Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Brenibba
Skrevet

Jeg er i begynnelsen av tjueårene og styrer nå med arveoppgjøret etter min far alene. Har 'tusen spørsmål' som jeg ikke vet hvor man får svar på...

Har du vært i arveoppgjør selv og vil hjelpe meg litt? :smilyblomst:

1. Jeg hadde hjelp av venner og kjente til å rydde ut av huset. Kan jeg betale disse fortløpende slik jeg betaler regninger for dødsboet? Og hvor mye betaler jeg pr. time? Jeg ber dem vel sende timeliste skriftlig slik at jeg har dokumentasjon?

2. Jeg har en halvbror som kanskje ikke skal arve pga. adopsjon og det er uklarhet rundt dette. Kan jeg på eget initiativ bestemme meg for å bruke advokat til å avklare dette, og trekke utgiftene fra dødsbokonto? Jeg er bobestyrer og har fullmakt til å disponere.

3. Kan jeg selge huset gjennom advokat istedenfor megler og organisere visning selv? Det handler om et lite tettsted, hvor det er lett å annonsere selv, jeg har tatt takst på huset.

4. Hvilke utgifter jeg har hatt i forbindelse med oppgjøret kan jeg få dekket? Bor på en annen kant av landet og har lagt ut mye til flybilletter. Ellers har det jo gått endel penger til telefoner etc. Jeg har også vært med å rydde ut av huset selv, kan jeg ta ut noen kompensasjon for dette?

5. Kan jeg opprette et gravlegat som går til å få holdt graven i orden fortløpende? Som sagt bor jeg veldig langt unna og får ikke vært der så ofte selv. Hva med gravstein osv, kan jeg velge stein fritt selv? Halvbroren min har i praksis hatt en annen far og bryr seg ikke.

Det føles så urettferdig at min halvbror bare sitter på gjerdet og venter på penger mens jeg gjør arbeidet. Nå er jeg sliten. *sukk* Ser framover og gleder meg til alt det praktiske er ordnet, det er mye papirarbeid i forbindelse med et dødsfall...

Blir glad for litt hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis din halvbror er adoptert og din far ikke står som hans far lenger, så har ikke han noe krav i boet. Når man blir adoptert bort så mister man sine rettigheter i forhold til opprinnelige familie. Men man får de rettighetene overfor sin nye familie i stedet. Men du sier at han i praksis har hatt en annen far, vil det si at han er lovformelig adoptert eller bare ikke vokst opp sammen med deg og sin far?

Hvis han ikke er adoptert av sin stefar så har han sine rettigheter til arv i behold og det må du nok bare finne deg i. Det er ikke hans feil at din far lagde han.

Skrevet

I folkeregisteret står min halvbror oppført som sønn av sin stefar, og min far står kun oppført med meg som barn.

Men i følge skifteretten kan det gjerne være feil i folkeregisteret. Så det er opp til meg å bevise at han er adoptert? Helt utrolig... De må jo ha foretatt seg noe siden min far ikke lenger står oppført som hans far også?

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ha en advokat på booppgjøret.

Jeg har nettopp vært igjennom det samme. Far døde og vi var to halvsøsken. Tror det kostet rundt 23 000 kr i advokathonorar og det ble trukket i fra på arven. Var litt komplisert arveoppgjør siden en hadde fått forskudd på arv og den andre ikke hadde noe kontakt med familien. Føles betryggende at advokat har gjort jobben for da blir det ikke spekulasjoner om noe ikke gikk rett for seg.

Du kan selge huset på den måten du ønsker.

Skrevet

Nei, broren din må bevise at han ikke er bortadoptert. Siden han er det i følge folkeregisteret, skal du gå utifra at han er det. Jeg skjønner ikke hvorfor skifteretten sier at du skal måtte bevise dette.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Her må jo skifteretten ha snublet i sine egne bein. Du har jo ingen mulighet til å finne ut hvorvidt din halvbror er bortadoptert eller ikke, da dette er strengt personlige opplysninger. Her må broren din på banen og bevise at han faktisk ikke er adoptert, ellers må han være å anse som adoptert. Prøv å kontakte skifteretten igjen, og be om å snakke med en annen saksbehandler.

Eller bør du kontakte folkeregisteret og be om hjelp. At de blir beskyldt for ikke å ha orden i sakene, vil nok gjøre at de sjekker opplysningene for deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er i begynnelsen av tjueårene og styrer nå med arveoppgjøret etter min far alene. Har 'tusen spørsmål' som jeg ikke vet hvor man får svar på...

1. Jeg hadde hjelp av venner og kjente til å rydde ut av huset. Kan jeg betale disse fortløpende slik jeg betaler regninger for dødsboet? Og hvor mye betaler jeg pr. time? Jeg ber dem vel sende timeliste skriftlig slik at jeg har dokumentasjon?

Det beste er vel at de sender deg regning når alt er gjort.? timepris? hadde det vert firma så har de hatt timepris. Jeg hadde villet bedt om en pris først, og ikke etter at jobben er gjort.

2. Jeg har en halvbror som kanskje ikke skal arve pga. adopsjon og det er uklarhet rundt dette. Kan jeg på eget initiativ bestemme meg for å bruke advokat til å avklare dette, og trekke utgiftene fra dødsbokonto? Jeg er bobestyrer og har fullmakt til å disponere.

Er hab adoptert bort eller har din far adoptert han? Er han adoptert bort, så har han ikke krav på noe,men full arverett om din far har adoptert han.

3. Kan jeg selge huset gjennom advokat istedenfor megler og organisere visning selv? Det handler om et lite tettsted, hvor det er lett å annonsere selv, jeg har tatt takst på huset.

ja, du kan selge igjennom advokat,men sjekk ut på forhånd hva han skal ha for jobben. Det behøver ikke bli billigere.

4. Hvilke utgifter jeg har hatt i forbindelse med oppgjøret kan jeg få dekket? Bor på en annen kant av landet og har lagt ut mye til flybilletter. Ellers har det jo gått endel penger til telefoner etc. Jeg har også vært med å rydde ut av huset selv, kan jeg ta ut noen kompensasjon for dette?

Skal du ha kompensasjon for rydding når du står som arving? Om jeg hadde vert medarving, så ville jeg stusset om du kom med masse flyregninger. va er nødvendig osv. Og hva trenger du masse flyreiser til, når du får hjelp til andre ting.? Det følger arbeide med et arveoppgjør,men aldri hørt om at arvinger skal ha ekstra bet. Dette er da frivillig,om du ikke tar off. skifte.

5. Kan jeg opprette et gravlegat som går til å få holdt graven i orden fortløpende? Som sagt bor jeg veldig langt unna og får ikke vært der så ofte selv. Hva med gravstein osv, kan jeg velge stein fritt selv? Halvbroren min har i praksis hatt en annen far og bryr seg ikke.

Du trenger ikke noe legat. Om det ikke er andre pårørende på samme plass, så kan man betale til kirkegårdsvergen en sum i året, slik at graven blir stelt. det er ikke dyrt.

Det føles så urettferdig at min halvbror bare sitter på gjerdet og venter på penger mens jeg gjør arbeidet. Nå er jeg sliten. *sukk* Ser framover og gleder meg til alt det praktiske er ordnet, det er mye papirarbeid i forbindelse med et dødsfall...

man har valget å ta privat eller off. skifte. Frivillig arbeide

Skrevet

Jeg mener det samme som dere, at det virker veldig merkelig at det skal være min oppgave å bevise at han ikke er adoptert bort. Det var det første han sa til meg etter at pappa var død. (Da jeg sa at han ikke kan arve to fedre, så var han plutselig ikke adoptert bort allikevel)

I dag var jeg hos Folkeregisteret, hadde med alle papirer og ba om å få utskrift av det som står i registeret deres. Hun bekreftet at det stod at min far kun har meg som barn, men kunne ikke skrive ut en bekreftelse på dette, som jeg kan ha med til advokat. Hvorfor ikke?

Etter å ha snakket med andre på huset der, mener hun at det som er oppført i folkeregisteret kan være en tastefeil. Er det en tastefeil at han står oppført med mannen til moren sin som far? Merkelig nok en gang.

Hun tok kopi av papirene mine og vil sende det til andre kanten av landet så de på folkeregisteret der kan prøve å finne ut hva som er gjort feil. Håper at jeg får en skikkelig begrunnelse denne gangen. Fra fylkesmannen fikk jeg kun beskjed om at de ikke hadde funnet noen adopsjonspapirer. Hmm... At tiltroen min til offentlige registre har blitt svekket det siste året kan man definitivt si.

Skifteretten sjekket fint lite før de skrev ut skifteattest med begge navnene, det virket som de ville kjøre det gjennom så fort som mulig og få saken ut av verden. Ja, jeg trenger at dette blir gjort skikkelig, så ikke tvilen rundt hvorvidt ting ble gjort riktig kommer etterpå.

Sånn det er akkurat nå arver jo faktisk halvbroren min to fedre... :icon_neutral:

Gjest Elfrida
Skrevet
Her må broren din på banen og bevise at han faktisk ikke er adoptert, ellers må han være å anse som adoptert.
Og hvordan tenker da at han skal bevise at han ikke er adoptert? Hvis du skulle bevise at du ikke var adoptert, hvordan ville du gå fram?
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, har vert involvert i et slikt oppgjør. En rep. fra fam påtk seg ansvaret. Var ikke noe problem sa h*n.

Når oppgjøret var ferdig, så kom det på bordet helt urealistiske regninger. Bla Reiser,gaver +div. H*n var oppnevnt som pårørende og den som hadde omsorgen. Da pasienten var ute av stand osv......

Ikke en mnd var det igjen penger på konto......sparepengene(flere hundre tusen var borte. Det som var borte ble det lagt igjen kvitteringer for. Pasienten var ute av stand til å utføre det som var kvittert for.

Enden på hele var at de fleste regninger ble strøket av oppgjøret. pårørende hadde tatt på seg en oppgave og ikke opplyst at h*n ville ta seg GROVT betalt for det.Det var heller ikke diskutert med de andre arvingene.

Gjest Gjest
Skrevet

Om han er adoptert skal det føres merknad om adopsjonsbevillingen i folkeregisteret, så om den ikke finnes har de uansett gjort en tastefeil der.

Men jeg lurer på om ikke det også skal føres i fødselsregisteret også når barnet ikke er nyfødt ved adopsjonen, har du sjekket der?

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet
Og hvordan tenker da at han skal bevise at han ikke er adoptert? Hvis du skulle bevise at du ikke var adoptert, hvordan ville du gå fram?

Siden Ts ikke har noen mulighet til å få ut opplysninger om den evnt halvbroren, vil jo bevisbyrden måtte ligge på han. Jeg vet ikke hvordan han skal gå fram for å bevise det, men at Ts skal kunne bevise det motsatte er iallefall ikke mulig. Isåfall må hun få en godkjennelse fra halvbroren om at det er greit for folkeregisteret å gi ut opplysninger.

Ts: Hvis faren din er far til denne gutten, og han ikke er bortadoptert, skulle man jo tro at det vil foreligge utskrifter om barnebidrag etc

Har du sett igjennom alle papirer? Snakket med feks bidragfogden om noe er registrert på faren din?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis din halvbror er adoptert og din far ikke står som hans far lenger, så har ikke han noe krav i boet. Når man blir adoptert bort så mister man sine rettigheter i forhold til opprinnelige familie. Men man får de rettighetene overfor sin nye familie i stedet. Men du sier at han i praksis har hatt en annen far, vil det si at han er lovformelig adoptert eller bare ikke vokst opp sammen med deg og sin far?

Hvis han ikke er adoptert av sin stefar så har han sine rettigheter til arv i behold og det må du nok bare finne deg i. Det er ikke hans feil at din far lagde han.

jeg sitter igjenn med en fornemelse om at det med din bror ikke har noe med adopsjon å gjøre, men om at en stefar har tatt på seg fraskapet (slik man gjør på fødestuen), og det er jo noe helt annet.

tenk; han er sønn av din far

Skrevet

På fødselsattesten må det vel stå hvem som er registrert som guttens far?! Hvis stefar har påtatt seg farsansvaret og står som far på fødselsattesten så må det vel bevises ad andre veier at din far også er guttens far, DNA o.l.

Gutten har vel både en fødselsattest og eventuelt en dåpsattest hvor en far står oppgitt.

Skrevet

Han er biologisk sønn av min far og det står på fødselsattesten. Men de må jo ha foretatt seg noe når hans stefar står oppført som hans far i folkeregisteret og min far kun står oppført med meg?

Da arver han sin stefar også slik det er nå. Hvordan i all verden kan han ha fått sin stefar oppført som far i folkeregisteret 'ved en tastefeil'? Er det bare et tulleregister? Jeg trodde folkeregisteret var seriøst, det inneholder jo hvem som har foreldrerett til hvem osv.

Skrevet
Om han er adoptert skal det føres merknad om adopsjonsbevillingen i folkeregisteret, så om den ikke finnes har de uansett gjort en tastefeil der.

Men jeg lurer på om ikke det også skal føres i fødselsregisteret også når barnet ikke er nyfødt ved adopsjonen, har du sjekket der?

Nei, jeg har ikke sjekket i fødselsregisteret, hvor finner jeg dette? Det er vanskelig å få innsyn i offentlige dokumenter. Jeg kunne ikke engang få utskrift av det som er oppført i folkeregisteret, selv om jeg gikk dit personlig med fullmakt til å finne ut hvem som er arvinger...

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg har ikke sjekket i fødselsregisteret, hvor finner jeg dette? Det er vanskelig å få innsyn i offentlige dokumenter. Jeg kunne ikke engang få utskrift av det som er oppført i folkeregisteret, selv om jeg gikk dit personlig med fullmakt til å finne ut hvem som er arvinger...

Dette må nesten HAN finne ut av selv. Jeg tror ikke du har rett til å få innsyn i disse tingene når det gjelder han.

Gjest Gjest
Skrevet

For det første, hvis halvbroren din ikke løfteren finger oggir faen, så sørg iallfall for å dokumentere alle timer og alle utlegg ifm med oppgjøret.

Da jeg var gjennom dette, tok det over ett år før jeg kunne si at jeg faktisk var FERDIG med oppgjør og prosess. Arvemelding skal leveres med all dokumentasjon senest 6 måneder etter dødsato - deretter skal skattefogdkontoret ha 3-6 måneders behandlingstid. Arveavgiften (mye penger!) forfaller på årsdagen for dødsdatoen.

Du får ikke innsyn eller kommer videre uten skifteattest, og hvis ikke skifteattesten står bare på deg blir dette innmari tungvint, hvis "halvbroren" din ikke samarbeider for da må staten ha så og så lang tid og være sikre på at alle arvinger er informert mv.

Så finnes det kontorer som tar sin behandlingstid, og så er det salg - og arveavgiften beregnes av salgssum, ikke takst. Hvis du selger det første året etter dødsdatoen etc. Er noen regler der og.

Skattefogdkontoret kan sende deg alle opplysninger om hva du får dekket og ikke, det er forklart veldig greit.

Jeg reiste også til og fra andre kanten av landet, og hadde masse telefoner og timeverk til dette, ryddet og vasket leiligheten selv. Ikke fått dekket utleggene. Du arver både rettigheter og plikter; du påtar deg ansvar i tillegg til det du måtte "tjene" på det.

Gjest Gjest
Skrevet

Folkeregisteret er ikke oppdatert når det gjelder "gamle" saker.

Jeg sto ikke registrert som datter av min far, men min halvbror (som er nesten 20 år eldre) gjorde det. Jeg har fødselsattest hvor faren min sitt navn står.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...