Gjest Serena Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Hei. Jeg er en jente på 20 år og er sammen med en gutt på 21. Vi har vært sammen i et par måneder, men merker allerede nå at forholdet er veldig seriøst. Nå har det seg slik at begge antakeligvis kommer til å studere i Oslo neste år, (mulig jeg drar til utlandet ett år først), men begge har i alle fall planer om å oppholde seg der i minst 5-6 år fremover. Derfor vurderer vi sterkt å kjøpe leilighet sammen. Begge har egenkapital og vil få økonomisk støtte fra foreldre dersom det skulle være nødvendig. Vi har ikke behov for å ta opp lån, og anser dagens marked som en gylden mulighet til å etablere seg. I den anledning har jeg et par spørsmål jeg håper dere kan svare på. 1: Hva lønner seg i forhold til selve kjøpet? Kan begge stå oppført som eier av leiligheten? Og bør begge bidra med hver sin del, eller er det bedre at en part setter inn månedlige bidrag slik at vedkommende har kjøpt seg helt inn til slutt? Hva er mest praktisk mtp. et eventuelt brudd? At den ene parten da får igjen pengene h*n har skutt inn, eller at leiligheten selges og eventuell gevinst deles på to? 2. Hvilke leiligheter er best å investere i? Vi er fast bestemt på å kjøpe selveierleilighet med lavest mulig fellesgjeld, antakeligvis 2 eller 3-roms. Er det gunstigst for oss å begynne "lavt", eller bør vi tenke mer lansiktig å kjøpe enda større? Foreldrene til kjæresten har gitt uttrykk for at de vil hjelpe ham i etableringsfasen, men jeg er usikker på om de har interesse av å investere i noe større. 3. Hvor mye må en punge ut med for å få en 2-3-romsleilighet av god standard uten fellesgjeld i Østlandsområdet? Tenker nå hovedsakelig strekningen Oslo-Drammen, til nøds Modum, ettersom jeg har deltidsjobb i Drammen. 4. Tar også gjerne imot andre råd/erfaringer. Serena
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå