Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 å kjøpe bolig, står det i avisa... Hvorfor det? Er et lån relativt sett dyrere for en person enn for 2 personer? Tenker at to personer trenger større plass, ergo vil kjøpe større bolig og dermed også ha et større lån? Så hvorfor er det likevel dyrere å stå alene om et lån?
Gjest Casey Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 å kjøpe bolig, står det i avisa... Hvorfor det? Er et lån relativt sett dyrere for en person enn for 2 personer? Tenker at to personer trenger større plass, ergo vil kjøpe større bolig og dermed også ha et større lån? Så hvorfor er det likevel dyrere å stå alene om et lån? Det er ikke alltid at to personer behøver større plass enn en person. To personer behøver gjerne en 3-roms-leilighet. Vel, det gjør ofte single også. Single vil også ha et gjesterom til besøkende, akkurat som par vil. Dersom det skulle være tilfelle at par kjøper større leiligheter enn single, er det ikke sikkert at merkostnadene ved større leilighet blir dobbelt så mye i lån...slik at lånet ikke alltid blir større for par, nei. Det er dyrt med lån for par, og det er ennå dyrere for single. Single står alene om alle utgifter, og det er klart at det merkes.
Billebill Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 å kjøpe bolig, står det i avisa... Hvorfor det? Er et lån relativt sett dyrere for en person enn for 2 personer? Tenker at to personer trenger større plass, ergo vil kjøpe større bolig og dermed også ha et større lån? Så hvorfor er det likevel dyrere å stå alene om et lån? Neida, lån er ikke dyrere for en person enn det det er for to. Men boligprisene øker ikke proposjonelt med antall kvadratmeter. Et eksempel: To leiligheter ligger i samme område. Leilighet 1 er på 50 kvm og koster 1 million. Leilihget 2 er på 100 kvm og koster 1,5 millioner. Du som singel går for den billigste varianten, men ender opp med 1 million i lån. Et par kan gå for den dyreste varianten, men har fortsatt bare 750000 hver seg i lån. Ergo: Boliglånet ble mye dyrere for deg enn for paret, selv om de fikk dobbelt så mange kvadrameter. Dette er KUN et tenkt eksempel for å illustrere, håper det forklarte litt for deg
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 To stk trenger ikke særlig mye mer plass enn en nei.. De trenger kanskje større plass på soverommet for å få plass til dobbeltsengen, og gjerne et ekstra garderobeskap, men det er også det. Par trenger ikke to sofaer, ikke to spisebord, ikke to tvbord, ikke to kjøleskap, osv osv. Både enslige og par trenger derfor plass til én av hver av disse. Enslige trenger derfor nesten like mye plass som par, minus to-tre kvadratmeter til ekstra seng og skap. De må derfor ut med like mye som det et par må. Når man er to, er man to som kan stille med egenkapital. Dermed trenger man låne mindre. Da er også sjansen større for å havne under 60% av kjøpesummen, og det gir bedre lånebetingelser. Enslige må ta opp -hele- lånet selv, og betale ned på dette. I min leilighet er det er det plass til par. Soverommet er akkurat stort nok til en dobbeltseng og garderobeskap, men da er det ikke særlig romslig der inne akkurat. Hadde jeg hatt en partner, så hadde jeg hatt minst 5000 mer å rutte for i måneden. Hadde partneren stilt med egenkapital, så hadde lånet vært mindre, og jeg hadde hatt -enda- mer å rutte med i måneden. Bare av nysgjerrighet, hva er det du mener enslige trenger så mye mindre plass til at det utgjør en betydelig prisforskjell? Det er ikke som om vi sitter alene på en pinnestol i en krok hver kveld. Vi har faktisk sofa å sitte i, og innimellom får man til og med besøk (!) som også vil ha noe å sitte på.
Gjest Casey Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Bare av nysgjerrighet, hva er det du mener enslige trenger så mye mindre plass til at det utgjør en betydelig prisforskjell? Det er ikke som om vi sitter alene på en pinnestol i en krok hver kveld. Vi har faktisk sofa å sitte i, og innimellom får man til og med besøk (!) som også vil ha noe å sitte på. Haha...godt sagt.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Ja, jeg vil absolutt si at det er dyrere for single. De dyreste rommene i husene er jo badet og kjøkkenet. Dette trenger en singel person i like stor grad som et par. Om man plusser på med kvadratmetre med ekstra soverom vil det uansett ikke komme i nærheten av de reelle kvadratmeterprisene for badet og kjøkkenet. Jeg kjøpte egen leilighet som singel. Nå har jeg fått meg samboer og vi skal kjøpe sammen. Det er som en drøm å være to på boligmarkedet! Plutselig har jeg råd til å velge! Nå ser vi på en leilighet som er to ganger større enn min, med to soverom, men prisen er uansett bare 1/3 større. Jeg tror dette er ganske representabelt for forholdet pris/areal, i allefall i min by. En to-roms i sentrum får man for ca 1 500 000, en tre-roms for 2 000 000. Klart det er dyrt å være singel i et slikt marked.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Det er flere kostnader enn renter og avdrag. Kommunale avgifter, forsikring, tv/internett, vedlikehold... Klart det er lønner seg å være to.
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 å kjøpe bolig, står det i avisa... Hvorfor det? Er et lån relativt sett dyrere for en person enn for 2 personer? Tenker at to personer trenger større plass, ergo vil kjøpe større bolig og dermed også ha et større lån? Så hvorfor er det likevel dyrere å stå alene om et lån? Mener du virkelig at single bare trenger 50% av den plassen par trenger?
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Nei... he he:) Jeg skjønner jo at single trenger omtrent den samme plassen som par, men en singel kan vel klare seg med en 1-roms (regner med at mange ikka har råd til noe annet, hvis man bor sentralt og har vanlig inntekt?), mens en 1-roms ikke er mulig for par...? Uansett, slik jeg forstår det er det lånet som blir relativt dyrere fordi man er bare en som har evt egenkapital, bare en som betaler renter og avdrag... det er jo logisk.. TS:)
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Jeg skjønner jo at single trenger omtrent den samme plassen som par, men en singel kan vel klare seg med en 1-roms (regner med at mange ikka har råd til noe annet, hvis man bor sentralt og har vanlig inntekt?), mens en 1-roms ikke er mulig for par...? En toroms koster sjelden det dobbelte av en ettroms Da jeg byttet fra ett til toroms betalte jeg bare ca 20% mer for toromsen enn jeg fikk for ettromsen. De minste leilighetene er forholdsvis mye dyrere enn de store. Noe som merkes veldig godt for de som bare har råd til de billigste...
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Nei... he he:) Jeg skjønner jo at single trenger omtrent den samme plassen som par, men en singel kan vel klare seg med en 1-roms (regner med at mange ikka har råd til noe annet, hvis man bor sentralt og har vanlig inntekt?), mens en 1-roms ikke er mulig for par...? Uansett, slik jeg forstår det er det lånet som blir relativt dyrere fordi man er bare en som har evt egenkapital, bare en som betaler renter og avdrag... det er jo logisk.. TS:) Hvorfor kan ikke et par klare seg like godt med en ettroms som en enslig? Det er jo bare å bytte ut en enkeltseng med en dobbeltseng? Evt sovesofa? Her i byn er ettromsene svindyre også.. De som er å oppdrive er som regel slike med skyhøy fellesgjeld, så da går vinningen som regel opp i spinningen. For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en ettroms selv om jeg er enslig. Jeg foretrekker heller å leie og betale litt mer for å slippe å sove i stuen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå