Gå til innhold

bytte etternavn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lone_*
Skrevet

Hei!

Jeg har inntrykk blandt mine venner at de som har vokst opp i en familie med felles etternavn, syns det er naturlig å bytte etternavn, slik at man får et felles familienavn. Mens de som har vokst opp i familier med ulike etternavn, synes det er best/mest naturlig og beholde sitt eget.

Og så er det endel, om jeg hadde hatt et kjedelig etternavn som HAnsen (unskyld!) da ville jeg ha byttet. evt. HAn har så kjedelig etternavn, så d vil jeg hvertfall ikke ha...

hva avgjorde valget for dere? Gjør dere som mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma byttet etternavn, det gjorde ikke jeg. Det var forøvrig aldri aktuelt å bytte, så det var ikke noe vi diskuterte engang. Både mannen og jeg har uvanlige etternavn, så vi hadde nok begge bare en forståelse for at vi er knyttet til dem. Det er ikke felles etternavn som skaper en familie.

Gjest brud 08
Skrevet
Hei!

Jeg har inntrykk blandt mine venner at de som har vokst opp i en familie med felles etternavn, syns det er naturlig å bytte etternavn, slik at man får et felles familienavn. Mens de som har vokst opp i familier med ulike etternavn, synes det er best/mest naturlig og beholde sitt eget.

Og så er det endel, om jeg hadde hatt et kjedelig etternavn som HAnsen (unskyld!) da ville jeg ha byttet. evt. HAn har så kjedelig etternavn, så d vil jeg hvertfall ikke ha...

hva avgjorde valget for dere? Gjør dere som mor?

Jeg har ikke bestemt meg! For min del er foreldrene mine skilt og har uansett ikke tenkt å beholde Pappas navn for det er kjipt, min mors derimot har jeg store tilknytninger til. Jeg liker tanken på å ha ett etternavn - og at mine barn og jeg skal ha samme etternavn. Det er Derfor ikke aktuelt at jeg beholder hele mitt.

1. Jeg tar hans

2. Beholder min mors nav + hans (Han tar da også min mors navn)

Skrevet

Jeg tar hans som etternavn, men beholder mitt eget som mellomnavn. Mitt etternavn er veldig sjelden, så jeg har vondt for å slippe det. Likevel synes jeg at det å ha samme etternavn hører med til en familie :goodbye:

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har problemer med å bestemme meg. Jeg liker enkle og greie navn, og er derfor ingen tilhenger av flere navn, verken som fornavn eller etternavn. Våre går uansett ikke sammen.

Samboeren har også kommet til konklusjonen at han ikke vil skifte til mitt. Vi har altså diskutert begge deler. Jeg tror grunnen til at han ikke vil skifte, er at mitt etternavn er lite pent, for å si det sånn. Sånn sett hadde det også vært behagelig for meg å skifte til hans, siden jeg anser det som et fint navn. Han må dessuten aldri stave sitt etternavn, slik jeg må.

Hm, jeg vet sannelig ikke. Hvis vi ikke hadde lyst på barn, ville jeg aldri vurdert å skifte, så det blir kun for å kunne ha et felles familienavn. Jeg er litt sånn at jeg er helt bestemt på det ene den ene dagen, for så å være like bestemt på det andre den andre dagen. Men jeg må nok si at jeg aldri ville vurdert å skifte til hans om han het Olsen. Om jeg skifter, vil jeg fortsatt være den eneste i Norge med den kombinasjonen av fornavn og etternavn (slik det også er nå), og jeg syns det er praktisk.

Men jeg ser på ingen måte noe romantisk ved det å eventuelt skulle ta hans navn, slik mange gjør. Det vil kun være av praktiske årsaker. Jeg bør vel også legge til at han sier våre framtidige barn kan få mine etternavn om jeg ikke skifter. Det ville heller ikke vært aktuelt for meg å være den eneste i familien med et annet navn - da hadde jeg heller skiftet. Samboeren syns dette med navn er mindre viktig enn jeg syns. Det er derfor jeg også tenker at det blir jeg som må skifte hvis noen skal skifte - fordi det er viktigere for meg med et felles navn enn det er for ham.

Skrevet

Min mor byttet etternavn, beholdt sitt eget som "mellom-etternavn". Min kjære har et vanvittig vanlig sen-navn, jeg har et navn som 35 andre heter. Jeg kommer definitivt ikke til å bytte til hans navn, det er ikke sjangs i havet, og han vet ikke om han vil bytte til mitt. Likevel er vi begge enige i at vi har lyst på et felles familienavn, ikke det at vi tror vi blir mer familie av den grunn, men vi har lyst til å hete det samme.

Så enten så tar han mitt etternavn, eller så bytter vi begge til et felles etternavn, vi vurderer hans mormors pikenavn som kun 8 andre har.

...vi trodde vi hadde god tid på oss, men ideellt sett så bør vi vel avgjøre dette før spiren i magen kommer ut ;)

Gjest trylle
Skrevet

Vi hadde i sin tid en diskusjon rundt navnebytte hvor det kom frem at min samboer aldri kunne tenke seg å bytte etternavn samtidig som han var veldig opptatt av at vi skulle hete det samme (viktig familiegreie i hans øyne). Jeg hadde egentlig ingen sterke meninger på området FØR denne diskusjonen men ble provosert over at han kunne mene at felles etternavn var sykt viktig samtidig som han ikke var villlig til å bytte etternavn selv. Så da fant jeg ut at jeg skulle være like bestemt som han på å beholde mitt etternavn og lot det være opp til han å bestemme seg for hva som var viktigst. Felles etternavn eller å endre litt på etternavnet sitt. Vi endte opp med felles etternavn (hans som mellomnavn og mitt som ettenavn) en løsning vi begge er fornøyd med i dag.

Skrevet

Jeg bytter ikke selv om min mor gjorde det. Jeg er meg, og meg inkluderer mitt etternavn. Mine fremtidige barn får begges.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok min manns etternavn, da han har et nokså uvanlig navn. Mitt pikenavn var Johansen, ikke noe å samle på, spør du meg....

Skrevet
Jeg bytter ikke selv om min mor gjorde det. Jeg er meg, og meg inkluderer mitt etternavn. Mine fremtidige barn får begges.

Sånn blir det nok her og. Selv om jeg vet det kommer til å komme en god del spørsmål. Det har vært oppe til diskusjon i heimen her, og vi har ganske forskjellig syn på akkurat det. Men på det området er jeg ikke til å rikke!

Skrevet

Jeg tar nok hans, enten i stedet for eller i tillegg til mitt.. Hvis jeg tar hans i tillegg blir navnet mitt ti stavelser, og jeg synes kanskje det er i lengste laget! I såfall blir nok mitt nåværende navn mest en bokstav mellom de to navnene jeg bruker til vanlig.

Synes egentlig det er koselig å ha felles navn når man er gift jeg! Til tross for at jeg er vant til navnet mitt sånn det er nå... :fnise:

Skrevet

Må bare legge til at pappa tok mammas navn, så det behøver ikke være noen automatikk i at dama tar mannens navn!

Skrevet

Vi har ikke helt bestemt oss. Jeg vil veldig gjerne ha mitt etternavn siden det er veldig sjeldent, men så er ikke hans heller så veldig vanlig selv om det er mye vanligere enn mitt. Så ingen av oss vil igrunn bytte navn...

Alle jeg har snakket med har frarådet meg å bytte navn, og det hjelper jo litt å få støtte til det siden mange fremdeles reagerer på at man ikke skifter til mannens etternavn. Min forlovedes foreldre kommer garantert til å reagere på det om jeg ikke skifter til hans etternavn, men det får bare være.

Men begge vil ha et felles familienavn når vi eventuelt får barn, så vi må jo få bestemt oss en gang.

Skrevet

hmm, jeg er litt usikker. Navnet mitt er jo meg :fnise: men navnet hans er jo så fint, også synes jeg er fint å ta mannens etternavn, hmm, tror jeg kommer til å ta mitt etternavn som mellomnavn, eller noe ;-)

Skrevet

Dette har jeg tenkt mye på. Mye av identiteten min er jo i navnet, "alle" hvem vet jo hvem jeg er når jeg presenterer meg og kjenner kanskje både far og farfar når de hører navnet, men ingen vet hvem jeg er når jeg kommer til å presentere meg med det nye etternavnet mitt.... Litt rart, føler at noe blir borte...

Men barna vår har fått min samboers etternavn, og det var helt naturlig. Ønsket ikke at de skulle ha to etternavn med tanke på den dagen de evt skal gifte seg. Men jeg har alltid ment at jeg skal beholde mitt eget etternavn (på bakgrunn av det jeg skrev først), men nå ønsker jeg bare å hete det samme som barna mine og min kommende ektemann. Men mitt etternavn blir et mellomnavn - det skal ikke bort for det tilhører identiteten min:)

Skrevet (endret)

Begge våra etternavn er sjeldne... Hans sitt er 124 persona som he og mitt he 188 persona. He hatt litt diskusjona om etternavn, og komt fram til at vi begge tek mitt som myllanavn, og hans som etternavn :rødme:

Mitt navn blir 8 stavelsea, fønka fint de for mej :)

Om me noken gong fe onga, så fe dei begge etternavna :)

Endret av ainajuli2008
Skrevet (endret)

Jeg byttet etternavn selv om min mor ikke gjorde det første gangen hun giftet seg (altså med min far). Hun var veldig selvstendig og feministisk, og ville ikke bytte ut sitt sjeldne navn eller legge til noe vanlig -sen navn. Nå skal hun gifte seg igjen, og bytter etternavn. Det nye navnet er nemlig noe finere enn det pappa hadde :klaske: Hun beholder sitt gamle som mellomnavn.

Jeg byttet fordi jeg vil ha samme navnet som mannen min og eventuelle barn. Jeg hadde to etternavn fra før (eller mellomnavn og etternavn), og syntes alltid dette var mye styr. Jeg ville at hele familien skulle bære samme navnet.

Endret av Branna
Skrevet

Jeg tar hans navn. Dette bestemte vi for lenge siden, barnet vårt har vi gitt hans etternavn fordi jeg visste allerede da at jeg kommer til å bytte til hans.

Skrevet

Vi har ikke blitt enige ennå... Kjæresten vil helst at vi setter bindestrek mellom, med hans navn til slutt (sikrer at begge navnene blir brukt, men blir samtidig knotete, og etternavnene mister litt av sine særpreg i mine øyne). Det som er fint med dette er imidlertid at han kan akseptere å ha mitt navn som mellomnavn, noe som gjør at hele familien får samme navnet

Å bruke mitt navn til sist sier samboer er uaktuelt... da vil han heller at begge bnholder sine navn og at dersom vi får to barn får ene barnet mitt etternavn og andre barnet hans...

Mamma beholdt sitt navn når hun giftet seg, og jeg og min søster har hennes navn... det er veldig sjelden (23 stk som heter det), og det er knyttet for min del ikke bare til personer, men også til et sted som har vært i familiens eie siden 1600-tallet... samboers navn er også forholdsvis sjelden (145 heter det), men han har ikke tilknytning til stedet (hans tippoldefar flyttet til byen), så for han er tilknytningen bare i forhold til personer og ikke til sted... jeg mener dette taler for at mitt navn bør brukes til slutt, men det er ikke han enig i...

Vanskelig å bestemme seg synes jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...