Gjest Gjest_malle_* Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Siste gang jeg tok ut nuvaring og fikk blødning på en lørdag, vil det da si at eggeløsninga mi var lørdagen 2 uker etter? lurer forferdelig på om jeg i det hele tatt kan bli gravid i nærmeste framtid pgr av at jeg har brukt prevangsjon sammenhengende i nesten 2 år..? venter mens på lørdag( 3 uker etter siste mens) er det slik d fungerer? føler meg dum her, men sambo og jeg har bestemt oss for å begynne å prøve:)
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Noen får EL rundt 2 uker etter prevensjonsslutt (og noen får det og PÅ prevensjon ). For meg tok det ca 2 år før noe som helst kom i gang etter 3 år på p-piller. Så det er ingen norm, desverre.
Hedda-78 Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Det finnes ingen fasit på hvordan kroppen reagerer etter prevansjonsslutt. Det varierer veldig fra kvinne til kvinne. Noen får regelmessig mens og eggløsning med en gang, noen får uregelmessig mens, med eller uten eggløsning, noen får eggløsning og ingen mens, og noen får ingen av delene på årevis. Godt tegn at du har fått mens i allefall! Men en liten ting som er viktig og huske på: tidspunkt for eggløsning og mens henger sammen, men i omvendt rekkefølge enn det du beskriver. Eggløsning kommer FØRST, så kommer mensen etterpå. Det mest vanlige er at det går ca 14 dager mellom eggløsning og mens, men 10-18 dager er også vanlig. Så det er vanskelig å regne seg fram til når neste eggløsning kommer. Det eneste du kan gjøre, er å vente på neste mens, og så regne ca 14 dager tilbake, da kan du vite omtrent når du hadde eggløsning (hvis du hadde det i det hele tatt...) Ifølge "boka", har kvinner en syklus på 28 dager. Første dag i mensen regnes som dag nr 1. Så har man eggløsning på dag 14, og så ny mens etter dag 28. I praksis finnes det alle varianter av sykluser. Selv hadde jeg lange sykluser på ca 37 dager, og eggløsning ca på dag 23. Dersom jeg var deg, ville jeg ha begynt å vente på mensen ca 4 uker etter første dag i forrige mens (hvis mensen pleier å vare i en uke, blir jo det ca 3 uker etter forrige mens). Men den kan altså komme både før og etter, kanskje lenge etter. Og du kan nok sikkert bli gravid selv om du har gått på prevansjon i to år. Jeg gikk på p-piller i ti år, og ble gravid etter åtte mnd.
malleleo Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 takk for svar:) jeg ble mye klokere nå det jeg hadde sist var jo ikke mens, det var mensliknende blødning som siste nuvaring fremproveserte( forstått riktig?) den begynte lørdag før palmehelga, så da vil jeg vente mens lørdag som kommer nå da? jeg har jo ventet mens helt siden lørdag jeg(føler meg dum)...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå