa'n som du fikk tilsendt, står denne arb.giveren oppført forresten? Hvis du føler det er litt plundrete å få til, ta med deg sa'n og siste lønnsslipp og gå innom skatteetaten der du bor.

Håper det ordner seg :)

*hilsen ei som jobber hos kemner'n ;) *

Gjest Shayla
Skrevet

Jeg har funnet ut at gjelden og det som hører til deler vi på to og setter opp på hver vår selvangivelse.

Jeg har mottatt LTO fra arbeidsgiver, så jeg får føre på det som står der og dobbel sjekke at total skatt stemmer.

Hvor står det hvor mye skatt jeg har trukket totalt i 2007?

Den nevnte arb giver står ingensteder i sa'n. Det er lenge siden jeg fikk LTO, men vet at det firmaet var veldig sløvt.

Takk for svar!

Gjest Yihaa
Skrevet
Du vil få fradraget på innbetalte renter siden du står med hele lånet på deg. Banken/skatteetaten kan IKKE dele opp et lånebeløp på to (selv om dere er to som betaler på dette). Din samboer vil kanskje ende opp med å få restskatt men det er jo ikke verre enn at du betaler hans restskatt som følge av rentefradraget som han "mister". Hadde han hatt hele lånet på seg, ville du endt opp med å få restskatt år etter år.

Er du sikker på dette?

Jeg er 99,9% sikker på at da jeg var samboer, fikk han hvert år hele gjelden og alle renter på sin ligning. Og vi endret det hvert år med en halvpart på hver.

??

Skrevet (endret)

Hvis den ene står som medlåntaker på lånet, kan man endre det slik at man får halvparten av rentefradraget hver, men det er egentlig ikke noen vits i. Så lenge begge er i full jobb har ikke nemlig ikke noe å si for mye man til sammen betaler i skatt og det er like greit å avregne internt. D.v.s. at den som har rentefradraget overfører halvparten av den skattefordelen som skriver seg fra dette d.v.s. (Fradraget x 0,28)/2 når skatteoppgjøret kommer. Da slipper man rot og misforståelser som kan forsinke oppgjøret også.

For øvrig trenger ingen få restskatt år etter år. Det er bare å endre skattetrekket slik at det er i overensstemmelse med det man faktisk har i fradrag. Det gjøres enkelt ved å ta en rask gjennomgang når skattekortet kommer i desember.

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...