Gå til innhold

Barn under ett år i barnehagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest ..................
Skrevet
flott! jeg oså.

Har du sett www.barnifrihet.com

Skrevet

Og vi kan ta den her også (orker tydeligis ikke å logge meg inn på de sidene)

Hjelpe meg, skal vi ta den diskusjonen igjen? Forskning viser.... Ja, forskning viser så mangt, uten at dette behøver å være rett for alle. For meg som hadde spinnville unger med enorm utforskertrang, så var barnehagen midt i blinken når de startet ca 10 mnd gamle. Her får de treffe andre unger istedenfor å gå i skjørtene hjemme hos mor (evnt løpe rundt på mors arbeidsplass, som i noens tilfeller). Og ungene har jo ikke akkurat lange slitsomme dager i barnehagen, de sover jo forsåvidt halve tiden de er der.

Jeg er ganske sikker på at det er unger som gjerne helst skulle vært hjemme sammen med mamma litt lenger, jeg truffet slike barn selv, men en ting vet jeg enda mer sikkert: mine unger hadde ikke noe problem med å begynne i barnehagen da de var 10 mnd gamle. De har ikke fått varige mèn! For min del var det ikke jobben eller hensynet til meg selv som lå bak ønsket om å få ungene inn i barnehagen så tidlig, det var noe jeg så var til barnets beste. Barnehagen er en uvurderlig ressurs, den har så utrolig mye å tilby ungene.

Jeg synes ellers mange av beskrivelsene av manglene ved en barnehage overhode ikke stemmer med min erfaring med barnehagen. Mulig jeg har vært svært heldig med barnehagen (liten og koselig), så jeg skal ikke snakke for alle. Hadde kanskje nølt litt med å putte mine inn i en stor upersonlig barnehage.

Jeg regner med at jeg er den eneste som kommer til å si dette høyt, det mest politisk korrekte er å holde med holdningene i artikkelen. Så kan de som gjorde som meg sitte der med dårlig samvittighet og holde kjeft.

Skrevet
Jeg regner med at jeg er den eneste som kommer til å si dette høyt, det mest politisk korrekte er å holde med holdningene i artikkelen. Så kan de som gjorde som meg sitte der med dårlig samvittighet og holde kjeft.

Jeg sier det gjerne høyt sammen med deg :jepp:

Skrevet

jeg vil si at det er så utrolig stor forskjell på barna også. Min eldste var ikke klar for bhg før han var nærmere to år, men etter det har han stortrives. Han er fem nå, og kommer seg ikke fort nok avgårde om morgenen. Minsten derimot begynte da han var ti mndr. Han var ikke av den still og rolige typen og har virkelig storkost seg fra dag 1. Han begynte med 60% , og gikk opp til 100% etter ett år.

Jeg bryr meg ikke om hva som er politisk korrekt å gjøre og tenke, jeg tar hensyn til MINE to små, og ønsker det beste for dem.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Som ped.leder på småbarnsavdeling og mor til to barn selv, har jeg lyst til å komme med et lite innspill her.

Barnehagen er et pedagogisk tilbud til barna, og er til for barnas skyld, ikke foreldrene. Det er et tilbud med omsorg, sosialisering, opplevelser, humor, glede og rom for utforsking.

Samfunnet er bygget opp omkring det faktum at de aller fleste voksne mennesker skal delta i arbeidslivet og bygge verdier. Ergo må barna ha et trygt og givende tilbud den tiden foreldrene er på jobb. Ingenting kan erstatte barnehagen på det punktet, uansett hvor fantastiske dagmammaer det finnes der ute.

Foreldre i dag blir pådyttet dårlig samvittighet for at de overlater barna sine til barnehagen i ung alder. Jeg sier det motsatt. Foreldre som velger barnehage til sine små barn skal ha ros for å velge et godt, trygt og pedagogisk tilbud til sine barn. Det viser omsorg, og at de ønsker det beste for sine barn.

Hva med alle de barna som ikke har det så bra hjemme? Som trenger mer enn det foreldrene evner å gi dem. Skal de tvinges hjem fordi det er politisk korrekt?

Hva med fremmedspråklige barn, som i veldig mange tilfeller ikke kommer i barnehagen før de fyller 3, pga kontantstøtten? Jo tidligere man kommer i gang med norskopplæring, jo bedre.

Nei, slutt å dynge ned småbarnsforeldre med dårlig samvittighet for at de velger barnehage. De gjør det mest ansvarlige, mener jeg.

Skrevet

Min sønn skal begynne i barnehagen når han er 10,5 mnd. Det har jeg overhodet ikke et fnugg av dårlig samvittighet over. Jeg er overbevist om at han får det fint i bhg, og at personalet er kompetente omsorgspersoner som kan ta godt vare på de barna som er i bhg, og gi dem trygge og gode dager sammen med andre barn. Hva andre måtte mene om den saken er meg klinkende likegyldig:)

Skrevet

Barnehage er en flott ting! Det er mye mer stimulerende enn å være hjemme alene med ett eller to mennesker å forholde seg til :) De aller fleste barn trives godt med alle leker, turer, sanger, lesestunder osv som de får i barnehagen. De vokser også mye mentalt av å være med andre barn, og kanskje først og fremst av å dele oppmerksomheten de vokse har med andre barn.

Hjemme har man gjerne mer eller mindre hele mammas oppmerksomhet,- sånn fortoner ikke livet senere seg.

Om det ikke var veldig spesielle forhold ville jeg aldri holdt mitt barn hjemme lenger enn rundt 1 år. Barnets behov for å bli kjent med andre og verden går forran mine behov for å kose med det hele tiden.

Dessuten har barnehagen mye større muligheter enn meg til å ha en ordentlig variert hverdag med mye stimuli, rett og slett fordi de har utstyr til mange aktiviteter og kan gjøre ting i grupper.

Gjest ...............
Skrevet
Barnehage er en flott ting! Det er mye mer stimulerende enn å være hjemme alene med ett eller to mennesker å forholde seg til :) De aller fleste barn trives godt med alle leker, turer, sanger, lesestunder osv som de får i barnehagen. De vokser også mye mentalt av å være med andre barn, og kanskje først og fremst av å dele oppmerksomheten de vokse har med andre barn.

Hjemme har man gjerne mer eller mindre hele mammas oppmerksomhet,- sånn fortoner ikke livet senere seg.

Om det ikke var veldig spesielle forhold ville jeg aldri holdt mitt barn hjemme lenger enn rundt 1 år. Barnets behov for å bli kjent med andre og verden går forran mine behov for å kose med det hele tiden.

Dessuten har barnehagen mye større muligheter enn meg til å ha en ordentlig variert hverdag med mye stimuli, rett og slett fordi de har utstyr til mange aktiviteter og kan gjøre ting i grupper.

Det finnes ting som er enormt mye viktigere for de små enn stimuli aktivitet og alt det der.

Gjest Gjest-M-
Skrevet
Det finnes ting som er enormt mye viktigere for de små enn stimuli aktivitet og alt det der.

Kom med eksempler på hva barn ikke får i barnehagen, da. Nytter ikke å bare slenge ut sånne påstander, uten å underbygge dem med noe...

Skrevet
Kom med eksempler på hva barn ikke får i barnehagen, da. Nytter ikke å bare slenge ut sånne påstander, uten å underbygge dem med noe...

Tilknytning til mor/far.

Skrevet
Som ped.leder på småbarnsavdeling og mor til to barn selv, har jeg lyst til å komme med et lite innspill her.

Barnehagen er et pedagogisk tilbud til barna, og er til for barnas skyld, ikke foreldrene. Det er et tilbud med omsorg, sosialisering, opplevelser, humor, glede og rom for utforsking.

Samfunnet er bygget opp omkring det faktum at de aller fleste voksne mennesker skal delta i arbeidslivet og bygge verdier. Ergo må barna ha et trygt og givende tilbud den tiden foreldrene er på jobb. Ingenting kan erstatte barnehagen på det punktet, uansett hvor fantastiske dagmammaer det finnes der ute.

Foreldre i dag blir pådyttet dårlig samvittighet for at de overlater barna sine til barnehagen i ung alder. Jeg sier det motsatt. Foreldre som velger barnehage til sine små barn skal ha ros for å velge et godt, trygt og pedagogisk tilbud til sine barn. Det viser omsorg, og at de ønsker det beste for sine barn.

Hva med alle de barna som ikke har det så bra hjemme? Som trenger mer enn det foreldrene evner å gi dem. Skal de tvinges hjem fordi det er politisk korrekt?

Hva med fremmedspråklige barn, som i veldig mange tilfeller ikke kommer i barnehagen før de fyller 3, pga kontantstøtten? Jo tidligere man kommer i gang med norskopplæring, jo bedre.

Nei, slutt å dynge ned småbarnsforeldre med dårlig samvittighet for at de velger barnehage. De gjør det mest ansvarlige, mener jeg.

I tiden jeg jobbet i barnehage så jeg ikke noe som helst som ikke en engasjert forelder eller dagmamma/dagpappa kan erstatte om de legger til rette for det. Jeg ser ingen unik verdi av barnehage for barn under 2-3 år. Ja, de trenger andre barn, men de trenger ikke det omfanget, og de trenger ikke å være ett av 19 barn som personalet forholder seg profesjonelt til.

Barnehagen er til for foreldrenes skyld. At en prøver å gjøre dagen så barnevennlig som mulig når de først må institusjonaliseres, endrer ikke årsaken til at barnehagen finnes.

Skrevet
I tiden jeg jobbet i barnehage så jeg ikke noe som helst som ikke en engasjert forelder eller dagmamma/dagpappa kan erstatte om de legger til rette for det. Jeg ser ingen unik verdi av barnehage for barn under 2-3 år. Ja, de trenger andre barn, men de trenger ikke det omfanget, og de trenger ikke å være ett av 19 barn som personalet forholder seg profesjonelt til.

Barnehagen er til for foreldrenes skyld. At en prøver å gjøre dagen så barnevennlig som mulig når de først må institusjonaliseres, endrer ikke årsaken til at barnehagen finnes.

Nettop!

Skrevet

Jeg syns at den perfekte alder for barnehage er 2 år. Dessverre har jeg ikke klart og ha barna hjemme til 2 år selv men til de har vært 1,5 år og da har de begynt med 60% plass.

Jeg er av den oppfattning av at 10 mnd gammelt barn trenger heller tid med mor/far og rolige omgivelser. Det er et høyt støvnivå i en bhg og mange barn.

Jeg syns ikke en 10 mnd har mer behov for og være sammen med mange andre barn og lære seg og dele på voksne. De lærer de seg tids nok.

Jenta mi begynner nå i bhg i mai og jeg er lei meg for dette. Lei meg for at jeg ikke kan klare og ha henne hjemme til iallefall over sommeren. Men dessverre går ikke dette økonomisk.

Skrevet

Enig i denne. Det er ikke det at det ikke er bra med barnehage - men at den er laget for barnas skyld er jo bare tull. Barnehagene finnes fordi foreldrene jobber.

Dessuten er det jo ikke slik at ungene som er hjemme "har mammas fulle oppmerksomhet" og ikke ser andre barn, jf et annet innlegg her. Kanskje utrolig for deg - men noen barn har faktisk søsken! Og får slett ikke full oppmerksomhet døgnet rundt. Og de som er hjemme med barna sine er jo ikke hjemme og holder ungen i handa hele dagen. De er ute av huset, har kanskje ungene med i åpen barnehage/formiddagstreff, er på besøk osv.

Skrevet

Det viktigste små barn trenger (opptil treårsalder (MINST) ) er en god, nær og trygg tilknytning til sine foreldre. Små barn trenger ikke stimuli, aktivisering osv osv osv. De trenger sin FORETRUKNE omsrogsperson!

Over treårsalder er det bra for dem å få være med andre barn. Noe som man ikke trenger barnehage til.

Det er heller ikke nødvendig å være MYE med andre barn, eller så mange om gangen.

Les:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1491738

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...e?service=print

http://forebyggende.no/PDF/fokus-angst.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Bowlby

Gjest mortil2
Skrevet

Jeg er så lei av at folk som visstnok skal ha peiling, kommer med slike utsagn, hva er påenget? Som mange her sier så gjelder dette ikke alle, hadde det vert noe som er påvist på alle barn som begynte i barnehagen før 1 år fikk disse plagene er det noe annet. Selv har jeg to barn, ei på snart 4 og en på 1år og 3 mnd, eldstemann begynte ikke i barnehage før etter hun hadde fyllt 3 år, fordi jeg fikk ikke b.hage plass til henne før, hun strotrives i bahagen nå, har blitt utrolig sosial og lærer mye bra i bhagen. Minstemann begynte i bhagen da han var 10,5 mnd, og har utviklet seg på akurat samme måte, han er blid og fornøyd, viser glede når han skal i bhagen og har og utviklet seg veldig sosialt. Han sov veldig dårlig før han begynte i bhagen, men bare en mnd etter å ha vert i bhagen sover han som en stein hele natta.

Det finnes jo og mange andre grunner til hvorfor man får slike problemer, annet enn å ha kommet i bhage noen mnd "for tidlig" i følge disse ekspertene.

Slike påstander ser jeg på som bare tøv. Har de ikke annet å bruke tiden sin på?

Skrevet
Det viktigste små barn trenger (opptil treårsalder (MINST) ) er en god, nær og trygg tilknytning til sine foreldre. Små barn trenger ikke stimuli, aktivisering osv osv osv. De trenger sin FORETRUKNE omsrogsperson!

Over treårsalder er det bra for dem å få være med andre barn. Noe som man ikke trenger barnehage til.

Det er heller ikke nødvendig å være MYE med andre barn, eller så mange om gangen.

Les:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1491738

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...e?service=print

http://forebyggende.no/PDF/fokus-angst.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Bowlby

Fikk ikke opp alle linkene dine, men de jeg fikk opp viste bare til noen som hadde skrevet sin mening, og viste ikke til noe omfattende forskning.

Jeg blir helt sjokkert når jeg lese om folk som har et slikt barnesyn, du mener at små barn under tre år ikke trenger stimuli og aktivisering, hvilken bakgrunn har du for å si noe slikt? Du vet vel at barn som ikke blir stimulert og aktivisert blir hengende etter?

En annen ting, det er vel ingen som mener at småbarn skal være i barnehagen hele tiden, vet det finnes foreldre som er de første til å levere barna i barnehagen om morgenen, og er de siste til å hente, men jeg synes at det er disse foreldrene som fortjener kjeft pga elendig prioriteringer, ikke barnehagen. Dessuten så har sikkert disse foreldrene funnet andre til å passe barnet sitt uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...