Mehe Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Når jeg trener utfall (gjør det på den "stillestående" måten, altså flytter jeg ikke bena mens jeg bøyer opp og ned... hvis dere skjønner), strekker det så voldsomt på forsida av låret på det bakerste beinet. Har bare ignorert dette en stund, men nå som jeg har begynt å legge på en del vekt begynner det å bli for ille. Er det noen måte man kan gjøre utfall på uten at dette skjer? Det hjelper vel hvis man gjør annethvert ben, men jeg blir så fryktelig skeiv og ustødig når jeg gjør utfall på denne måten, pluss at det er hardt for knærne mine. Så til strake markløft. Denne øvelsen har jeg gjort lenge, men får ikke lagt på så mye vekt som jeg faktisk kan løfte, fordi jeg får krampe i fingrene av det. Prøvde i dag, og da jeg la fra meg stanga klarte jeg ikke å slippe den, fingrene mine var låst fast rundt. Dritekkelt. Noen som vet hvordan jeg kan unngå dette? Trene gripemuskaltur? Isåfall hvordan? På forhånd takk.
Gjest *Chili* Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Når jeg trener utfall (gjør det på den "stillestående" måten, altså flytter jeg ikke bena mens jeg bøyer opp og ned... hvis dere skjønner), strekker det så voldsomt på forsida av låret på det bakerste beinet. Har bare ignorert dette en stund, men nå som jeg har begynt å legge på en del vekt begynner det å bli for ille. Er det noen måte man kan gjøre utfall på uten at dette skjer? Høres ut som om du bør tøye muskulaturen på fremsiden av låret? Så til strake markløft. Denne øvelsen har jeg gjort lenge, men får ikke lagt på så mye vekt som jeg faktisk kan løfte, fordi jeg får krampe i fingrene av det. Prøvde i dag, og da jeg la fra meg stanga klarte jeg ikke å slippe den, fingrene mine var låst fast rundt. Dritekkelt. Noen som vet hvordan jeg kan unngå dette? Trene gripemuskaltur? Isåfall hvordan? Hm, hvis problemet hadde vært at du mistet grepet skulle du trent på grepsstyrke, men jeg vet ikke helt når du får krampe? Mulig det er mangel på grepsstyrke uansett, men jeg synes det høres litt rart ut. Uansett, hvis det er grepsstyrke som er problemet; jeg pleier å holde statisk på siste repetisjon på markløft for å trene opp dette. Da holder jeg stanga oppe så lenge jeg klarer - det merkes godt i hendene.
Gjest Bolledeig Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Hvis du har en litt kort muskel, hjelper det å tøye. I tillegg bør du alltid tilpasse treningen det "svakeste" benet, ellers risikerer du å trene deg god og skjev. Når det gjelder grep, er det en del ting du kan gjøre - Magnesium hjelper grepet, men sjekk om det er lov å bruke der du trener - Evt kan du begynne å bruke drareimer, men det beste er er selvsagt å prøve å bli sterkere i klypen. Se gjerne her: http://www.sini.co.uk/strength/documents/grips_explained.pdf
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Hjelper det å variere på grepet da? Altså, i første sett holder du venstre hånd innover, og høyre utover, og sånn veksler du i løpet av settene. Hvis du skjønte noe av dette da? Hjelper meg til å ikke stivne i underarmen.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Hjelper det å variere på grepet da? Altså, i første sett holder du venstre hånd innover, og høyre utover, og sånn veksler du i løpet av settene. Hvis du skjønte noe av dette da? Hjelper meg til å ikke stivne i underarmen. Dette gjaldt selvsagt for markløft...
Gjest *Chili* Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Enig med Bolledeigen når det gjelder magnesium/drareimer, hvis du har kommet opp på et godt nivå. Styrken i hendene er jo begrenset, og så lenge det ikke er viktig for deg å være sterk i hendene, kan det være smart å bruke litt "hjelp". Jeg har brukt magnesium i mark og bruker drareimer på enkelte øvelser, men prøver å trene opp grepsstyrken i tillegg - for å være nogenlunde funksjonell...
Mehe Skrevet 2. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2008 Takk for svar! Nå er jo ikke problemet mitt at jeg glipper akkurat, så vet ikke om magnesium vil hjelpe... Jeg må nok trene grepsstyrke, men hvordan skal jeg klare dette når det bare fører til at jeg får krampe? Hvordan funker drareimer, har du dem rundt håndleddet så hendene får avlastning eller hva?
Gjest Bolledeig Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Drareimer gjør at man ikke må tviholde på standen når man løfter. Det er ofte en fordel også når man f.eks. trener nedtrekk, fordi folk har en tendens til å bruke armene for mye, og man dermed får mye bedre kontakt med latsen
Mehe Skrevet 2. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2008 Høres ut som jeg skal skaffe meg et par sånne! Har det problemet med nedtrekk som du beskriver også, jeg kjenner det bare i armene.
Gjest Bolledeig Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Nedtrekk er også en typisk øvelse som folk trener for tungt, med dårlig kontakt, og bare drar med armene. Å aktivere latsen er ikke enkelt når man aldri har gjort det før, og da kan både drareimer og lavere vekt og høyere repsantall hjelpe. Det hjalp i hvertfall meg i starten
X-life Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 Utfall : ta ett kortere sted enn du er vant med , ha kun 0,5 m ca mellom føttene. Når du går ned så setter du rumpa di bak på anklene. Nå får du en mye større bevegelsesbane for det låret du jobber med , og du får ikke strekk i hoftebøyeren din. Det er mest sannsynlig den du kjenner på fremsiden av det bakre låret når du tar vanlig utfall. Du kan prøve å strekke ut hoftebøyeren før du tar utfall, men jeg anbefaler likevel å prøve "min" variant, da det er en bedre øvelse Markløft: Sett fra deg stanga mellom hver repetisjon og slipp taket. Gjør færre repetisjoner og flere pauser.
Supraspinatus Skrevet 3. april 2008 #12 Skrevet 3. april 2008 Du sier du trener utfall uten å flytte bena. Jeg antar da at du står i steget fremover og bare løfter bakerste fot opp og ned? Dette gjør at den statiske belastningen på fremre fot blir stor. Unødvendig stor, da statisk styrke ikke gir like mye som dynamisk. Jeg kan gjette på at den stive/stramme følelsen du kjenner er rett og slett muskelen som er tom for energi og tyr til melkesyre.
Mehe Skrevet 3. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2008 Du sier du trener utfall uten å flytte bena. Jeg antar da at du står i steget fremover og bare løfter bakerste fot opp og ned? Dette gjør at den statiske belastningen på fremre fot blir stor. Unødvendig stor, da statisk styrke ikke gir like mye som dynamisk. Jeg kan gjette på at den stive/stramme følelsen du kjenner er rett og slett muskelen som er tom for energi og tyr til melkesyre. Nei, det er ikke dette jeg gjør. Jeg står med ett ben fram og ett ben bak, starter med strake ben, og bøyer til det bakerste benet er nesten i bakken, og så opp igjen.
Supraspinatus Skrevet 3. april 2008 #14 Skrevet 3. april 2008 Nei, det er ikke dette jeg gjør. Jeg står med ett ben fram og ett ben bak, starter med strake ben, og bøyer til det bakerste benet er nesten i bakken, og så opp igjen. Forstår. Prøv å bruke steg i stedet for. Slik at du tar annethvert bein. Det strammer godt på meg også, men mindre når jeg bruker steget. Blir det noe bedring da?
Mehe Skrevet 3. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2008 Forstår. Prøv å bruke steg i stedet for. Slik at du tar annethvert bein. Det strammer godt på meg også, men mindre når jeg bruker steget. Blir det noe bedring da? Har prøvd å ta steg, men synes det er vanskelig når jeg tar litt vekt, føler det blir vinglete og ujevnt. Men det er vel noe jeg kan trene på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå