Gå til innhold

Nettspillet "Run ascape" (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 10 har spurt om å få abbonere på nettspillet "Run ascape" (?). Koster vist 30 kr pr måned. Hvor gamle er unger når de får lov til å abbonere på nettspill? Noen gode råd hva jeg skal svare han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 14 åring har abonnemang på dette spillet, det hadde han og for et par år siden. Men han er jo eldre enn din sønn da.

Gjest Gjest
Skrevet
Gutten vår på 10 har spurt om å få abbonere på nettspillet "Run ascape" (?). Koster vist 30 kr pr måned. Hvor gamle er unger når de får lov til å abbonere på nettspill? Noen gode råd hva jeg skal svare han.

Runescape er 15 ellers 16-års aldersgrense på. Ikke noe for en 10-åring, spør du meg.....

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Jeg tror man må se an gutten og hva slags type han er og hvor moden han er.

Sønnen min på 12 har spilt RuneScape et års tid. Men han er veldig flink til å bare spille det innenfor den tiden han har lov. Også er han en veldig moden gutt. Leser masse bøker, gjør alle lekser og har fullt av aktiviteter som ikke har noe med pc å gjøre.

På nettstedet runescape.com finner du informasjon som er rettet mot foreldre. Her ser du at spillet er beregnet for barn fra 13 år (+) og at det ikke ble laget for barn.

Jeg leste igjennom alt her og har hele tiden fulgt med på sønnen min sin spilling.

Man må tenke igjennom at sønnen kommer i kontakt med andre via nettet, selv om det er som karakterene de spiller i dette spillet. Sønnen din må inprentes at han er anonym og at han ikke skal si hva han heter på ordentlig eller oppgi tlf.nr. eller adresse eller noe. Kommunikasjonen foregår på engelsk så det er jo en fordel at man forstår og kan gjøre seg forstått. Min sønn har lært å bruke engelsk ved å spille.

De er fordeler og bakdeler med dette.

Man kan bli litt avhengig (du har sikkert lest/hørt om World of Warcraft avhengige) så det er viktig at foreldrene følger med og at det settes opp regler.

Det at man spiller med andre online og skal løse oppgaver med andre kan føre til at sønnen din gjør avtaler med andre på nettet om å møte dem i spillet til en bestemt tid. Hvis du da sier nei, så kan jo sønnen mene at det blir et problem. Så sett deg inn i spillet og ha klare regler!!!!

Gjest Gjest_lisa_*
Skrevet

Jeg blir helt skremt jeg. Du vet jo ikke hva spillet heter engang, og vurderer å betale månedsavgiften uten videre?

www.runescape.com er ikke akkurat så vanskelig å finne hvis man klarer å stave det. Der står alt du trenger å vite.

Det er utrolig hvor lite kunnskap noen foreldre har om hva barna deres driver med på nett!

Og før noen spør. Nei jeg har ikke barn selv ennå, men ett i magen.

Det er IKKE vanskelig å tilegne seg kunnskap om hva andre i husstanden foretar seg online hvis man har litt datakunnskap, noe enhver foreldre med PC i huset bør ha hvis barna skal bruke den.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Mor fra innlegget over igjen..

Må bare presisere at pc'en som sønnen min bruker står i stua og at vi hele tiden følger med.

Man må ALDRI bare kjøpe noe eller betale for noe til barn uten å vite hva det er! Sett deg grundig inn i dette og gjør dine egne vurderinger opp mot sønnen din sin modenhet før du sier ja til dette.

Finn også ut om han har jevnaldrene venner som spiller dette og snakk gjerne med foreldrene deres om spill-vaner og hvilke erfaringer de har med spillet.

Og spillet heter altså ikke Run Ascape men RuneScape.

Jeg anbefaler deg å lese denne omtalen på siden til BarneVakten.

Skrevet

Sønnene mine er på den alderen, og spiller RuneScape som de fleste andre i klassen. De spiller gjerne sammen, og hjelper hverandre underveis, og chatter også mens de spiller hver for seg. Sånn sett er dette en form for sosial og relasjonell teknologi, akkurat som dette forumet, og derfor en gyllen anledning til å lære ungene nettvett. Nettet kommer de til å bruke uansett. Spillet er moderert, og ufin oppførsel kan rapporteres. Lær også ungene at de ALDRI må avsløre passordet sitt til andre.

Gjest Gjest
Skrevet
Sønnene mine er på den alderen, og spiller RuneScape som de fleste andre i klassen. De spiller gjerne sammen, og hjelper hverandre underveis, og chatter også mens de spiller hver for seg. Sånn sett er dette en form for sosial og relasjonell teknologi, akkurat som dette forumet, og derfor en gyllen anledning til å lære ungene nettvett. Nettet kommer de til å bruke uansett. Spillet er moderert, og ufin oppførsel kan rapporteres. Lær også ungene at de ALDRI må avsløre passordet sitt til andre.

Lær også ungene at de aldri må oppgi sin ekte identitet til ukjente de kommer i kontakt med i spillet.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Skal ta en prat med han i ettermiddag.

Jeg blir helt skremt jeg. Du vet jo ikke hva spillet heter engang, og vurderer å betale månedsavgiften uten videre?

Ikke vær så engstelig. Pust rolig så går det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...