Gå til innhold

Advokatsekretær - hvordan er det?

Gjest Gjest_Kontormus_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kontormus_*

Jobber for tiden som sekretær i offentlig sektor (og har gjort det en stund). Jeg føler imidlertid at jeg står i stampe både når det gjelder personlig utvikling og lønn.

Etter å ha gitt uttrykk for min frusterasjon overfor min sjef, kom han med følgende tilbud: Jeg kan få et års lønnet permisjon for å få kompetanseheving!

Jeg er fornøyd med tilbudet, og det ligger heller ingen føringer til relevans mht. min nåværende jobb.

Men det er jo grenser for hva man får til på et år, og etter det jeg har skjønt er de fleste sekretærer spesialutdannet innenfor sitt felt. Dessuten er det nå engang slik at det er pengene vi lever av, og siden jeg er eneforsørger er det ganske vesentlig hva som går inn på konto hver måned.

Etter å ha skummet litt her og der, sitter jeg igjen med inntrykk av at advokatsekretærene er den gruppen av sekretærer som tjener best. Stemmer det? Og er det i så fall noen som vet hvor mye? Er det noen som har erfaring fra dette yrket, og som i så fall kan fortelle litt om arbeidsoppgaver og om disse jobbene er vanskelig og få? Og hvilke utdanningsinstitusjoner finns, og hvem er best?

Der raste det på med spørsmål, men jeg håper noen kan svare på noen av dem! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shayla

Jeg er utdannet advokatsekretær ved MI i Oslo, nå vet jeg ikke hvor du bor men hadde jeg kunne velget igjen hadde jeg tatt utdanningen på Treider.

Sånn ellers syns jeg det personlig var veldig vanskelig å finne jobb, men dette fordi jeg var ung og hadde null erfaring fra området.

Du jobber nå som sekretær og dette er gankse likt, så du vil ha god erfaringsbit.

Jobben jeg hittil har gjort er diverse forefallende for advokater, det blir på en måte samme jobber som en vanlig sekretær, men jobbene er jus relatert.

Men det er brev skrivning, og telefoner, og brev ut/ inn.. Dette varierer jo fra sted til sted. Kan jo sikkert ha mange andre mer spennende oppgaver i tillegg.

Lønnen har ikke sett at har vært så stor, men jeg har hørt sekretærer som tjener opp i mot 500 000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kontormus_*

Jeg jobber i dag mye med lovverk, men driver primært med korrespondanse. Erfaring fra generelle sekretæroppgaver har jeg hatt i 11 år, men jeg så kanskje for meg at advokatsekretærene fikk enkelere saksbehandlingsoppgaver. Men det gjelder kanskje for de dyktigste, og derav lønn.

Det er mulig for meg og helt skifte beite også, f.eks. medisinsk sekretær. Detter er vel kanskje mer naturlig for meg som person, men jeg har inntrykk av at det blir det mye havregrøt av. Eller gjelder det bare for offentlige institusjoner? Er private litt mer rause med avlønning?

Jeg bor i Oslo og har vel de fleste utdanningsinstitusjoner tilgjengelig. Jeg har foreløpig bare sett kurskatalog fra Utanningshuset og Treider. Treider ligger omtrent 20.000 over i pris for årsenheten.

Sukk, jeg må bestemme meg snart. Og jeg vet ikke hva jeg skal velge!

Kom gjerne med flere råd og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kontormus_*

Med "saksbehandling" mente jeg det ikke i ordets rette forstand. Jeg tenkte mer på som det nevnes, oppstilling av f.eks. testamente, utfylling av skjemaer og annen plankekjøring.

Hva lærer man på en advokatsekretærskole da? Litt mer enn kaffekoking håper jeg... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shayla

Hvis du er innteressert i saksbehandler oppg og mer avanserte ting enn vanlige sekretær. Er det mange kurs som du kan ta på BI.

Sjekk ut siden dems, jeg tar nå kurs innen forsikring og dette åpner flere muligheter enn kun sekretær oppg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_skeptisk_*
Hvis du er innteressert i saksbehandler oppg og mer avanserte ting enn vanlige sekretær. Er det mange kurs som du kan ta på BI.

Sjekk ut siden dems, jeg tar nå kurs innen forsikring og dette åpner flere muligheter enn kun sekretær oppg.

Jeg mener ikke å være frekk, men hvordan i all verden kan en som skriver så dårlig norsk jobbe som noen slags type sekretær? :klø:

"dems"....? I'm just saying...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shayla
Jeg mener ikke å være frekk, men hvordan i all verden kan en som skriver så dårlig norsk jobbe som noen slags type sekretær? :klø:

"dems"....? I'm just saying...

Frekkheter ute å går skjønner jeg. Jeg sitter på jobb så må være kjapp, da det ikke er så populært å surfe på internett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_skeptisk_*
Frekkheter ute å går skjønner jeg. Jeg sitter på jobb så må være kjapp, da det ikke er så populært å surfe på internett!

Enda bedre - skriver dårlig norsk OG surfer på jobb? :klappe:

Neida, jeg mener virkelig ikke å være frekk, men jeg synes det er merkelig at man kan jobbe som sekretær med så dårlig norsk som du har hatt i noen innlegg her. En vesentlig del av en sekretærjobb vil jo ofte være brevskriving.

Derfor noe forundret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spicy

Hvis du går inn på nettsiden til dette advokatfirmaet så kan du klikke deg inn på profilen til de forskjellige sekretærene og se hva slags utdannelse og erfaring de har, samt hva slags ansvars/arbeidsområde de har.

Man kan videre utdanne seg til advokatassistent noe som gir litt flere og mer selvstendige oppgaver og ansvar - og bedre lønn også kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kontormus_*

Det er mulig og være flink i rettskrivning selv om man i et uformelt forum velger å "skrive muntlig". Så vær greie mot hverandre, hensikten med denne arena er tross alt at vi skal være til hjelp og komme med råd.

Men det med advokatassistent må jeg sjekke ut! Definitivt.

Men nå er det helg! Kos dere masse så lenge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har jobbet som advokatsekretær de siste seks årene.

Har ikke utdanning i det og hadde rett og slett flaks da jeg fikk jobben. Det er mitt inntrykk at det er svært vanskelig å få jobb uten erfaring. Det er ettertraktede jobber og de som først har fått en sånn jobb sitter på den lenge (i allefall her jeg bor i en mindre by). Her har det bare vært utlyst en fast stilling siden jeg startet, men flere vikariat.

Lønnsnivået i min by ligger rundt 300 000 alt etter erfaring.

Arbeidsoppgavene består stort sett av korrespondanse, sentralbord m.v.

For utdanne seg til advokatassisten må man ha ha jobbet tre år fulltid som advokatsekretær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...