Gjest Pupsilure Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Jeg skulle så gjerne hatt masse urter til å bruke i matlaging. Dessverre dør de med en gang hos meg. Har bare kjøpt ferdige urter, ikke sådd dem selv, før nå Jeg er veldig glad i koriander, og håper frøene mine kan bli noen fine urter som jeg kan holde liv i lenge, og lage masse god mat av. Jeg har også kjøpt et slags urtepapir, med frø lagt inn i et ark som man skal plante i jorden. 75 x 15 cm, så det skal nok bli masse gode urter. Asiatisk mix het den, og er 7 forskjellige urter. Har ikke sådd den enda, men skal gjøre det snart.
Aurela Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Vi har gressløk, persille og dill. Men de er knusk tørre nå, mamma setter dem nemlig rett under lysene på kjøkkebenken Håper å få litt liv i dem igjen, nå som jeg flyttet dem.. *håpe*
Trillrund Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Jeg liker å ha mynte, men varigheten varierer vedig. Men den siste ser ikke så verst ut. Jeg fulgte et råd fra en tidligere tråd, og rev ut en del av skuddene med en gang jeg kom hjem. Nå er det bedre plass i potten og det ser ut som det kommer nye skudd!
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Vi har gressløk, persille og dill. Men de er knusk tørre nå, mamma setter dem nemlig rett under lysene på kjøkkebenken Dette er faktisk det stedet som er anbefalt å sette urtene. Der får de nemlig nok lys, spesielt nå som det ikke er som lysest ennå. Du har ikke vurdert å vanne dem litt oftere i stedet da?
Aurela Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Dette er faktisk det stedet som er anbefalt å sette urtene. Der får de nemlig nok lys, spesielt nå som det ikke er som lysest ennå. Du har ikke vurdert å vanne dem litt oftere i stedet da? De var ganske fuktige, så regner med at de får nok vann.. Men, kan jo hende mamma vannet dem i går kveld da :gjeiper:
Gjest Fjellsippa Skrevet 5. april 2008 #6 Skrevet 5. april 2008 Nå har jeg kun rosmarin, men jeg liker å ha basilikum og timian også, og ellers det jeg får tak i. Urter fra supermarkedet er bare men å vare noen få dager, men etter at jeg kjøpte EvaSolo urtepotte holder de mye lenger.
Agurk Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 Varierer hva jeg har, men akkurat nå har jeg basilikum og koriander.
Gjest hyggelig Skrevet 5. april 2008 #8 Skrevet 5. april 2008 jeg har kjøpt frø og plantet tre forskjellige urtesorter i eva solopotter. det er ca 1mnd siden jeg sådde dem, og nå spirer de som bare det, og røttene har begynt å komme ut gjennom hullene i pottene! smaken er mye friskere enn de man kjøper på butikken (som dør etter max en uke..i allefall hjemme hos meg..) også er det jo ekstra stas at man har sådd de selv, da mitt råd er altså å så selv:)
Gjest nextlife Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Liker å ha urter i vinduskarmen, basilikum er et must, men har ofte koriander, sitronmelisse og timian. Av og til andre også. De urtene jeg kjøper har begrenset levetid, det nytter ikke hva jeg gjør, mens de som svigermor dyrker frem, og kommer bærende med til meg,- de lever til de er oppbrukte
BitteLille Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Jeg har en persille ute i blomsterbeddet som er tre år nå, den var kjøpt i potte på mega. Og så har jeg et laurbærtre som er to år.
Gjest Pupsilure Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Da skjønner jeg at det ikke bare er jeg som ikke klarer å holde liv i de jeg kjøper i butikken Jeg har prøvd å så koriander nå, så vi får se om det kommer noe der etterhvert
Tusle Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Pdd har jeg kun basilikum. Den har stått der i over 4 uker nå, og er kjempefin. Står i vinduskarmen og får vann hver dag. Kjøpt i vanlig matforetning.
Gjest Frosk Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Jeg sår selv, og har i kasse på verandaen - eneste jeg har inne er basilikum, syns de fleste urter dør så kjapt inne (og de man kjøper på butikken dør i allefall med en gang!) Ute har jeg alltid gressløk og timian og kinagressløk (som smaker hvitløk) og flere typer mynte, ellers har jeg gjerne bladpersille, merian, salvie, agurkurt, sitronmelisse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå