Gå til innhold

Samværsavtale

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Hva f.....er vitsen med en samværsavtale når den ikke er juridisk bindende? Da kan jo hvem som helst av partene bare si at nå godtar jeg den ikke lenger, og dra den andre parten inn for mekling/retten!

Det virker jo helt meningsløst, spør du meg :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Odense_*
Skrevet

Du mener at det ikke får noen juridisk konsekvens om man til stadighet bryter avtalen?

Det hadde kanskje vært en ide med å gi den som bryter avtalen bot eller noe?

Og hvis boten ikke godtas så blir det fengsel.

Dvs. at man må kriminalisere foreldre som boikotter eller bryter en samværsavtale.

Sikkert mange barn som ville fått se mer av f.eks. faren sin da?

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg mener ikke at man skal kriminalisere noen, men det må da ha noe å si hvis man bryter en skriftlig avtale?? hvis ikke, hva er vitsen med å ha en da?

Gjest Banjo
Skrevet

Skjønner hva du mener TS.

En skriftlig avtale er vel for at det ikke skal være noen tvil i forhold til samvær. Det gjelder tidspunkt, dager, ferie osv. Et viktig holdepunkt for de foreldre som faktisk bryr seg om samvær og til dels samarbeider..

At noen bryter avtalen blir på en måte litt anderledes. Du kan ikke tvinge voksne til å overholde noe når det gjelder samvær. Selv har jeg erfaring med en far som droppet samvær jevnt og trutt. Fikk gjerne beskjed i siste liten og måtte da trå til. Opplevde det som om han hadde all makta. Han kunne komme og gå når han ville. Jeg tok jo alltid over ansvaret for ungene.

Skrevet
Jeg mener ikke at man skal kriminalisere noen, men det må da ha noe å si hvis man bryter en skriftlig avtale?? hvis ikke, hva er vitsen med å ha en da?

Det er allerede en form for kriminalisering.

Da jeg (som den gang var samværsforelder) ønsket å hente barna fordi de skulle være hos meg den jula, fikk jeg beskjed av Politiet at det ville være det samme som kidnapping. Uavhengig av om at samværsavtalen tilsa at jeg skulle ha barna.

Som samværsforelder ville jeg altså bli tiltalt for kidnapping om jeg hentet barna i samsvar med samværsavtalen.

At vi har et så vanvittig lovverk sier en god del om at ting må utbedres så raskt som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...