Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan i teorien få pendlerstatus, men det avhenger av hvor mange penger du har tjent. Det er en grense, husker ikke på hvor mye. Sjekk sidene hos skatteetaten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at studenter ikke har pendlerstatus.

Skrevet

Riktig. Studenter har ikke pendlerstatus. Men man kan jo få fratrekk for sommeren, dersom man jobber på et annet sted enn der man har hybel. Fikk igjen noen kroner på skatten via det da jeg var student! :lur:

Skrevet
Riktig. Studenter har ikke pendlerstatus. Men man kan jo få fratrekk for sommeren, dersom man jobber på et annet sted enn der man har hybel. Fikk igjen noen kroner på skatten via det da jeg var student! :lur:

Hva slags fratrekk?

Skrevet
Hva slags fratrekk?

Pendlerfratrekk, med uspesifisert bosted. Husker ikke hva posten heter - skal se hva jeg finner ut.

Post 3.2.7, var det, ja. 45 kr/døgn for uspesifisert losji. Husker ikke om jeg også trakk fra for kost, men det gjorde jeg nok, tenker jeg. Kostfradraget vil i såfall være 169 kr/døgn (opphold på hybel/brakke (med kokemulighet) og privat overnatting). Se side 11 i rettledningsblekka til selvangivelsen.

Skrevet
Pendlerfratrekk, med uspesifisert bosted. Husker ikke hva posten heter - skal se hva jeg finner ut.

Post 3.2.7, var det, ja. 45 kr/døgn for uspesifisert losji. Husker ikke om jeg også trakk fra for kost, men det gjorde jeg nok, tenker jeg. Kostfradraget vil i såfall være 169 kr/døgn (opphold på hybel/brakke (med kokemulighet) og privat overnatting). Se side 11 i rettledningsblekka til selvangivelsen.

Akkurat det der tror jeg er snusk.

En student med sommerjobb er ikke en pendler.

Skrevet
Akkurat det der tror jeg er snusk.

En student med sommerjobb er ikke en pendler.

Nope, det er det ikke. Smutthull, så visst, men fullt lovlig. Merk at man da må ha pendleravstand mellom sommerjobb og hybel!

Skrevet

Du skal ha en fet hybel om den regnes som en selvstendig bolig.

I tillegg må man vel også melde flytting?

Skrevet

Nei. Husk at om sommeren er man faktisk ikke student, men arbeider. En sommer jobbet jeg f.eks. 60 mil unna studiested. Og jeg måtte jo ha et sted å bo der, sant, samtidig som jeg skulle tilbake til studiested over sommeren. Jeg var folkeadressert hos foreldrene mine et tredje sted.

Og hva er galt med å bruke dette smutthullet? Verste som kan skje er at man får avslag på den posten. Noe jeg enda ikke har hørt om noen som har fått, og alle i mitt studiemiljø som ikke jobbet på studiested benyttet denne posten. Hvert år.

Skrevet

Det er ikke et smutthull, det er snusk. Og selvfølgelig er det ikke noe galt med det - om man syns at skattesvindel er greit. At det har gått gjennom for deg er rett og slett flaks, i tillegg til sløvhet fra ligningskontoret.

Fakta er at ungdom flest som har sommerjobb har ikke en selvstendig bolig som oppfyller kravene iht skatteloven. De færreste studenter disponerer en egen bolig på minst 30m2.

Skrevet
Det er ikke et smutthull, det er snusk.

Det er ikke det, så lenge det er lovlig.

Skrevet
Det er ikke det, så lenge det er lovlig.

Det er ikke lovlig, jfr skatteloven.

Har du en fri tolkning av den, så må du gjerne dele.

Skrevet

Det er verken snusk eller skattesvindel. Det er et smutthull, enten du liker det eller ei, Sol.

Snakket til og med med folk som jobber på ligningskontor, og de er enige med meg (jeg fikk høre om det fra en tidligere student - nå ligningsfunksjonær).

Skrevet

Og hvorfor går det da igjennom hver eneste gang? Oslo er jo en av kommunene som pleier å være veldig strenge på hva de godtar. Men denne godtar de faktisk. Ei venninne av meg ble en gang ettergått i sømmene, og måtte sende inn bekreftelse på jobbsted (=kontrakt) samt kontrakt på bosted (=hybelkontrakt). Og det gikk igjennom. I såfall er det ligningsfunksjonærene som bryter loven ved å godta dette fradraget...

Skrevet

Det er lovlig, jvf. skatteloven.

Skrevet
Det er lovlig, jvf. skatteloven.

Det hadde vært interessant om du kunne vise til de aktuelle paragrafene i skatteloven, samt dine tolkninger av de.

Skrevet
Og hvorfor går det da igjennom hver eneste gang? Oslo er jo en av kommunene som pleier å være veldig strenge på hva de godtar. Men denne godtar de faktisk. Ei venninne av meg ble en gang ettergått i sømmene, og måtte sende inn bekreftelse på jobbsted (=kontrakt) samt kontrakt på bosted (=hybelkontrakt). Og det gikk igjennom. I såfall er det ligningsfunksjonærene som bryter loven ved å godta dette fradraget...

Hvorfor det går gjennom? Fordi at selvangivelser leses elektronisk.

Hvis venninnen din hadde en hybel på over 30m2, så oppfyller hun kravene, men det har jeg vondt for å tro at de fleste studenter gjør.

Samme hvor mye du vrir og vender på det, så er det ikke lovlig med mindre man har en hybel på minst 30m2!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...