Gjest TasseVasse Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 En gammel æreskodeks blant sjøfolk er at "kvinner og barn" skal først berges. Hva synes kvinner om denne diskrimineringen? Er et rett og rimelig at alle barn og alle kvinner skal berges før mennene skal berges?
Gjest AnneShirley Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Er et rett og rimelig at alle barn og alle kvinner skal berges før mennene skal berges? Jeg synes det er rett og rimelig at alle barn berges først.
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Alle barn bør berges først, siden de ikke har mulighet til å klare seg like godt på egenhånd. Men det bør ikke være noen forskjell mellom kvinner og menn.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Har tenkt på dette selv jeg hvorfor kvinner skal "reddes" før menn ? :klø: Barn derimot er forståelig!
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 At barn skal reddes først er jeg enig i. De har ikke de samme forutsetningene for å klare å redde seg selv som det voksne har. Jeg synes også eldre som er begynt å bli skrale skal være blant de første til å reddes. De som ikke klarer seg selv, mao. Kvinner ser jeg dog ingen grunn til at skal reddes før menn.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Jeg vil tro denne "regelen" oppstod da det var livbåter som måtte heises ned på vannet. Da måtte de fysis sterke (mennen) bli igjen og heise ned alle båtene før de kunne hoppe/klatre ned i den siste. Men jeg tror (??) ikke at fysis styrke er like avgjørende i dag..
aline Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 jeg synes det er litt gammeldags, men barn, eldre og syke bør berges ut først, siden de ikke har samme styrke og mulighet til å berge seg selv slik friske kvinner og menn kan. ser ikke helt hvorfor kvinner skal berges før menn, at menn ønsker å være gentlemenn og at kvinner ønsker å bli behandlet bedre en menn, synes jeg man kan holde på andre plan, ikke i en katastrofe/krisesituasjon.
Honey Bee Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Jeg synes også eldre som er begynt å bli skrale skal være blant de første til å reddes. De som ikke klarer seg selv, mao. Skal gamle skrøpelige reddes før mødre og fedre?
Paradokset Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Skal gamle skrøpelige reddes før mødre og fedre? De gamle kan vi slenge på sjøen først. De har (forhåpentligvis) levd et godt liv...
Honey Bee Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 De gamle kan vi slenge på sjøen først. De har (forhåpentligvis) levd et godt liv...
Purple Basil Skrevet 4. april 2008 #11 Skrevet 4. april 2008 Jeg ville veldig gjerne blitt reddet i en slik situasjon. Så den "regelen" gjør ikke meg noe..
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 Skal gamle skrøpelige reddes før mødre og fedre? Skrøpelige gamle er gjerne mødre og fedre selv? Er vi som ikke har småbarn annenrangs borgere som samfunnet fint kan klare seg uten? Eldre har mindre mulighet til å redde seg selv. Mødre og fedre (jeg antar her du mener folk som har små barn) har akkurat like store muligheter til å redde seg selv som andre jevnaldrende barnløse. De er ikke mer verdt enn andre. Ja, trist for barna om noe skjer med dem, men det er da virkelig opptil flere som vil bli skadelidende om barnløse meg dør også. I dagens samfunn er det ikke som om ungene havner på gaten om foreldre blir drept heller.
Honey Bee Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 Kjære vene,det handler ikke om annenrangs borgere eller at man er mindre verdt.Det ligger dypt forankret i menneske hvem vi redder først.Jeg vet at når jeg er gammel og sliten så ofrer jeg meg selv for at noen yngre med livet foran seg får leve
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Kjære vene,det handler ikke om annenrangs borgere eller at man er mindre verdt.Det ligger dypt forankret i menneske hvem vi redder først.Jeg vet at når jeg er gammel og sliten så ofrer jeg meg selv for at noen yngre med livet foran seg får leve Men da har ikke det med mødre og fedre noe med saken å gjøre, da, hvis det bare er snakk om å "ofre seg " for noen med livet foran seg. Man kan heller ikke gå utifra at alle gamle ser på seg selv som unnværlig, og at de derfor heller vil dø selv enn å risikere at en yngre person dør. Først skal man prøve å redde eldre, og hvis de insisterer på å la yngre gå foran, så er det deres valg.
Gjest Mirina Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 Barn skal jo selvsagt prioriteres, men jeg synes ikke det bør gjøres forskjell på kvinner og menn. Når det gjelder eldre, så må jeg helt ærlig si at om jeg måtte velge mellom å redde en 40-åring og en 80-åring hadde jeg valgt 40-åringen.
Gjest Faerie Skrevet 4. april 2008 #16 Skrevet 4. april 2008 Husk at kvinner før i verden gikk i side skjørt og annen mote som hindret bevegelighet. Det er jo en gammel "regel" fra en gang kvinnesynet var litt annerledes enn det er nå.
NinjaTurtle Skrevet 4. april 2008 #17 Skrevet 4. april 2008 Omtrent sånn ser min prioriteringsrekkefølge ut: Nær slekt/kjæreste > Ikke nær slekt/kjæreste Levende > døde Kommer til å overleve > Kommer ikke til å overleve. Sterkt sårede > Mindre sterkt sårede Pene > mindre pene Unge > mindre unge Kvinner > menn
Honey Bee Skrevet 4. april 2008 #18 Skrevet 4. april 2008 Men da har ikke det med mødre og fedre noe med saken å gjøre, da, hvis det bare er snakk om å "ofre seg " for noen med livet foran seg. Man kan heller ikke gå utifra at alle gamle ser på seg selv som unnværlig, og at de derfor heller vil dø selv enn å risikere at en yngre person dør. Først skal man prøve å redde eldre, og hvis de insisterer på å la yngre gå foran, så er det deres valg. Så hvis valget står mellom en mor som har datteren i livbåten og en gammel dame på 80 år,så skal 80 åringen reddes?
Mann 42 Skrevet 4. april 2008 #19 Skrevet 4. april 2008 Omtrent sånn ser min prioriteringsrekkefølge ut: Nær slekt/kjæreste > Ikke nær slekt/kjæreste Levende > døde Kommer til å overleve > Kommer ikke til å overleve. Sterkt sårede > Mindre sterkt sårede Pene > mindre pene Unge > mindre unge Kvinner > menn Du har et par motstridende kategorier her, bl.a vil du BÅDE prioritere dem som kommer til å overleve, foran dem som ikke vil, OG du vil prioritere de sterkt sårede foran de mindre sterkt sårede. Og tydeligvis nær slekt og dama di foran alle andre. Noe jeg forsåvidt har stor forståelse for. Men hva er dette med pene versus mindre pene? Og unge versus mindre unge. Denne listen tillater deg ikke å gjøre konsekvente vurderinger i farens stund, og du er overlatt til magefølelsen. Men ofte får man ikke tid til å redde så mange når skuta synker, så om du holder fast på dama di, kan det være at dagen er redda tross alt. Jeg går ut fra at hun både er ung og pen, så da har du 3 av 6 kriterier inne bare der.
Gjest hjelp Skrevet 4. april 2008 #20 Skrevet 4. april 2008 Men innen han har rukket å sjekke om alle kriteriene er til stede så har skuta sunket for lengst. Og med regelen kvinner og barn først så slipper man å tenke over hvem som bør reddes først, regelen kunne forsåvidt vært menn og barn først også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå