Gjest M-ling Skrevet 8. mai 2003 #1 Skrevet 8. mai 2003 Jeg har et par marsjstøvler/feltsko, som jeg er veldig glad i. De passer foten min perfekt, er gått inn i vann, pusset og gnidd på, og utrolig gode å gå i. Nå derimot, begynner det å komme litt vann inn, samt at de er litt kalde. Mulig de er utbrukt, men er det noen gode tips for å fortsatt kunne vedlikeholde, og bruke dem? Kan det hjelpe å f.eks. smøre dem inn med haugevis av skokrem, la dem stå med dette noen døgn, for så å pusse dem? Kan det hjelpe å "gå dem inn" på nytt, i vann? Små-desperat.
Fakse Skrevet 8. mai 2003 #2 Skrevet 8. mai 2003 Kjøp voks hos en skomaker eller på en skobutikk. Smelt inn med hørføner og la stå til dagen etter. Puss på normalt vis. Gjør dette med jevne mellomrom.
Gjest Vega Skrevet 8. mai 2003 #3 Skrevet 8. mai 2003 Ikke bruk slike skokremtuber som kun gir farge. Gå til en skoforretning å få tak i skikkelig impregnering. Men først smører du inn med masse ekte skokrem, gjerne i to omganger. Husk å smøre dem inn også når du setter dem bort f.eks for vinteren. Ønsker deg lykke til. Vet hvor gode enkelte sko kan være, og hvor trist det er å måtte ta farvel med dem... :D
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2003 #4 Skrevet 8. mai 2003 Smører mine masj støvler inn med bjørnefett. Fikk tak i det i en jakt og fiskebutikk. Det er og noe fett inpregnering og få i vanlige skobutikker. Smører det på skoene etter at de har vært ute og blitt våte. Eneste plassen på mine sko det kommer inn vann er langs kanten nede rundt sålen så da er det vwel egentlig på tide å kjøpe seg nye. Bruker og skokrem for fargen, men det er egentlig ikke nødvendig. Syns bare de ser finere ut.
Fakse Skrevet 8. mai 2003 #5 Skrevet 8. mai 2003 Eneste plassen på mine sko det kommer inn vann er langs kanten nede rundt sålen så da er det vwel egentlig på tide å kjøpe seg nye. Neida...dette kan en skomaker hjelpe med. Men dersom du bruker skoene veldig mye er dette et tegn på at du snart må ha nye...
Tusenfryd Skrevet 8. mai 2003 #6 Skrevet 8. mai 2003 Er det feltstøvler av forsvarets type, er det kun én ting som gjelder for meg i hvert fall. Dette tar et par timer, og er verd hvert minutt. Ta av lissene, og sørg for at støvlene er rene. Stå et sted det ikke er farlig at du søler - gjerne ute. Så tar du en voks med god gammeldags svart skokrem. Gjerne en som ikke er ny, dvs ikke helt full. Denne skokremen skal du smelte. Enten gjør du det ved å holde boksen med tang, leatherman eller noe og varmer under med lighter. Skokremen underst smelter og så sprekker den på toppen. Eller noen jeg vet setter den rett på kokeplaten. Men dette er metallbokser, det blir varmt! Denne skokremen heller du på støvlene. Særlig i sømmer og langs sålen. Puss med en skikkelig skobørste underveis. Og hell på mer. Vær raus, det går en boks på hele denne behandlingen, så bare pøs på. Når du har fått tettet alle mulige hull og fått et godt tykt lag med skokrem overalt, så pusser du lett over, og finner frem hårføneren. Føn en og en støvel godt, dvs varm den opp. Kok skokremen til den bobler litt i læret. Da koker kremen inni i læret. Når dette er gjort over hele støvelen, så pusser du godt over vanlig med skokrem og lar støvlene stå over natten på en avis, godt og tørt og uten lisser. Dagen etter pusser du igjen godt over, trer i lissene og du har tørre støvle et års tid ved normal bruk. Soldat Tusenfryd har vasset i myrer og bekker med støvler impregnert på denne måten - tettere enn gummistøvler.
Gjest M-ling Skrevet 8. mai 2003 #7 Skrevet 8. mai 2003 Tusen hjertelig takk! :D Jeg var stygt redd de måtte byttes ut - katastrofe. Ja Tusenfryd, det er Forsvarets eminente støvler. Hvor lenge bruker du et par slike støvler?
Tusenfryd Skrevet 9. mai 2003 #8 Skrevet 9. mai 2003 Ja Tusenfryd, det er Forsvarets eminente støvler. Hvor lenge bruker du et par slike støvler? Her i huset har vi flere par som vi bruker litt om hverandre... men de nyeste kjøpte jeg for fire-fem år siden - de jeg fikk utlevert var brukt i maaaange år... and I made them whole again...lalalala... Forsvarets støvler kan holde i mange, mange år. Utenom manglende rengjøring og elementær puss er det kun såkalt spit-shine som kan ødelegge støvlene, dvs. læret. Da tørker nemlig læret ut og mange har mobbet støvlene sin slik og tror de er tøffe. Det er kun gardister som skal ha så blanke støvler. Det andre er broderens støvler, de sprakk i sålen, spør meg ikke hvorfor. Han hadde vel hatt dem en ti års tid eller noe.
Gjest M-ling Skrevet 9. mai 2003 #9 Skrevet 9. mai 2003 Godt å høre. Disse skoene er det nærmeste jeg kommer morskjærlighet for meg. Jeg spitter "garnisons-skoene", men feltstøvlene får være i fred, selvsagt. Så, takk-takk igjen.
Tusenfryd Skrevet 9. mai 2003 #10 Skrevet 9. mai 2003 Hvis du er tilknyttet forsvaret så få tak i Ramboline-boken. Der står det mye nyttig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå