Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig med studiene. Jeg har derfor søkt flere jobber. Fikk først en jobb jeg hadde veldig lyst på og har akkurat begynt i den. Nå har jeg fått en jobb jeg heller vil begynne i, hva synes dere om at jeg bytter jobb etter 1 måned? Jeg sa til sjefen i den første jobben at jeg gjerne kunne tenkt meg å vente litt for å se om jeg fikk den andre jobben før jeg sa ja til den første. Men det har tatt så lang tid,at jeg bare måtte si ja til den føsrte da de vurderte å lyse ut stillingen på nytt hvis jeg ikke sa ja.,men nå har jeg altså¨fått svar og vil helst begynne i den andre jobben.. Hva gjør jeg. Er så grusomt å si at jeg vil bytte jobb nå og kanskje sette de i en vanskelig situasjon:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Det er vanlig med raske jobbytter i begynnelsen av karrieren, men ikke så hurtige. Det vil se svært dårlig ut på CVen, og du kan bare drite i å komme tilbake til det firmaet du nå jobber i i fremtiden.

Skrevet

Trenger jo ikke skrive på cvn`n at jeg har jobbet der i det hele tatt da.. :)

Skrevet

Det er sant. Vet du at du aldri skal tilbake til det firmaet du nå jobber i, så kan du vel gjøre det. MEN sjefer snakker sammen. Og sjefer kjenner sjefer. Og de søker hjelp i hverandre når det gjelder å få ansatt riktige personer. Og kommer sjefen du har nå til å si at du er særlig til å stole på? Neppe...

Nei, jeg hadde faktisk ikke gjort det. Jeg var i en lignende situasjon selv for noen år siden, og siden jeg ikke hadde nok i s i magen endte jeg opp i den jobben jeg hadde minst lyst på. Og den viste seg å være mye mer utfordrende og spennende enn jeg hadde trodd.

Skrevet

Ok.

En ting som spiller inn på at jeg har lyst på den nye jobben er at det er gåavstand til den jobben,mens den andre må jeg kjøre 5 mil for å komme til,så jeg vil jo spare både tid og penger også.. Er det som gjør det så vanskelig!

Skrevet

Men hvorfor takket du da ja til jobb nr. 1? Ved å gjøre det, stengte du også døra for å ta jobb nr. 2.

Skrevet

Synes ikke det er så vanskelig å skjønne. Jeg hadde da et jobbtilbud som jeg synes var det nest beste. At jeg ville få den andre jobbe visste jeg ikke da. Jeg kunne altså risikert å bli stående der uten jobb i det hele tatt..

Skrevet

Ja, og det er sjansen du kunne tatt.

Nå kaster jeg bare ut mine tanker rundt tema, og andre har helt andre tanker enn det.

En annen ting er om du i det hele tatt vil jobbe i et firma som bruker så vanvittig langt tid på ansettelsesprosessen. Min erfaring er at de da generelt ikke prioriterer HR/personal særlig høyt. Og det er tungt å jobbe i den type firma.

Men bare du kan vite hva som er det rette å gjøre i den situasjonen du er i. Hør på magefølelsen din, du.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var i en tilsvarende situasjon for 2 år siden. Valgte å bli i "jobb1".

Det har jeg faktisk ikke angret på. Jeg har hatt det veldig bra her og er nå på jakt etter ny jobb med 2 års flott erfaring bak meg.

Skrevet

Norge er ikke så lite at alle sjefer kjenner alle andre sjefer.

Si opp og start i drømmejobben. Hvis ikke kommer du til å irritere deg over det for evig og alltid. Greit nok, det blir en kjip samtale med sjefen og helt sikkert noen kjipe uker i oppsigelsestiden, men det er nok verdt det.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal skrives opp på CV'n.

Skrevet

Jeg vurderte lenge om jeg skulle ta den sjansen,men torde ikke og trodde heller ikke jeg skulle få jobb nr 2.

At de bruker lang tid er ikke noe uvanlig da det er snakk om kommunen begge jobbene:)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor ofte blir jobber ala denne drømmejobben ledig i nærheten av deg? Dersom du har utsikter til å kunne få en lignende jobb igjen i overskuelig framtid så bør du kanskje vente. Er det en sjelden sjanse så gå for den.

Skrevet

Du har trolig prøvetid i den jobben du er i nå. Det er for at både du og arbeidsgiver skal finne ut om dere er de rette for hverandre. Det er faktisk helt legitimt å si opp i prøvetiden (og du trenger ikke å begrunne det for arbeidsgiver heller, men når du også ba om å få utsettelse på å gi svar, så visste de om at du hadde søkt noe annet. Du gir gode grunnen ang nærhet til hjemmet, så det synes jeg er helt ok). Dersom du har mer lyst på den andre jobben, så synes jeg du skal ta den og jobbe ut den korte oppsigelsestida du har i den jobben du er i nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...