Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan i teorien få pendlerstatus, men det avhenger av hvor mange penger du har tjent. Det er en grense, husker ikke på hvor mye. Sjekk sidene hos skatteetaten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at studenter ikke har pendlerstatus.

Skrevet

Riktig. Studenter har ikke pendlerstatus. Men man kan jo få fratrekk for sommeren, dersom man jobber på et annet sted enn der man har hybel. Fikk igjen noen kroner på skatten via det da jeg var student! :lur:

Skrevet
Riktig. Studenter har ikke pendlerstatus. Men man kan jo få fratrekk for sommeren, dersom man jobber på et annet sted enn der man har hybel. Fikk igjen noen kroner på skatten via det da jeg var student! :lur:

Hva slags fratrekk?

Skrevet
Hva slags fratrekk?

Pendlerfratrekk, med uspesifisert bosted. Husker ikke hva posten heter - skal se hva jeg finner ut.

Post 3.2.7, var det, ja. 45 kr/døgn for uspesifisert losji. Husker ikke om jeg også trakk fra for kost, men det gjorde jeg nok, tenker jeg. Kostfradraget vil i såfall være 169 kr/døgn (opphold på hybel/brakke (med kokemulighet) og privat overnatting). Se side 11 i rettledningsblekka til selvangivelsen.

Skrevet
Pendlerfratrekk, med uspesifisert bosted. Husker ikke hva posten heter - skal se hva jeg finner ut.

Post 3.2.7, var det, ja. 45 kr/døgn for uspesifisert losji. Husker ikke om jeg også trakk fra for kost, men det gjorde jeg nok, tenker jeg. Kostfradraget vil i såfall være 169 kr/døgn (opphold på hybel/brakke (med kokemulighet) og privat overnatting). Se side 11 i rettledningsblekka til selvangivelsen.

Akkurat det der tror jeg er snusk.

En student med sommerjobb er ikke en pendler.

Skrevet
Akkurat det der tror jeg er snusk.

En student med sommerjobb er ikke en pendler.

Nope, det er det ikke. Smutthull, så visst, men fullt lovlig. Merk at man da må ha pendleravstand mellom sommerjobb og hybel!

Skrevet

Du skal ha en fet hybel om den regnes som en selvstendig bolig.