kiri Skrevet 27. august 2008 Forfatter #41 Del Skrevet 27. august 2008 25+1 Furstina Det er rart hvordan psyken svinger. Mandag var jeg på cafe med to gravide venninner og det er helt utrolig hvor mye og lenge man kan snakke om graviditet og fødsel! Selv om de andre har født både en og to ganger før. Er så utrolig glad for at noen av de få jeg kjenner i "nabolaget" også er gravide og har termin ganske nær meg. Da jeg kom hjem etter ideell leggetid skulle jeg bare inn i banken for å betale en regning (nok en "pakke" med brukte gravidklær). Jeg vet ikke helt hvordan det begynte og hvorfor, men enden på visa var at jeg fikk ordnet med ting som har ligget over meg lenge. Som faste trekk til studielån, BSU og reisekontoen og fikk oversikt og fylt opp buffere på både felles regningskonto og felles brukskonto. Og opprettet flere avtalegiroer. Når jeg først var i gang sjekket jeg mange av "tallene" på hva vi egentlig betaler og skrev det i eget regneark. Blei mange spm ut av det og det mest utrolige var at jeg fikk sjekket ut mer i pausa på jobben dagen etter. Ringte rundt til Canal Digital og forsikringsselskapene vi har og fikk oversikt over når vi betaler hva og hvor mye. Hva som er felles og ikke. Det har sklidd helt ut det siste året. Vi (les sambo) har jo alltid hatt penger til å betale, men det er veldig greit å vite at det feks kommer en haug med forsikringer i mai og at medlemskap her og der kommer samtidig med to veiavgifter. Fikk i går kveld satt alt opp i et nytt system som nå viser hva vi betaler de ulike mnd. Dette er noe som gjorde godt langt inn i sjela. Føler at jeg har hatt så minimal oversikt over økonomien min etter at vi kjøpte hus, og det er jo da jeg fikk det mye strammere og burde hatt oversikt. Det at skattepengene ble overført fra den gamle banken gjorde også godt for sparekontoen. Nå er jeg tilbake til det gamle systemet med at alt som er på min brukskonto kan jeg bruke til "tull og tøys". Er veldig fornøyd med systemet! Dette har stått på lista over "må gjøres" i over ett år og endelig ble det gjort og det i løpet av relativt kort tid. Hvorfor tar ting man gruer seg til og utsetter ofte MYE kortere tid enn man tror på forhånd? Ulempen ble da, at det ble lite søvn den natten. Vi kom oss kjempeseint i seng og sambo hadde i tillegg mye på hjertet. Dagen i går gikk greit på jobb, jeg sovnet litt på sofaen på kvelden, men hadde klokke på fordi jeg skulle på trening. Treninga var tung, men gir god samvittighet etterpå selv om jeg blei veldig sliten. På kvelden kom en ny "bølge" over meg av bekymringer. Alt fra stråling fra trådløse nettverk til at jeg jobber på et brakkekontor med veldig dårlig inneklima (som har gitt P lungebetennelse to ganger på noen mnd (mener han selv)) + + + + . Ting gnagde og det var mye mindre liv i magen enn dagen før. Sambo er nok en gang utslitt på jobb. Hans kommentar var "jobben min er eksperter på å vri den siste bloddråpa ut av deg, samtidig som de er såpass flinke med mennesker og miljøet på jobb at de får deg til å tro at du egentlig liker det". (Den setningen er skrevet ned for å huskes.) I tillegg hadde jeg noen vonde strekk/kramper/tøyninger på den ene siden av magen og ryggen murret. Det ble nok en gang for lite og dårlig søvn i natt, så da klokka ringte sendte jeg melding om at jeg ikke kom på jobb i dag. Blei liggende halvvåken til sambo dro to timer etterpå. Spiste frokost og la meg på sofaen. Kjente fortsatt på en rekke bekymringer og negative tanker. Sovnet og sov i flere timer. Nå har jeg fått det for meg at søvn har en direkte sammenheng på tankene mine. Føler meg MYE bedre nå og mye mer positiv. Det må jeg huske på til en annen gang. Svigermor ringte i går og fortalte at "nå rykket det veldig i kjøpe-babyklær-foten" og at hun hadde kjøpt et par klesplagg. Hun lurte på om jeg skulle en tur til Oslo og Nøstebarn snart for da ville hun veldig gjerne få være med. Greit for meg Det er noe av det jeg som gleder meg, nemlig at svigermor får et barnebarn. Hun blir nok verdens beste farmor og er allerede nordeuropas beste svigermor. Der har jeg vært skikkelig heldig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 2. september 2008 Forfatter #42 Del Skrevet 2. september 2008 Det er ei jente Ei rolig jente, som gjør mammaen sin litt bekymret til tider. Men nå vet vi at hjertet ser normalt ut, at det ikke er vann i hodet, at navelstrengen ikke er rundt halsen og at det ellers ser normalt ut. Gleder meg til å bli kjent med henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 4. september 2008 Forfatter #43 Del Skrevet 4. september 2008 Sylte forkjøla Er hjemme på andre dagen + at jeg gikk hjem tidlig dagen før det. I kveld skal vi til Trondheim, men forkjølelsen ødelegger. Ikke kan jeg bo hos ei god venninne fordi hun har baby (skal møtes uansett, men ingen av oss vil at jeg skal bo tett oppi babyen hele tiden). I tillegg har et annet vennepar nettopp fått tvillinger, men jeg kan ikke troppe opp på barselavdelinga sånn jeg er nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 4. september 2008 #44 Del Skrevet 4. september 2008 Maks uflaks det, men det er vel dessverre høysesong for forkjølelser! Gratulerer med en jente! Stas å få vite det vel, nå er det jo ingenting som stopper svigermoren din å gå amok på Nøstebarn! Min gutt er ganske livlig til tider, det er ikke så lenge mellom hver gang jeg får et lite dult, så jeg kan ikke helt sette seg inn i situasjonen å være urolig på grunn av lite liv. Da er det jo desto bedre å få vite at alt står bra til! Har du fått snakket med jobben om lønn over 6G? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 11. september 2008 Forfatter #45 Del Skrevet 11. september 2008 For en uke siden fikk jeg endelig (skulle vært gjort i våres) lagt ut Minien for salg og i dag er den levert En epoke som Mini-eier er forbi og det føles veldig riktig Jeg har ikke lengre tid, mulighet og ikke minst interesse av å ha en bil som krever sitt og som bare er "for gøy", men mest av alt kun står i garasjen og fyller opp ting på "har dårlig samvittighet fordi jeg burde ha gjort"-listen. Fra nå av blir jakten på stasjonsvogn intensivert og det sier vel noe om at min "ungdomstid" er forbi. Og jeg liker det Gleder meg til den neste epoken. I helga var vi i Trondheim og fikk litt intensivkurs i baby og barn. Lærte babymassasje og så hvor effektivt det var på mageknip. Fikk et innblikk i utstyr og en følelse av at det er på høy tid å begynne med noen av de store tingene. Vi var sammen med en kamerat og hans døtre på to og fire år(tvillingene på 3 dager fikk vi ikke hilst på) og fikk et innblikk i hvordan det er å være foreldre. Denne familien er av typen prakteksemplar som snur enhver "nå begynner jeg å hyle/sutre/furte/grine/trasse"-situasjon før den oppstår og får det til å virke som om det ikke krever en eneste kalori eller noe som helst tålmodighet. Vi hadde alle sanser åpne og spurte etter oppskriften. Sånn vil vi også ha det. Sambo sa sikkert hundre ganger at "det skal bli veldig koselig å få barn". Vi gleder oss til knøttet kommer Stasjonsvogn ble sett på, Mazda 6 er det nyeste på listen over aktuelle biler. Masse sosialt med mine, dine og våre venner. Dagene var fullpakket fra tidlig morgen til sen kveld. Da var det godt å komme hjem tidlig på søndag og ha en rolig kveld på sofaen. Denne uka har gått veldig fort både på jobb og kveldstid. Har for det første fått solgt Minien og gjort ting på den, vært barnevakt, søkt på nett etter babyutstyr og fått tak i en billig vippestol og litt småstæsj, kjørt til Oslo og overnattet der, fri i dag, torsdag, for å overlevere bil. I morgen er det fredag og helg. Konfirmasjon står for tur og jeg skal holde en tale jeg ikke har skrevet et ord på til nå. Håper vi får sett på flere biler til lørdag. Oi, også må jeg se om jeg har noe å ha på meg i konfirmasjon I tillegg har vi begynt på aller første skritt i barnerom-prosessen. Biblioteket skal bli bibliotek og kontor, og kontroet skal bli barnerom. Vi har nå funnet ut av hvordan vi må møblere biblioteket for å få plass til alt og det skal gå akkurat. Jeg har flyttet to bokhyller og fått ryddet i flere esker som har stått der. Det som gjenstår er å finne en plass til alt rotet som er der nå og flytte ned pult, pc og en liten sofa. Da er det som skal bli barnerom nesten tomt og vi må finne ut hva vi gjør med skapet der. Jeg vil helst gi det til loppemarked. Til nå har vi en kommode som skal monteres, men det er også alt som skal på barnerommet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 11. september 2008 Forfatter #46 Del Skrevet 11. september 2008 Gratulerer med en jente! Har du fått snakket med jobben om lønn over 6G? Takk! Jeg har masse nevøer, så jente er "ettertraktet" hos mine foreldre og søsken. Jeg er veldig glad for at jeg skal få en datter, for da er liksom den i havn. Fint med gutt også, men jeg tror de aller fleste ønsker seg minst en av sitt eget kjønn. Ja! Både jobben min og samboers betaler det over 6G!!!! Har også funnet ut at 6G nå er justert opp med ca 21000, så da er vi ikke så langt over, men det er penger likevel Takk for hjelpa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 11. september 2008 #47 Del Skrevet 11. september 2008 Og se hva jeg fant Nå ble jeg skikkleig glad. Jeg har masse å lese om...og GRATULERER!! Så koselige nyheter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 26. september 2008 Forfatter #48 Del Skrevet 26. september 2008 Hørte at ei på treninga har en datter på 11 mnd (OG moren er med på ny gravidtrening(!!!!)) som faren leverer litt før kl 9 i barnehagen og som blir hentet kl 2-3 hver dag av besteforeldre el. Hun stortrives i barnehagen og jeg innbiller meg at det har en sammenheng med at hun ikke er der for lenge. Regnet litt på det i dag og om jeg (og samboer) går ned til 90% stilling hver kan han levere én time senere (= litt før kl 10) og jeg hente én time før (= litt etter 14.30) fire dager i uka. Eller vi kan finne en ordning og ta dette på tidskonto. Likte tanken så godt med litt korte dager i barnehagen, i hvertfall helt i starten. Dette er uansett veldig langt fram, men fikk konkretisert muligheten i dag og må skrive den ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. september 2008 #49 Del Skrevet 27. september 2008 Jag har bara bra erfarenheter av att lämna barn så tidigt i barnehagen - och att hellre dra ner på arbetstiden första tiden för att ge dem en försiktig start. I dag går de bägge två "fulltid" i barnehagen och stortrivs. På eftermiddagarna när det är få barn kvar är det lite lugnare och kanske lite andra lekar och kompisar att leka med. De hade inte klarat från 8 - 16:30 med samma tempo som de har mellan 10 och 15. Hur långt är du gången nu? Hur många veckor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #50 Del Skrevet 1. oktober 2008 Veldig hyggelig med hilsner, Alive og Furstina 30+1 I dag har jeg gjort et kupp Sånt liker jeg En butikk like ved jobben har tidligere solgt babyutstyr, men har vært lagt ned gangske lenge nå. Varene står der ennå og jeg har sett at de har hatt plakat om posesalg, men butikken har ikke vært oppe når jeg har reist til/fra jobb. I dag derimot var døra åpen og jeg durte inn. Kjøpte en sportsvogn til 1200kr. Har tenkt til å ha den som sovevogn som står fast i barnehagen og til "bli-behandlet-hard-og-brutalt-på-flyreiser-vogn". Absolutt ikke nødvendig (og ekstremt tidlig), og tanken var at vi kjøper en gammel brukt etterhvert, men det var nå tilbudet var bra.. Leste på nett nå at det ikke akkurat var en kvalitetsvogn, men det får gå. Billig var den i hvertfall og til sovevogn trengs vel ikke den beste kvaliteten? Fordelen med denne var at den hadde helt rett liggestilling i motsetning til den vi allerede har. 4 hjul er vel også noe de liker i barnehagen. Fikk med et vogntrekk og en ekstra pose til posesalget. Dermed kom jeg ut av butikken med: Sportsvogn Vogntrekk 3 rosa håndklær og en klut 2 par gummistøvler 2 rosa helsetepper 4 stretchlaken 2 tisselaken (store) pledd leketeppe brustpumpe (manuell, tviler litt på kvaliteten på den, men den skal vel ikke brukes så innmari mye) "veltekopp" dyp tallerken skje 2 tåteflasker børste og kam medisinmater falskekost smekke 2 snekkershortser i rød babycordfløyel pologenser 2 luer 2 bodyer sparkebukse 8 kluter ammeinnlegg Alt i posene for bare 200kr!! Om dette ikke er av beste kvalitet er jeg fortsatt godt fornøyd:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #51 Del Skrevet 1. oktober 2008 30+1 Denne høsten har vært full av aktiviteter så langt. Jeg har trent stort sett hver uke (med ca 3 ukers unntak), vi har vært i Trondheim og hatt besøk fra Trh. Vært ved Mjøsa med foreldre og svigermor, bursdag i østfold, konfirmasjon, i Telemark og nå til helga skal vi til Valdres med to vennepar. Gleder meg. Tiden går fort, kanskje bortsett fra de 8 timene på jobb... Formen har vært veldig fin helt til jeg fikk litt "murringer" i skambeinet for en stund siden. Jeg har ikke bekymret meg særlig og stort sett sovet godt om natten. De nettene jeg ikke har sovet godt/nok har dette gått direkte utover formen. Men alt i alt skal jeg være VELDIG fornøyd. Babyen er fortsatt nokså rolig, men nå kjenner jeg spark jevnt og trutt. En typisk ting hun liker er å stikke rompa/hodet ut og oppover i lunsjen sånn at jeg nesten må ligge på stolen. Nå har jeg kontorjobb og sitter hele dagen, men dette skjer veldig ofte på spiserommet. Vi har kjøpt vogn. TFK Joggester Twist med bag. Har bare fått bagen til nå. Synes ikke dypvogndelen er sååå kjempefin, men er totaltsett veldig fornøyd. Gleder meg til den kommer i hus. Har planer om å sy vognteppe, men har ikke funnet de marihønene jeg har sett for meg, så det har blitt med stoffkjøp så langt. Ellers av utstyr har jeg kjøpt babybjørn vippestol brukt (200kr) og farget stoffet mørke blått igjen. Ser ut som ny! Fikk med babygym og leketeppe+++. Har også fått en "ikeakoffert" med babyklær i 0-3 mnd av min bror og enda en ulldress av svigermor. Må få byttet vår ulldress for ingen vits med to helt like. Utstyrskroken oppe begynner virkelig å vokse! Ellers er det bil som gjenstår. Vi har sett på flere og har nå enda flere merker vi ikke vil ha, men skal prøve ut Skoda Octavia og et par merker til før vi bestemmer oss for merke. Litt av et opplegg det der når vi ikke har hatt mulighet til å se på bil hverken torsdag kveld eller lørdag. Da drøyer det fort ut i tid. Ingen krise om vi ikke får kjøpt stasjonsvogn før babyen er her, men praktisk hadde det vært. Min dårlige samvittighet er som før på kostholdet. Middag blir det dårlig med når vi ikke spiser sammen i uka. Tar vitaminpiller, omega3 og spiser frukt på jobb, men definitivt ikke variert nok. På jobb kan det lett bli en og annen bit sjokolade, men utenom det er jeg ganske flink til å begrense sukkerinntaket. Brus drikker jeg uhyre sjelden. Nå har jeg gått opp nøyaktig 10 kg og jeg synes ikke det er for lite! Ser det egentlig ikke på annet enn magen, men jeg har ikke et ønske om å gå opp alt for mye. Det ser vel litt mørkt ut mtp at det er den siste tiden man legger på seg mest(?) Det får nå bli som det blir, men jeg går gjerne ned opptil 5 kg mer enn jeg legger på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #52 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) 31+3 Da har vi vært på den 4. ultralyden og fikk nok en gang konstatert at alt er bra. Hodestr, magestr, organer, hjertet, lårbenstr osv er akkurat som det skal. Hodestr er litt under snittet og magemålet litt over. Det lover godt til fødselen, bra det ikke er omvendt. Estimert vekt er 1863g i uke 31+1. Vi fikk se nesen og bollekinn (det søteste sambo vet om) og fikk et fint 3D-bildet av ansiktet hvor hånden er foran munnen. Sambo har det som bakgrunnsbilde på jobb og får nesten ikke gjort noe fordi han synes hun er såååå søt. Tror at ultralyd gjør graviditeten mye mer "virkelig" for han enn for meg som kjenner liv og bevegelse og får føle på kroppen at noe er i gjære. Hodet lå ned og det overrasket meg litt, trodde hun lå mer sidelengs. Håper det forblir sånn, men i dag kjennes det ut som om sparkene er på et nytt sted. De er på en måte så midt på magen at jeg ikke vet hvordan hun ligger. Da legen skulle måle blodgjennomstrømningen i navelstrengen viste det seg at hun lekte så mye med den at det var vanskelig å få målt fordi den var så urolig. Hun virker like nysgjerrig som pappa'n På legekontrollen på mandag var alt bra, men jeg må ta jern framover. Så nå går det i leverpostei med rødbeter i tillegg til piller. I dag har jeg vært på loppemarket og fått tak i gode klassiske barnebøker. Elsker bøker, særlig barnebøker. Kjøpte også bundasko i str 33 til 12 kr. Mine døtre kommer til å ha bunad fra de er bittesmå, så kjekt å ha. Om de så må oppbevares i 10 år... Niesene mine får bruke dem først. Det er jo ikke noe som blir utslitt akkurat. Venninne S fikk tak i en kjempefin gammel barneseng. Har også vært på hagesenter i dag. Salg. Det er noe med meg og salg og blomster/hage. Kjøpte to små bjørnebærbusker uten stikker og en kjempestor (godt over 1 m høy) blåbærbusk i tillegg til lyng. Plantet lyngen sammen med treet i krukka ved døra. Plantet også de 5 eføy-plantene jeg har hatt stående lenge. Håper de vokser MASSE og dekker skråningen mot naboen og hans kvist-kvast-dynge. Bjørnebæra og blåbæra fikk jeg ikke gjort noe med. Vet ikke om jeg skal plante ned blåbærbusken eller la den stå i krukke. På en side bør den i jorda fordi den er så stor og da kan det likegjerne skje nå som til våren. På en annen side vet jeg ikke helt hvor jeg vil ha den og trenger dermed hjelp av sambo. Han er ikke like ivrig på planting som jeg er... At vi får ånden over oss samtidig skal egentlig godt gjøres. Hmmm... Vet ikke hvor mye jeg orker å spa nå. Fant også ut da jeg kom hjem at jeg hadde kjøpt en liten blåbærbusk sist jeg var på salg og den trenger jeg jo ikke nå. Tror det blir til at vi planter den og en av bjørnebæra i Kragerø. Skal dit neste helg, så får vi se. Ellers har jeg begynt å tenke på fødselen. Fikk høre i dag av ei som har prematurbarn at jeg er så godt som helt sikret at alt går bra om ungen kommer nå. Er man over uke 30 mente hun det var 95% sjanse for at det skulle gå helt fint. Når jeg i tillegg venter jente, mente hun det nesten var 100%. Jeg har hele tiden tenkt at jeg ønsker å føde LITT for tidlig, men ønsker ikke et prematurbarn. Tankene i det siste har liksom dreid litt fra å være noe som skal skje en gang uendelig langt inn i framtiden, til noe som KAN skje om ikke så alt for lenge. Jeg har 6 uker igjen på jobb. 9 uker til termin i går. Håper bekkenet holder helt ut og at jeg orker å være i aktivitet. Jeg håper ikke mine tanker om å føde for tidlig enten fører til at jeg føder ALT for tidlig eller går så lenge over som det går an. Ei venninne fødte i går Den siste uka har jeg vært i skikkelig dårlig humør. Jeg har hatt negative og ikke minst destruktive tanker om en hel del og det likner ikke meg. Mye går på hvordan vi som par skal klare oss som foreldre. Ikke i forhold til barna, men hverandre. Vet at vi har mange sterke sider og mener mye av det samme, men i slike øyeblikk er alle positive tanker blåst bort. Det er slitsomt. Og fornuften i meg forstår at dette er hormoner og har ikke særlig rot i virkeligheten. Fortalte til de to jeg jobber tett med at jeg er så sur om dagen. Jeg hadde ikke fullført setningen en gang før de begge sier på likt "ååååneeeeidaaa". Det sier vel sitt... Sist helg var vi på fjellet sammen med to vennepar og hadde det STORTRIVELIG! De andre hadde ikke møtt hverandre før, men gikk veldig godt overens. Masse god mat, turer, skravling og godis. Frister definitivt til gjentakelse! Vi gikk tur opp en veldig bratt fjellside og det var tett tåke og snødriv i lufta da vi kom opp på fjellflata. Da var vi godt over tregrensa, langt fra bilvei og det var småsurt. Jeg kom på at en av kusinene mine fødte alt for tidlig fordi hun gikk så mye 17. mai. Vet ikke hvor tidlig det var, men hun skulle egentlig ta fly hjem, så nokså tidlig må det ha vært. Dette sa jeg høyt, men beroliget de andre om at jeg var helt fin og at det tross alt var 10 uker igjen. Så går vi litt til og jeg begynner å lure på om vannet hadde gått og hvor jeg tok tankerunden: det er nok bare utflod, men jeg er ikke helt sikker. Jeg får ikke sjekket her på åpne vidda om det er utflod eller ikke. Om vannet har gått skal jeg egentlig legge meg rett ned. Det er for tett tåke til at helikopter kan komme. Jeg kan ikke bli båret på båre (det er heller ikke noe å lage den av her) ned samme vei som vi gikk opp. Mest sannsynlig har ikke vannet gått nå, siden det er 10 uker igjen. Om fødselen så skje nå er det JEG som kommer til å være rolig og de tre andre bli som høner uten hode. Vi har med oss en del ekstra klær, så jeg skal ikke fryse selv om jeg blir liggende. Jeg går litt til og kjenner nøye etter om jeg blir mer våt. Jeg sier ikke noe til sambo før jeg er mer sikker. Selvfølgelig var det bare en "bøtte" med utflod. Dette forteller jeg på kvelden når vi er trygt nede på hytta og sambo blir veldig stille en stund. S som hadde vært med på turen og M som har kommet nå spinner videre på samtalen. Sambo fortalte siden at han hadde sittet og tenkt på hvordan han skulle ha løst situasjonen. Hvordan bærer man en gravid? Ikke i brannmannsløft pga magen. Ikke foran i armene fordi det er svintungt og fordi man ikke ser hvor man går i terrenget. Han kom på at de alltid koker vann under fødsler på film, men hva skulle han bruke dette vannet til??? Neste dag spurte han meg om jeg ikke heller ville bli hjemme på hytta. Han som alltid drar meg med ut på tur, fikk seg nok en liten støkk.. Nurket ble unnfanget på den hytta, så sånn sett hadde det blitt en fin ting, men jeg vil ikke føde oppe på vidda bak en varde. "Født på Ragnhildstølsknatten", det ville blitt litt av en fødselshistorie! Denne helga er sambo på øvelse. Tror det blir den siste i år. Straks skal jeg på jentekveld. Det blir stas Gleder meg til jul, gjør jeg også Endret 11. oktober 2008 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 16. november 2008 #53 Del Skrevet 16. november 2008 Hvordan ligger det an? Har dere blitt tre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 19. november 2008 Forfatter #54 Del Skrevet 19. november 2008 Evila - jeg lette etter deg, så godt å finne deg her Skal oppdatere meg på deg straks! Jeg er nå 37 uker på vei og har én arbeidsdag igjen. Det er godt å tenke på at barnet nå ikke lenger vil være prematur, selv om jeg ikke fryktet det. Formen er fin, har nokså mye energi, men sover dårlig om natten. Har derfor vært 20% sykmeldt de siste 4 ukene for å kunne begynne på jobb kl 8.30 i steden for kl 7. Det hjalp! Den siste tiden har jeg "stresset" en del med å få ting klart. Har en laaaang liste som innebærer alt fra å kjøpe hurtigkjetting til den nye bilen (som vi ikke trenger før neste gang vi skal på fjellet om vinteren, som trolig er påsken 2010 ) til å brette babyklær. Det er tydelig at det er et redebyggerinstinkt som sier at "alt må være i orden" og da mener jeg virkelig ALT, ikke bare babyting. Hagen og huset har fått seg noen grundig omganger med rydding og organisering/omplanting, men nå har jeg roet mer ned. Har det meste under kontroll nå, selv om ikke alt er 100% klart. Har feks oppdaget at alle klærne vi har arvet begynner i str 62 og at det ER en vits å ha klær som er mindre enn det, selv om ikke broren min brukte det. Har en del nå i str 56 og får heller kjøpe/ønske oss klær i str 50 om ungen drukner. Det vi lurer mest på nå er hvor mye klær en sånn liten en skal ha på seg.. Om hun likner meg er hun frossen, om hun likner pappa'n er hun glovarm. Sokker og votter; hva trenger man i ulike tykkelser :klø: Ellers har jeg notert meg dette: slutten av uke 36: veldig forsterket luktesans. Ekstra trøtt og sliten 17/11 (uke 36+5). Kanskje større overleppe 18/11. Mer sulten enn normalt fra ca 17/11. Flat livmortapp 19/11. Jeg har nå gått til akupunktur i tre uker (tre behandlinger) for å "klargjøres" til fødsel. Håper veldig å føde litt før tiden. Sambo blokker meg ut med jordnøttolje av og til, jeg har tatt bringebærbladkapsler en god stund og har fortsatt sex flere ganger i uka. Håper at det hjelper litt, selv om jeg ønsker meg LITT permisjon alene til å roe ned og finpusse hjemme. Vi går en spennende tid i møte - Vi gleder oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #55 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg fikk ei jente 30/11. 49cm og 3575g Tolv dager før termin, novemberbarn, akkurat som bestilt. Tror første ri var kl 1 med times til halvtimes mellomrom hvor vi sov. Kl 5.45 var det 4 min mellom hver ri. Jeg var ikke sikker på om det var ordentlige rier jeg hadde før de ble regelmessige rundt da fordi de ikke gjorde så vondt som jeg trodde de skulle. kl 7.15 kom vi til sykehuset. Da jeg ble undersøkt hadde jeg 8cm(!) åpning. Hun ble født kl 8.55 og selv om utdrivningen var det aller verste var det ikke på langt nær så vondt som jeg hadde trodd. Sambo var (og er) fantastisk og følte seg nyttig. Hun sugde godt med det samme og vi var skikkelig høyt oppe over at alt hadde gått over all forventning. Alt er som normalt. Hun fikk 9-10-10 på den "skalaen". Barseltårer og plundring med amming. Lite søvn, bekymring og glede. Veldig søt med bollekinn og bollelår Blir bare søtere og søtere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 5. desember 2008 #56 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Åååå :rødme: GRATULERER!!! Det var koselig å lese, kiri. Barseltårer og plunder med amming følger med...hehe Forsøk å nyte, hun har det bra. fra meg Endret 5. desember 2008 av Evila Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 6. desember 2008 #57 Del Skrevet 6. desember 2008 Gratulerer så masse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #58 Del Skrevet 8. desember 2008 Sambo og M i avisa. Ikke akkurat gjenkjennelig, men må tas vare på: http://tb.no/article/20081208/NYHETER/603721335/1011/NYHETER Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 8. desember 2008 Forfatter #59 Del Skrevet 8. desember 2008 Tusen takk for gratulasjoner Nå har ammingen gått seg til, jeg har fått god søvn og barseltårene har forsvunnet. Det var deilig. Merker at hun har (enda) fyldigere lår og næringsvett har hun alltid hatt, selv om vi ikke fikk til teknikken. Hun virker veldig rolig og sover masse. Bæsjer masse (eller rettere sagt: mange ganger) også. Hun har firetimersrytme mye av døgnet og har vel hatt over fem timer mellom ammingene på morran. Det liker de nok ikke på sykehuset, men når hun sover synes jeg det er feil å vekke henne for å amme, bare fordi de mener at 4 timer er maks. Hun spiser godt ellers, så jeg lar det gå. Det neste nå blir å komme seg utafor døra. Det skal etter planen skje i morgen med trilletur i nabolaget og en tur på butikken i bæresjal. Da får vi testet ut bilsete og bekledning mer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #60 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Målsteninger: Hun skal sove i egen seng Natten skal være fra kveld til morgen, ikke fra 02-14 Hun skal roe seg hos oss begge Hun skal få masse kjærlighet og nærhet på dagen Hun skal kunne sovne av seg selv Hun skal ikke behøve nærhet eller puppen i munn for å sovne Hun skal ikke trenge å bli vugget i søvn i hverken sengen eller vogna Hun skal tåle lyd og lys når hun sover, både natt og dag. Dette må skrives ned for å ikke glemmes når andre løsninger frister og ting virker håpløst. Ta ett skritt av gangen, hun er bare 5,5 uker. Jeg vil begynne å skrive ned søvn- og matmønsteret hennes for å få en ide om hvordan mønsteret kan være. Endret 9. januar 2009 av kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå