Gå til innhold

Familiefeide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et lite dilemma. Noen i vår nærmeste familie (foreldre) har en feide gående med sine søsken, altså vår onkel/tante. Vi skal gifte oss i August og tenkte vi skulle be noen av onklene og tantene, og selvfølgelig foreldre. Men foreldrene krever at onkel/ tante ikke blir bedt pga denne feiden. Vi vil gjerne ha begge parter tilstede, men er redd for at det skal bli en "scene".

Ønsker ikke at alle venner og resten av familien skal huske bryllupet som den gangen da *** lagde bråk. Hva skal jeg gjøre? Kan ikke akkurat ringe onkel/ tante å si at dere er invitert, men vær så snill å ikke kom :forvirret: for å unngå en pinlig situasjon.

Noen som har noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg har et lite dilemma. Noen i vår nærmeste familie (foreldre) har en feide gående med sine søsken, altså vår onkel/tante. Vi skal gifte oss i August og tenkte vi skulle be noen av onklene og tantene, og selvfølgelig foreldre. Men foreldrene krever at onkel/ tante ikke blir bedt pga denne feiden. Vi vil gjerne ha begge parter tilstede, men er redd for at det skal bli en "scene".

Ønsker ikke at alle venner og resten av familien skal huske bryllupet som den gangen da *** lagde bråk. Hva skal jeg gjøre? Kan ikke akkurat ringe onkel/ tante å si at dere er invitert, men vær så snill å ikke kom :forvirret: for å unngå en pinlig situasjon.

Ikke lett nei... Synes egentlig det er ganske egoistisk av foreldre å nekte dere be tante/onkel på bryllupet fordi de har en feide gående. De må da klare å legge den til side én dag, for din skyld? Det er jo ditt bryllup, og de bør ha forståelse for at du vil be de, selv om de har en feide, du har jo ikke noen feide på gang... Snakk med foreldrene dine og be om at de ser det med dine øyne og aksepterer at de må være i samme rom som de i ditt bryllup, uten å skape en scene, for at dagen din skal bli slik du gjerne ønsker?

Kan det evt. være et alternativ å kun be foreldre/søsken/besteforeldre/egne barn på selve bryllupsdagen og så ha en vennefest senere? Tenker da på å gjøre noe litt annerledes for å unngå hele situasjonen...

Lykke til!

Skrevet

Oj, dilemma... Hvis det ikke går at de er sammen i bryllupet, kan du ikke evt dele det opp? Foreldre under vielsen og tante/onkel etterpå? Skal dere ha middag og kaffe&kaker etterpå, eller bare middag?

Gjest meggha
Skrevet

Si til foreldrene at dere har to valg i forhold til bryllup, det ene er at kun du og brudgommen reiser bort helt alene og gifter dere i utlandet siden det ikke er mulig for voksne folk å omgås normalt sammen. Eller at dere selv bestemmer hvem som skal bes i bryllupet og at de voksne i familien har å oppføre seg som det.

Det hadde jeg gjort hvis det var jeg som skulle gifte meg. Jeg orker ikke å ta stilling til andres feider.

Gjest Elize
Skrevet

Er i litt samme situasjon. Mine foreldre har en krangel med noen av sine søsken, men i dette tilfellet er jeg partisk med mine foreldre og velger derfor og ikke invitere disse tantene og onklene.

Skrevet

Huff, dette er noe som skjer i altfor mange familier! Har noe av det samme problemet selv, men heldigvis ikke like ille..!

Det du skal huske på er at dette er DERES DAG, og ingen annens..

Hvis du vil invitere alle i bryllupet ditt, så gjør du det, og hvis ikke så lar du vær..

Jada, vet det er enkelt for meg å si, men det skal være lov å være litt egoistisk også :)

Familieproblemene hos meg er litt motsatt, mamma har en bror hun ikke har hatt særlig kontakt med de tre siste årene etter et arveoppgjør, og søskenbarna mine har jeg ikke sett eller snakket med på like lenge.

Mamma mener jeg burde invitere dem i bryllupet siden samtlige andre onkler, tanter og søskenbarn inviteres, men da sa jeg at dette er min dag, og jeg gidder ikke å invitere noen bare for "syns skyld", HVERTFALL ikke når ingen av partene er særlig interessert i å holde kontakten..!

Dette respekterte hun heldigvis, og jeg gleder meg til å feire dagen vår med familie og venner som vil glede seg smmen med oss! :)

Masse lykke til! :goodbye:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vi kommer nok til å kutte ut familiemedlemmene som våre foreldre har en krangel med. Trist men sant :tristbla: rett og slett fordi mine egne foreldre ikke ønsker å ha dem der da det er en stor dag for dem og de ikke ønsker å ha familie som nekter å snakke med dem tilstede. Jeg hadde vurdert i hvor stor grad denne krangelen kommer til å prege familiesituasjonen framover, og hvordan det går utover dine nærmeste dersom alle blir bedt. Jeg ønsker ikke å ha et bryllup der mine nærmeste ikke trives.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det som er galt med folk som ikke klarer å være venner med sin egen familie engang??? Mine foreldre er skilt for flere år tilbake, og forlengst gift på nytt. Det skulle da bare mangle om de ikke skulle kunne møtes i bryllup o.l. og oppføre seg som folk. Blir sjokket over å lese hvor mange selvopptatte folk det finnes i dette landet. FYSJ!!

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Det er dere som gifter dere. Det er dere som bestemmer hvem som skal inviteres. Det er dere som eier dagen. Hva andre måtte mene om dette, er ikke særlig interessant. Hvordan andre takler dette, får bli deres problem. Det er ikke din oppgave å forholde deg til andres problemer. Det er din oppgave å gifte deg.

Jeg er av den typen som ikke har særlig mye tilovers for mennesker som blander seg inn i det som jeg holder på med. Det kan være seg foreldre eller hvem som helst. Og aller minst har jeg noe tilovers for mennesker som innbiller seg at de er så viktige at de kan komme å kreve hvem som skal inviteres i mitt bryllup eller ikke.

Jeg sender ut invitasjoner. Take it or leave it. Løs deres dustete problemer for dere selv. Det er mitt bryllup. Hvem som skal inviteres er min sak. Den som ikke takler det, får dra et annet sted.

Samme hvem det er.

Gjest Piper
Skrevet

Jeg ville sagt det samme som jeg sa til noen i vår familie i forbindelse med min sønn sin konfirmasjon, og det er at dette har dere ikke noe med og klarer ikke dere å oppføre dere får dere pent være hjemme, men vi inviterer de vi vil. Eller rettere sagt, ungdommen inviterer de han vil.

Enkelte voksne mennesker kan rett og slett ikke oppføre seg, og beklageligvis går det ut over uskyldige. Men jeg hadde invitert de jeg ville, og forventet at alle klarte å oppføre seg. Og da spesielt mine egne foreldre.

Gjest *smak*
Skrevet

Det er deres bryllup, da synes jeg at dere skal bestemme hvem som kommer. Det er deres dag. Ellers forstår jeg ikke sånn generelt hvorfor folk gidder å krangle med hverandre, jeg er like vennlig med folk som vil krangle med meg. Gidder ikke bruke energien på sånn. Men det er nå meg..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor man som brudepar skal være nødt til å ta hensyn til krangling mellom voksne mennesker når man skal feire noe så stort..

Blir helt oppgitt jeg.

Ikke bry dere hva andre sier. Inviter alle, så får de ta prolemene selv og finne ut om de vil komme eller ikke. Velger de å komme hadde jeg forventet at det ble en god tone denne dagen, hvis ikke ville jeg bedt dem å dra...

Skrevet

Foreldrene til mannen er skilt og gift på nytt igjen...de har ikke noe forhold per i dag utenom at de selvsagt kommuniserer om barna...(Bursdager, høytider etc) De pleier aldri å omgåes, men på dagen vår så tar begge parter med seg sin nye partner. Det er VÅR dag, og det er DERES sønn. Alle kan klare å sette til sides sine egne feider eller uenigheter om de virkelig bryr seg. Barnselig oppførsel synes jeg....å kreve at "Om de kommer, så gidder ikke vi!" :roll:

Skrevet

Det kommer vel helt an på hvilket forhold dere har til tante/onkel. Og jeg skjønner at dere syns det er vemmelig dersom foreldrene dine betaler en større del av bryllupet. Dersom det hadde vært meg så hadde jeg som så mange andre sagt at de (foreldrene) bidrar til å ødelegge gleden rundt bryllupet med å kreve at de ikke skal bli bedt. De er vel såpass voksne at de klarer å oppføre seg? Makan til barnslig oppførsel.... Jeg hadde ikke tolerert det av mine foreldre dersom de skulle bestemt hvem vi skulle invitere, de kan gjerne komme med ønsker, men kan ikke kreve noe som helst.

Skrevet

Jeg ville ha gjort det klinkende klart at hvis noen hadde problemer med hvem jeg inviterte i mitt bryllup, så står de fritt til å makulere sin egen invitasjon.

Skrevet

Si at voksne mennesker ikke kan oppføre seg så barnslig. Si at hvis de er så egoistiske at de ikke kan legge problemene til side en dag, får de heller la være å komme.

... Om dere tør si det, da, det kan være skummelt.

Gjest Gjest_lone_*
Skrevet

Hei!

Jeg syns som så mange andre at dere skal be akkurat hvem dere vil uavhengig om de har noen feider med andre på invitasjonslisten. Dersom dere ønsker de skal tilbringe den store dagen deres med dere, så er det faktisk deres valg hvem som inviteres.

Nå vet ikke jeg hva denne feiden angår, men jeg vil nå se dette som en glimrende anledning for dine foreldre og tanta/onkel å skvære opp. Det er helt latterlig at søsken skal krangle på den måten, og jeg vil nå tro det burde være en situasjon som helleer ikke er ønskelig for dine foreldres del. Det finnes vel nok trist i verden om ikke søsken også skal rote seg inn i krangler.. nei, si de har 4,5 mnd på å bli venner, og det er det.. plutselig er det noen som trenger en nyre eller beinmargstransplantasjon eller no.. kan ikke drive å kaste bort tid på å være uvenner med sine slektninger!!

Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg har virkelig ikke anelse hvordan jeg skal få formidlet dette til foreldre. Det kommer stadig, og senest i dag, sure kommentarer på hvem som blir invitert. "Om *** kommer, så blir det ikke mye hyggelig og jeg vet ikke om jeg klarer å være der"

Det spilles hele tiden på at jeg skal få dårlig samvittighet og ikke invitere onkel/tante.

Jeg har vurdert å ikke invitere onkel/tante og kutte ut flere i det slektsleddet bare for å gjøre det enkelt, men jeg har veldig lyst at disse skal være tilstede på vår store dag.

*gruble gruble*

Vi skal prøve å få sendt ut invitasjonene i løpet av neste uke, så jeg må jo bare bli enig med meg selv.

Skrevet
Hei!

Dette er enklere enn du tror. Er det du som bestemmer over deg, eller skal du la deg kontrollere av foreldrene? Det er uhørt at foreldrene griper inn for å kontrollere dere, dette er full konfrontasjon, og kjapp kontrabeskjed. Jeg skjønner at dere vegrer dere, siden dere kommer til å ha mer kontakt med foreldre enn med tanter og onkler, men det er spm om det ikke er best for deg og din mann først som sist og vise at dere ikke finner dere i å bli manipulert.

Klar beskjed til dine foreldre; vi er klar over familiefeiden, vi skjønner at dere ikke vil ha kontakt, men dette er VÅR dag, og ikke en anledning som skal kuppes for å drive familiekrig. Dere er alle inviterte, hvordan dere velger å løse dette med tanter og onkler er opp til dere.

Denne løsningen forutsetter at du vil ha kontakt med både tanter og onkler senere. Hvis tantene og onklene har gjort noe forferdelig, og du ønsker å være venner med alle, så tar du feil. Det er ikke alltid at det går.

Men du kan også tilkjennegi hvem du er enig og uenig med, og føye til at uansett uoverenstemmelsen, så er ikke det god nok grunn til at du vil kutte forbindelsen med den ene eller den andre. Og da må partene forholde seg til det.

Og siden du sikkert har muligheten til å snakke med foreldrene som forsøker å overstyre, så har du nok av anledning til å utdype. Men det er deres bryllup, så det er ikke slik at dere må rettferdiggjøre prioriteringene deres ovenfor alle.

Jeg er vokst opp med konflikter på tilsvarende måte, hvor en av de personene i slekta jeg likner mest på valgte å legge press på samme måte, og jeg synes det er et usedvanlig dårlig karaktertrekk.

Dersom du skal være veldig vennlig og tilretteleggende, kan du si at du gjerne tar et eget selskap med foreldrene dagen etter, om de ikke klarer å holde selvrespekten sin ved å være invitert i samme bryllup som tantene og onklene.

Skrevet (endret)
Takk for alle svar.

Jeg har virkelig ikke anelse hvordan jeg skal få formidlet dette til foreldre. Det kommer stadig, og senest i dag, sure kommentarer på hvem som blir invitert. "Om *** kommer, så blir det ikke mye hyggelig og jeg vet ikke om jeg klarer å være der"

Det spilles hele tiden på at jeg skal få dårlig samvittighet og ikke invitere onkel/tante.

Jeg har vurdert å ikke invitere onkel/tante og kutte ut flere i det slektsleddet bare for å gjøre det enkelt, men jeg har veldig lyst at disse skal være tilstede på vår store dag.

Ja, og hva er problemet med at det kommer kommentarer? Sånn jeg skjønner det ut ifra hva du sa tidligere, så virket det som om foreldrene dine fryktet at de kunne bli frosset ut eller ha det ubehagelig under bryllupet. Det er en problemstilling du kan snakke med dem om. Men du trenger ikke velge deres løsning på problemet, selv om du er villig til å høre på deres bekymringer.

Dere har vel som vertskap litt medansvar i at gjestene føler seg vel. Så da får dere vie foreldrene deres litt ekstra oppmerksomhet under bryllupet, og så får de finne en måte de kan leve med at tante og onkel ikke vil snakke til dem på.

Endret av NinjaTurtle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...