Gå til innhold

bytte etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Definisjonen på skjeldent navn er vel at det er under 200 som heter det ja.

Jeg synes i alle fall at skal man ha to etternavn, bør de passe sammen.

Feks. høres Lund Jensen helt OK ut, mens Hansen Nilsen eller Berg Grønnberg ikke høres like velklingende...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Definisjonen på skjeldent navn er vel at det er under 200 som heter det ja.

Jeg synes i alle fall at skal man ha to etternavn, bør de passe sammen.

Feks. høres Lund Jensen helt OK ut, mens Hansen Nilsen eller Berg Grønnberg ikke høres like velklingende...

Jeg kjenner en med et av de vanligste -sen navnene som giftet seg men en annen med et like vanlig -sen navn. Og hun tok begge navnene.. Så nå heter hun noe ekvivalent til Nilsen Larsen...

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt hans navn uansett hva. Synes det er alt for gammeldags. Før i tiden var det kanskje status i å ta mannens nacn, spesielt hvis han var tjukk i penger. Men nå føler jeg det er litt overdrevet. Faktisk.

Min mor har ikke gjort det heller da. Nå bruker jeg dem begges etternavn da, med mors som mellom. Senere kommer jeg nok til å bare bruke far sitt, siden med hans etternavn er jeg den eneste i Norge som har den kombinasjonen:P hehe

Skrevet
Så enten så tar han mitt etternavn, eller så bytter vi begge til et felles etternavn, vi vurderer hans mormors pikenavn som kun 8 andre har.

Vi har diskutert dette litt de siste dagene, og vi tar hans mormors pikenavn :) Både jeg og han beholder våre etternavn som mellomnavn (praktiske årsaker rett og slett), men våre barn får kun fellesnavnet som etternavn.

Tror jeg ender opp med å bytte navn før bryllupet, samtidig som navnet til spiren i magen blir registert tenker jeg. Siden vi da har felles barn så trenger vi jo ikke å vente OG vi bytter navn for å ha et familienavn, så da føles det rett å bytte når vi er en familie :)

Skrevet

Jeg tok han sitt etternavn.. greit at alle i familen har samme etternavn tenkte jeg.. orket ikke to etternavn heller. Er nok ikke så opphengt i etternavn :forvirret:

Så hadde jeg et etternavn som var litt langt.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at det kan være greit at man som familie har ett etternavn, ikke to... men for min del er det hvertfall uaktuelt å gi helt slipp på navnet mitt... som sagt er det en del av min identitet og veldig sjeldent, dessuten er jeg nå den eneste med mitt navn - skifter jeg til hans navn blir jeg hetende det samme som en forholdsvis kjent dame lokalt her i Bergen, og det har jeg ikke lyst til, ikke at jeg har noe i mot henne, men kjipt å kunne bli forvekslet...

Gjest Elize
Skrevet
Hei!

Jeg har inntrykk blandt mine venner at de som har vokst opp i en familie med felles etternavn, syns det er naturlig å bytte etternavn, slik at man får et felles familienavn. Mens de som har vokst opp i familier med ulike etternavn, synes det er best/mest naturlig og beholde sitt eget.

Og så er det endel, om jeg hadde hatt et kjedelig etternavn som HAnsen (unskyld!) da ville jeg ha byttet. evt. HAn har så kjedelig etternavn, så d vil jeg hvertfall ikke ha...

hva avgjorde valget for dere? Gjør dere som mor?

Jeg tar hans etternavn. Vi har begge "kjedelige" etternavn. Men mitt navn og hans etternavn passer ikke helt sammen, blir litt som f.eks. Hans Hansen. Men man kan vel bli vant til det meste.

Skrevet

Jeg kommer til å ta hans etternavn.

Syns det er fint når hele familien har samme etternavn, og syns det blir mye rot med to fornavn og to etternavn..

Men det er min mening, har forståelse for de som vil beholde navnet sitt!

Dette er noe som er veldig individuelt, og du må jo velge det som passer best for deg! :jepp:

Og som svar på spørsmålet ditt; -JA, jeg gjør som min mor gjorde da hun giftet seg! :jepp:

:goodbye:

Skrevet

Jeg tok hans etternavn. For meg er det rart å være gift å ikke ha samme etternavn, er nok litt gammeldags der, hehe...

Og grunnen til at jeg tok hans etternavn og ikke omvendt, var enkelt og greit fordi jeg synes han hadde et mye finere etternavn, og dessuten mer sjeldent :ler:

Mitt pikenavn er det 6600 mennesker i landet som heter.

Mitt nye etternavn er vi 60 mennesker i landet som heter.

Gjest mange navn
Skrevet

Både han og jeg har to etternavn etter begge våre foreldre og er vel like knyttet til dem begge to. Samtidig er vi enig om at det å ha et felles navn som familie er symbolsk og hyggelig. Vi har derfor blitt enig om å velge ett navn hver og så heter vi begge disse. Da blir også tilpasningen lik for oss- jeg skjønner ikke at det skulle bety mindre for meg å gi slipp på et navn enn for han som er mann. Eller at det skulle bety mindre at vi fra nå av skal være én familie.

Skrevet (endret)

Jeg tror nok at jeg kommer til å ta hans etternavn. Han har barn fra før, med hans etternavn, så det er ikke aktuelt at han bytter til mitt etternavn. Når/hvis vi etterhvert får barn sammen, er det fint at de får samme etternavn som sine halvsøsken :jepp:

Endret av lirypa
Skrevet

Jeg har et navn som er uhyre sjeldent... Det er bare ti stk som har det, og selv om navnet mitt er en bokstav unna å stave hore + noe mer (som ikke er stygt) og jeg har egentlig ikke likt det fra jeg var 11 til jeg ble 17 (fordi ungdommer er slemme). Men jeg kan ikke tenke meg å leve uten etternavnet mitt, fordi det er så sjeldent...

Men forloveden er veldig tradisjonell, så han skal beholde sitt navn uansett (navnet hans er ikke så veldig mye brukt, men det er ikke direkte sjeldent)... Og jeg vil at vi skal ha et felles etternavn... Sånn at folk lissom kan se at vi hører sammen... Men den diskusjonen tar vi litt sånn etterhvert, for begge to må få tid til å bestemme seg og tenke på det...

Hvis jeg skal ta hans etetrnavn, så vil jeg beholde mitt som mellomnavn, men da vil jeg og at han skal ta det, men når vi får barn vil jeg ikke at de skal ha eviglange navn, men jeg har en forsmak for dobble fornavn, så hvis de får dobble etternavn og så blir det alt for langt, og de kommer nok til å fjerne minst ett navn når de er gamle nok til navnskifte.... Men det trenger jeg jo ikke å bekymre merg for nå...

Hjelp, jeg babbler...

Klemmm...

Skrevet

Etternavnet jeg har nå deler jeg med 36536 andre, hvis ejg gifter meg med sambo deler jeg det med 835 andre.

Dessuten deler jeg nå navn med 116, bytter jeg til sambo's navn deler jeg med ingen. :)

Skrevet

Har tatt min manns etternavn, men beholder mitt pikenavn som mellomnavn. Ungene har bare min manns etternavn. Det er få som heter det, og det er litt ekstra stas da synes jeg. I tillegg er jeg så gammeldags at jeg synes det er hyggelig at hele familien heter det samme.

Skrevet

Hos oss tok han mitt. ^^

Vi ville gjerne ha samme etternavn, og mens jeg virkelig elsker etternavnet mitt, så hadde han ingen spesielle følelser for sitt eget. Da var det naturlig at det ble mitt.

Mannen min fikk en del pes for det (han MÅ jo være en tøffel siden han tok navnet til kona si sant? :eeeh:), men han er en skikkelig mann så han lot seg og lar seg ikke plage av sånt.

Skrevet

Det er 3, 2, 1 eller 0 som har samme etternavn som meg nå :sjarmor:

Skrevet

Jeg tar hans! Men så har vi begge to veldig kjedelige -sen navn, så det gamle navnet blir ikke noe stort savn. Gleder meg til å hete det samme som han, det blir så fint :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å bytte navn. Det har aldri vært aktuellt. Vil heller ikke at min mann skulle tatt mitt navn. Han heter det han heter og jeg heter det jeg heter. Våre (og mitt) barn har begge foreldrenes navn. Så får de velge selv når de blir eldre.

På postkassen står husnr og fornavnet til alle i huset.

Skrevet

Vi bestemte oss først for å ha loddtrekning mellom mitt og hans navn. Vi er begge knyttet til navnene, men ingen av de er spesielt fine. Mine svigerforeldre ble da helt hysteriske i tilfelle vi trakk mitt navn. Derfor ser det ut som vi beholder hvert vårt navn. Jeg har aldri hatt lyst å gi mine barn to etternavn, men synes det blir rart å bare velge et av dem. Da virker det nesten som om barna ikke er våre felles barn, men fra et tidligere forhold f. eks.

Så da skyver vi valget foran oss slik at våre barn må ta det vanskelige valget senere..

Ikke lett dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...