flickan Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 For 3. år på rad ser jeg nå på altinn.no at all vår felles gjeld igjen er liknet på mannen. Jeg har tidligere trodd at dette kom av at han tjente mer enn meg, men i fjor tjente jeg mer enn han og regnet derfor med at det ville liknes på meg i år. Men det var det altså ikke. Noen som vet grunnen til at det er sånn? I et likestillingsperspektiv stinker det jo.. Har det noe å si? Vi har felles økonomi, så begge nyter godt av pengene uansett. Hvordan gjør vi i såfall for å flytte 1/2 gjeld + rentefradrag over på meg.
Gjest Elfrida Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 (endret) Hvis lånet er knyttet til en konto i hans navn rapporterer banken da til skatteetaten at det er er hans lån. Jeg har opplevd omtrent det samme, og hvert år bare endret vi på tallene, slik at jeg fikk halvparten av lån og renter på meg. Og så skrev vi i kommentarfeltet at lån nr xx i bank NN skal fordeles med halvparten hver på person x og person y. Vi skrev det samme begge steder. Det gikk fint, jeg fikk trekke fra renter etc og alt ble riktig. Endret 4. april 2008 av Elfrida
Rosalie Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Hos oss (samboere) kommer gjelden på meg. Vi endrer det ikke, da det skattemessig lønner seg for oss å ha det slik, siden jeg ellers ville måtte betale toppskatt.
Gjest Helen Parr Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Hvis dere er ektefeller liknes dere uansett under ett, og det har ingen betydning.
flickan Skrevet 4. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2008 Hvis dere er ektefeller liknes dere uansett under ett, og det har ingen betydning. Vi giftet oss sommeren 2007, regenes vi da som ektefeller i hele skatteåret 2007? Hva vil det forresten si at man liknes under ett? ...
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 For 3. år på rad ser jeg nå på altinn.no at all vår felles gjeld igjen er liknet på mannen. Jeg har tidligere trodd at dette kom av at han tjente mer enn meg, men i fjor tjente jeg mer enn han og regnet derfor med at det ville liknes på meg i år. Men det var det altså ikke. Noen som vet grunnen til at det er sånn? I et likestillingsperspektiv stinker det jo..Har det noe å si? Vi har felles økonomi, så begge nyter godt av pengene uansett. Hvordan gjør vi i såfall for å flytte 1/2 gjeld + rentefradrag over på meg.uansett, så blir dere lgnet sammen som ektefelle. skatteetaten gjør det som blir mest lønnsomt for dere
Eplekake Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Lånet kommer på den av dere som står som hovedlånetakeren i banken, dette har dere med andre ord valgt selv en gang i tiden og har ingenting med likestilling å gjøre
flickan Skrevet 4. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2008 Lånet kommer på den av dere som står som hovedlånetakeren i banken, dette har dere med andre ord valgt selv en gang i tiden og har ingenting med likestilling å gjøre Skjønner, jeg bare kan ikke huske at vi noen gang diskuterte det, så da er det vel tilfeldig hvem av oss det ble, da vi begge var med i banken under hele prosessen.. slurvete av meg/oss med andre ord
Gjest Helen Parr Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Hva vil det forresten si at man liknes under ett? ... Formue og gjeld blir slått sammen.
Leo Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Hos oss (samboere) kommer gjelden på meg. Vi endrer det ikke, da det skattemessig lønner seg for oss å ha det slik, siden jeg ellers ville måtte betale toppskatt. Rentefradraget påvirker ikke toppskatten. Toppskatt beregnes, i likhet med trygdeavgift, av total brutto inntekt.
flickan Skrevet 4. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. april 2008 Takk for opplysende svar alle sammen.
Gjest Helen Parr Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 Rentefradraget påvirker ikke toppskatten. Toppskatt beregnes, i likhet med trygdeavgift, av total brutto inntekt. Nettopp. Rentefradraget reduserer kun alminnelig inntekt, som det er 28 % skatt på.
Rosalie Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 Rentefradraget påvirker ikke toppskatten. Toppskatt beregnes, i likhet med trygdeavgift, av total brutto inntekt. Oppdaget det når jeg åpnet konvolutten, ja... Nok en illusjon brast...
_tulla_ Skrevet 5. april 2008 #14 Skrevet 5. april 2008 Vi giftet oss sommeren 2007, regenes vi da som ektefeller i hele skatteåret 2007? Hva vil det forresten si at man liknes under ett? ... Nei, dere blir ikke liknet som ektefeller i 2007. I følge "Rettledning til postene" (som kom i posten for noen dager siden) side 28, er det bare ektefeller som inngikk ekteskap før 31. oktober 2006 som liknes som ektefeller i 2007. På side 28 i rettledningen står det også litt om de forskjellige likningsmåtene.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #15 Skrevet 5. april 2008 Jeg har også alltid ment at det ikke spiller noen rolle om rentene trekkes fra på min manns oppgjør eller på mitt, vi er jo uansett gift og blir lignet sett under ett. Men jeg har et familiemedlem som også er gift og hun påstår hardnakket at etter at de leverer inn endringer hvor de fordeler gjeld+renter 50/50 så får de samlet sett mer igjen enn hva de får når alt står på den ene. Familiemedlemmet mitt er troverdig, men jeg syntes dette høres så utrolig merkelig ut og har spurt henne om hun er 100% sikker på at dette ikke skyldes andre forhold eller renter på tilgodehavende skatt, men hun påstår at rentefordelingen er den eneste endringen. Kan det stemme?
Vita Skrevet 5. april 2008 #16 Skrevet 5. april 2008 Og så skrev vi i kommentarfeltet at lån nr xx i bank NN skal fordeles med halvparten hver på person x og person y. Vi skrev det samme begge steder. Det gikk fint, jeg fikk trekke fra renter etc og alt ble riktig. Så smart!! Det må vi også huske på å gjøre! Det er jo ikke rettferdig at den ene får igjen mye mer enn den andre på skatten - man betaler jo likt... Takk for tipset!
Leo Skrevet 5. april 2008 #17 Skrevet 5. april 2008 Jeg har også alltid ment at det ikke spiller noen rolle om rentene trekkes fra på min manns oppgjør eller på mitt, vi er jo uansett gift og blir lignet sett under ett. Men jeg har et familiemedlem som også er gift og hun påstår hardnakket at etter at de leverer inn endringer hvor de fordeler gjeld+renter 50/50 så får de samlet sett mer igjen enn hva de får når alt står på den ene. Familiemedlemmet mitt er troverdig, men jeg syntes dette høres så utrolig merkelig ut og har spurt henne om hun er 100% sikker på at dette ikke skyldes andre forhold eller renter på tilgodehavende skatt, men hun påstår at rentefordelingen er den eneste endringen. Kan det stemme? Nei. Du finner en link til et regneeksempel her.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #18 Skrevet 5. april 2008 Nei. Du finner en link til et regneeksempel her. Takk, supert Leo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå