Gå til innhold

samboere kjøpe hus

Anbefalte innlegg

Gjest huskjøper frue
Skrevet

hei

vi skal kjøpe hus.

selger leilighet til 1,5 mill. den har steget 500.oookr siden jeg flyttet inn. har betalt husleie og pusse opp i disse 4 årene. leiligheten er nedbetalt.

når vi nå da kjøper hus. er planen at jeg skal kjøpe meg inn i dette huset. fortiden er jeg jobbsøker og får dermed ikke lån. men skal på sikt begynne i ny jobb.

hva blir mest riktig at vi gjør nå?

jeg ser for meg at vi feks får et lån på 1 mill som mellom legg på leilh og hus. om vi begge står som anavarlig for 500.000kr hver på dette lånet, vil dette bli min inngangsport til husmarkedet på en måte.

hvordan gjør vi det med videre invisteringer i huset? fordel prosentvis etter prosentvis eierandel?

trenger noen gpde tips her nå ja.

Videoannonse
Annonse
Gjest lissi32
Skrevet
hei

vi skal kjøpe hus.

selger leilighet til 1,5 mill. den har steget 500.oookr siden jeg flyttet inn. har betalt husleie og pusse opp i disse 4 årene. leiligheten er nedbetalt.

når vi nå da kjøper hus. er planen at jeg skal kjøpe meg inn i dette huset. fortiden er jeg jobbsøker og får dermed ikke lån. men skal på sikt begynne i ny jobb.

hva blir mest riktig at vi gjør nå?

jeg ser for meg at vi feks får et lån på 1 mill som mellom legg på leilh og hus. om vi begge står som anavarlig for 500.000kr hver på dette lånet, vil dette bli min inngangsport til husmarkedet på en måte.

hvordan gjør vi det med videre invisteringer i huset? fordel prosentvis etter prosentvis eierandel?

trenger noen gpde tips her nå ja.

Vi hadde forskjellig egenkapital. Så vi delte kjøpesummen i to og lånte hver vår del men begge med pant i huset, og medeier på hverandre sine lån. Så huset er 50/50, men vi har rett sum pr mnd i forhold til egenkapital. Dessuten får vi nå våre egne rentefradrag. For oss ble dette bra!

Skrevet

om vi skal kjøpe 50/50 får jeg et lån på 1.5 mill og han er gjeldfri. ikke får jeg et lån på 1.5 mil heller da. og jeg kommer aldri til å tjene store penger men han har meget bra lønn.

hm

Gjest lissi32
Skrevet
om vi skal kjøpe 50/50 får jeg et lån på 1.5 mill og han er gjeldfri. ikke får jeg et lån på 1.5 mil heller da. og jeg kommer aldri til å tjene store penger men han har meget bra lønn.

hm

Ok, trodde du eide litt av leiligheten og hadde kapital selv.

Da har jeg ingen gode råd om hvordan dere burde gjøre det.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

eier ikke noe av leiligheten nei. har betalt huslei i 4 år der nå. ikke har jeg egenkapital heller.

vi har snakket om at jeg skal få litt igjen for husleien jeg har betalt, samt pusset opp leilighetn og bidrat således til høyere markedsverdig. samt at han tar opp lån på hele huset, men jeg står ansvarlig for halve av det lånet. som blir min eier andel i huet.

skal snakke med de i banken om dette når det nermer seg, men tenkte kanskje det var noen gode råd fra andre her inne til hva som lønner seg. være seg skattemessig eller andre ting.

Gjest lissi32
Skrevet
eier ikke noe av leiligheten nei. har betalt huslei i 4 år der nå. ikke har jeg egenkapital heller.

vi har snakket om at jeg skal få litt igjen for husleien jeg har betalt, samt pusset opp leilighetn og bidrat således til høyere markedsverdig. samt at han tar opp lån på hele huset, men jeg står ansvarlig for halve av det lånet. som blir min eier andel i huet.

skal snakke med de i banken om dette når det nermer seg, men tenkte kanskje det var noen gode råd fra andre her inne til hva som lønner seg. være seg skattemessig eller andre ting.

'

Lar du huset bare stå på han kan du sette deg selv i litt av en situasjon.

Pass på at du får eierdeler på skjøte, slik at han må kjøpe deg ut om det blir slutt. Har han egne barn og dere ikke er gift, han dør, du kastet ut av huset, selv om dere muntlig mener at du har bidratt til feks 300 000,-

Dette er kjempeviktig. Barn eller ikke barn.

Mente du at huset bare skal stå på han? Skjønner at det gjelder lånet, men hvordan ser dere hva du bidrar med da? Blir bare dere to som vet det da, ses ikke på papiret.

Gjest sameier
Skrevet

Det smarteste er å eie halve boligen hver, og betale halvparten av utgiftene hver.

Vi hadde "skjev start", siden han hadde egenkapital og jeg ingenting. Vår advokat foreslo at jeg "lånte" halvparten av hans egenkapital.

Vi (advokaten) skrev et gjeldsbrev om dette, jeg var skyldig han X kr. Gjelda forfaller ved samlivsbrudd.

Vi hadde ett lån på boligen. Jeg skjønner ikke hvorfor sambore har hvert sitt lån? Det er bare banken som tjener på dette, de får inn gebyrer for to lån, og dere må betale tinglysing og pantedokumenter for to lån.

Nå er det nylig slutt mellom oss, og da forfalt min gjeld til han. Dvs at han fikk mer penger igjen enn meg når boligen var solgt. Men helt rettferdig i og med at han hadde mer penger i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...