Tante Dora Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Skal ha fest og etter en del klager av for høyt volum tidligere tenkte jeg å skrive naboklage, hva skal man skrive og hvor lang tid i forveien bør man dele de ut?
Gjest Gjest_kiss_* Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Du mener vel nabovarsel? En uke før festen, så får de tid til å legge egne planer hvis de vil rømme boligen.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Slik skriver man baoklage, N-A-B-O-K-L-A-G-E
Gjest Siste gjest Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Slik skriver man naboklage, N-A-B-O-K-L-A-G-E
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Skriv at den aktuelle datoen skal dere ha fest, og at det er mulighet for at det vil bli litt støy ut over natten, og at om det blir for ille kan dere kontaktes på telefon xxxxxxxx
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Husk å skrive NABOVARSEL som overskrift på lappen du sender ut/henger opp! IKKE skriv NABOKLAGE
Brunhilde Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Skal ha fest og etter en del klager av for høyt volum tidligere tenkte jeg å skrive naboklage, hva skal man skrive og hvor lang tid i forveien bør man dele de ut? Jeg vet jo ikke om du bor i blokk, rekkehus eller hva, men det er begrenset hvor mange fester som er akseptert i f.eks. borettslag. Jeg hadde blitt like irritert om du hadde hengt ut lapper over hele byen hvis din fest ødela min kveld. Bortsett fra det, så kan du skrive: Hei! Jeg skal ha fest DAG - DATO - KLOKKESLETT. Det blir sikkert litt bråk, men vi regner med å slutte av senest klokka xx. Hilsen Tante Dora.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Jeg hadde ikke blitt noe særlig mindre sur om du hadde sagt fra på forhånd om at det kom til å bli bråk. Hvis naboene tidligere har klaget på at du spiller for høyt, så får du rett og slett spille lavere. Det er ikke gøy å bli holdt våken av høy musikk til langt på natt, om man nå har fått forvarsel om det eller ei.
Gjest Vimsevas Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Når man velger å flytte vegg -i-vegg så MÅ man regne med at folk spiller litt musikk i helgene! Man flytter ikke i blokk og tror det er musestille rundt seg. Om man ikke tåler det får man kjøpe seg ett hus:) Har heldigvis veldig snille naboer her jeg bor, og spille ofte musikk, og henger opp nabovarsel om jeg skal ha noe i helgene, ingen klager:) Tåler selv at andre koser seg i helgene! Så lenge det ikke er langt utpå natta.
Brunhilde Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 (endret) Når man velger å flytte vegg -i-vegg så MÅ man regne med at folk spiller litt musikk i helgene! Man flytter ikke i blokk og tror det er musestille rundt seg. Om man ikke tåler det får man kjøpe seg ett hus:) Har heldigvis veldig snille naboer her jeg bor, og spille ofte musikk, og henger opp nabovarsel om jeg skal ha noe i helgene, ingen klager:) Tåler selv at andre koser seg i helgene! Så lenge det ikke er langt utpå natta. Jeg bor ikke i blokk, og hos meg er det naboene på andre siden av veien som fester i helgene, hele helgen, gjerne til 4 og 5. Jeg syns ikke jeg skal måtte regne med eller godta det. Og vet du hva, Vimsevas? Jeg syns ikke jeg skulle måtte godta det i en blokk heller. Når man velger å flytte vegg -i-vegg så MÅ man regne med at folk ikke vil ha sitt bråk rundt seg og innrette seg etter det. Om man ikke tåler å ta hensyn får man kjøpe seg et hus. Endret 3. april 2008 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 Når man velger å flytte vegg -i-vegg så MÅ man regne med at folk spiller litt musikk i helgene! Man flytter ikke i blokk og tror det er musestille rundt seg. Om man ikke tåler det får man kjøpe seg ett hus:) Har heldigvis veldig snille naboer her jeg bor, og spille ofte musikk, og henger opp nabovarsel om jeg skal ha noe i helgene, ingen klager:) Tåler selv at andre koser seg i helgene! Så lenge det ikke er langt utpå natta. Når man flytter i blok eller lign med naboer, så MÅ du påberegne at du ikke kan feste og bråke til langt på natt. Dette har noe med hensyn å gjøre. Hensyn: slå opp i en ordbok. Nå vil ts. henge opp nabovarsel med at det blir fest og bråk utover natten. Hvor lavpannet kan man bli da? Etter flere fester, så velger hun å varsle om bråk? Hun bør jo gå stille i dørene, spør du meg. uansett helg/ikke helg,du har ingen rett til å støye utover natten. Igejen: HENSYN. Tipper hun er ca 20 år og singel? Blottet for alt hva andre trenger av ro,stillhet til å sove.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #12 Skrevet 3. april 2008 Jeg bor ikke i blokk, og hos meg er det naboene på andre siden av veien som fester i helgene, hele helgen, gjerne til 4 og 5. Jeg syns ikke jeg skal måtte regne med eller godta det. Og vet du hva, Vimsevas? Jeg syns ikke jeg skulle måtte godta det i en blokk heller. Når man velger å flytte vegg -i-vegg så MÅ man regne med at folk ikke vil ha sitt bråk rundt seg og innrette seg etter det. Om man ikke tåler å ta hensyn får man kjøpe seg et hus. Tydelig at du har dårlige erfaringer med naboene dine, men du MÅ nok godta at personer rundt deg liker å ta en fest om helgene. Det går an å flytte ut i ødemarken hvis det er så frustrerende med naboer og alt det der...
Rosalie Skrevet 3. april 2008 #13 Skrevet 3. april 2008 Tydelig at du har dårlige erfaringer med naboene dine, men du MÅ nok godta at personer rundt deg liker å ta en fest om helgene. Det går an å flytte ut i ødemarken hvis det er så frustrerende med naboer og alt det der... Det må man faktisk ikke. I blokk pleier det å være ro-regler, som skal overholdes. Naturligvis blir man ganske så tolerant av å bo så tett på andre. Men festing hver eneste helg trenger man slett ikke å godta. Man trenger heller ikke å godta fest bare fordi det henges opp nabovarsel (som skal henges opp minimum to dager før bråk), men det er lettere å ha forståelse for høylytt støy år Kari har hengt opp at hun skal ha fest ifm. sin 30-årsdag e.l. Men har man god grunn til at det ikke passer å ha fest (eller noen har både høylytt vorspiel og nachspiel hver jævla helg), kan man godt si ifra at "nei, det er ikke greit med fest", noe den som har planlagt fest må godta. TS bør slett ikke arrangere fester på en stund, da hun allerede har ertet på seg naboene kraftig, virker det som. Og irriterte naboer tar ikke fem øre for å klage til styret. Nok klager, og styret kan vedta tvangssalg av leilighet/tvangsutkastelse.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #14 Skrevet 3. april 2008 Tydelig at du har dårlige erfaringer med naboene dine, men du MÅ nok godta at personer rundt deg liker å ta en fest om helgene. Det går an å flytte ut i ødemarken hvis det er så frustrerende med naboer og alt det der... Nei, man må faktisk ikke det. Det er lover om at det skal være ro etter kl 23 om kveldene. Man kan faktisk kontakte politiet om naboene bråker for mye på natten. Bor man i blokk, må man ta spesielt hensyn. Jeg hører godt når naboene spiller musikk. På dagtid finner jeg meg i det, og i helgene også lenger utover kvelden. Om de spør om det er greit, så kan de også få holde en støyende fest til ut i de sene nattetimer EN GANG IBLANT. Om de derimot annenhver helg spiller musikk til morgenkvisten, ja, så er det ikke greit. I reglene i borettslaget står det at det skal være ro i blokken etter kl 22. Hver dag. Også i helgene. Altså kan man klage til styret om folk bråker etter kl 22... Musikkøvelser er det ikke lov til å ha etter kl 20, på hverdagene, i helgene er det ikke lov i det hele tatt. Flytter man i blokk må man faktisk holde disse reglene. (Jeg begynner å bli utrolig lei utsagn som at "da får man jo bare kjøpe seg enebolig". Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg gjort det. Jeg bor ikke trøkt sammen med ørten andre i en blokk fordi jeg har -lyst- til det. Men alle -har- faktisk ikke råd til enebolig, selv ikke langt på landet. Jeg bor ganske landlig til som det er, men har likevel bare råd til å bo i blokk.)
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #15 Skrevet 3. april 2008 Enig med Wadjet. Har du fått "en del klager", altså mer enn én klage, så bør du gå veeldig stille i dørene. Du risikerer at samtlige naboer legger deg for hat om du bråker -igjen- etter at de allerede har klaget på deg.
Brunhilde Skrevet 3. april 2008 #16 Skrevet 3. april 2008 Tydelig at du har dårlige erfaringer med naboene dine, men du MÅ nok godta at personer rundt deg liker å ta en fest om helgene. Det går an å flytte ut i ødemarken hvis det er så frustrerende med naboer og alt det der... Det var egentlig mer en presisjon av at man ikke behøver å bo i blokk for å plages med bråk fra naboene... Tettbygd strøk medfører lyder, det også. Og nei, jeg må faktisk ikke godta personene rundt med tar en fest om helgene hvis den festen går ut over meg (og de andre naboene). Da ringer vi ganske enkelt til politiet og ber dem ordne opp. Det gjør de som regel. Et par ganger har de til og med tatt med anlegget det er blitt spilt på. Tror du ikke det er flere enn en nabo som har ringt og klaget da?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #17 Skrevet 3. april 2008 Nei, man må faktisk ikke det. Det er lover om at det skal være ro etter kl 23 om kveldene. Man kan faktisk kontakte politiet om naboene bråker for mye på natten. Bor man i blokk, må man ta spesielt hensyn. Jeg hører godt når naboene spiller musikk. På dagtid finner jeg meg i det, og i helgene også lenger utover kvelden. Om de spør om det er greit, så kan de også få holde en støyende fest til ut i de sene nattetimer EN GANG IBLANT. Om de derimot annenhver helg spiller musikk til morgenkvisten, ja, så er det ikke greit. I reglene i borettslaget står det at det skal være ro i blokken etter kl 22. Hver dag. Også i helgene. Altså kan man klage til styret om folk bråker etter kl 22... Musikkøvelser er det ikke lov til å ha etter kl 20, på hverdagene, i helgene er det ikke lov i det hele tatt. Flytter man i blokk må man faktisk holde disse reglene. (Jeg begynner å bli utrolig lei utsagn som at "da får man jo bare kjøpe seg enebolig". Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg gjort det. Jeg bor ikke trøkt sammen med ørten andre i en blokk fordi jeg har -lyst- til det. Men alle -har- faktisk ikke råd til enebolig, selv ikke langt på landet. Jeg bor ganske landlig til som det er, men har likevel bare råd til å bo i blokk.) Jeg kan heldigvis bråke så mye jeg orker, bor nemlig i enebolig . Har ikke fått noen klager fra frustrerte naboer heller
Brunhilde Skrevet 3. april 2008 #18 Skrevet 3. april 2008 Jeg kan heldigvis bråke så mye jeg orker, bor nemlig i enebolig . Har ikke fått noen klager fra frustrerte naboer heller Du KAN faktisk ikke det, du er ikke unntatt regler om ro uansett hvor du bor. Sånn er det bare...
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #19 Skrevet 3. april 2008 Du KAN faktisk ikke det, du er ikke unntatt regler om ro uansett hvor du bor. Sånn er det bare... Slapp av Brunhilde , jeg tar HENSYN.
Brunhilde Skrevet 3. april 2008 #20 Skrevet 3. april 2008 Slapp av Brunhilde , jeg tar HENSYN. Det er bra. Du er flink som klarer å bråke så mye du orker samtidig som du tar hensyn. Hvis ts også hadde mestret den kunsten hadde sikkert ikke hun heller fått klager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå