salemandra Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 aldri helt skjønt hvordan jeg skal ordne en advokado om jeg skal ha det som pålegg.. men nå må det prøves ut snart her tenker jeg, står jo så og si overalt om hvor sunt det er. så fortell, hvordan? hm??
salemandra Skrevet 2. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 2. april 2008 mener lisom, skal man tilsette salt, pepper ellernoe? mins å ha lest noe om det tidligere. så kom gjerne med påleggsoppskriftene deres! hehe.
Aurela Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Har aldri gjort det selv, men det kan jo ikke være så vanskelig :gjeiper: Kutt en advokado i skiver. Legg på skiva. Ser at en del bruker pepper på, men det er jo bare å smake seg frem til hvilke kryddre man skal ha på
GlamCat Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Nam, nam avokado som pålegg er kjempe godt Du bare tar en moden avokado, smør den på brødskive, driss på salt og pepper og nyt
Aurela Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 (endret) Hvis du skal spise det hjemme er kanskje sitron også godt, men kanskje ikke like bra på matpakka(?). Endret 2. april 2008 av Aurela
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Eventuelt kan man lage en guacamole og bruke den som pålegg. Moset avokado, litt lime eller sitronsaft, litt finhakket chilli, litt løk og tomat hvis man ønsker.
Gjest Olalla Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Avocadoen må være myk å trykke på, da er den moden. Så skjærer du den i to på langs eller tvers, tar bort steinen, og tar ut kjøttet med en skje før du smører på skiva. Salt og pepper til slutt, kjempegodt !
GlamCat Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Jeg bruker også tomat og agurk som pålegg sammen med majones. Kjempe godt
salemandra Skrevet 2. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2008 tusen takk for alle svar! nå gjelder det bare å huske å kjøpe med seg avocadoen neste gang jeg er i butikken.. lol. gleder meg til å prøve det ut jaffal. :D
Vita Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Sandwich med avokado: Finhakk hvitløk og surr den i olivenolje i en stekepanne Legg loffskiver i stekepannen og brun dem sammen med oljen og hvitløkenLegg loffskivene på en tallerkenSurr kokt skinke + avokado i stekepannen og legg det på loffskiveneLegg noen skiver tomat på toppenServeres med presset sitron og nykvernet pepper NAM!
murray Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 Jeg gjør følgende: Deler avokadoen i to, tar ut steinen, fyller med tunfisk og har på salt og pepper. Nam nam! Sunt OG godt! Brød kan man ha ved siden av.
Gjest Eurydike Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 Sitron, salt og pepper er et must, synes jeg. Sitronen både frisker opp smaken og hindrer at avokadoen blir misfarget. Ellers liker jeg frisk tomat på, eller feks hakket soltørket tomat og vårløkringer. Avokado og litt røkelaks er også kjempegodt.
salemandra Skrevet 2. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. april 2008 aldri helt skjønt hvordan man "bruker" soltørket tomat heller.. lol.. nå føler jeg meg lur her. haha.
La Luna Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Jeg spiser det sammen med bløtkokt egg, begge deler sånn fint most oppå brødskiva og med masse pepper.
Annikken Skrevet 3. april 2008 #15 Skrevet 3. april 2008 Husk at en avocado må modnes for å bli god... Grønn avocado: veeeeldig umoden Moden avocado: Mørk, gir etter litt når du trykker på den Overmoden avocado: Mørk, kjennes ut som den er bløt inni... Trening gjør mester! Den skal være moden nok til at den er søt, men ikke så moden at den har begynt å bli grå inni. Kjappmodning skjer ved å legge den i en papirpose med annen frukt. Dersom du vil bare spise halve og lagre den andre halvparten: Behold steinen i, og legg den i en pose i kjøleskapet.
Gjest Eurydike Skrevet 3. april 2008 #16 Skrevet 3. april 2008 Husk at en avocado må modnes for å bli god... Grønn avocado: veeeeldig umoden Moden avocado: Mørk, gir etter litt når du trykker på den Overmoden avocado: Mørk, kjennes ut som den er bløt inni... Dette stemmer ikke helt - den grønne og den brune avokadoen er to ulike sorter, og det kan finnes både modne grønne og umodne mørke. De grønne har tynnere og glattere skall, og de forblir grønne også når de modner. De brune/mørke har mer knudrete skall, kan være mer grønnaktige når de ikke er modne, og mørkner litt etterhvert. Det viktigste er å kjenne på dem.
Annikken Skrevet 3. april 2008 #17 Skrevet 3. april 2008 Sier du det... de grønne jeg finner i butikken er alltid knallharde, så kanskje jeg bare har sett den ene sorten? For de jeg har kjøpt som er ganske grønne har blitt brune etter hvert, og da blitt perfekte
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 3. april 2008 #18 Skrevet 3. april 2008 Aller best er brødskive med avokado, cottage cheese, sitronsaft og masse pepper!
Gjest Eurydike Skrevet 4. april 2008 #19 Skrevet 4. april 2008 Sier du det... de grønne jeg finner i butikken er alltid knallharde, så kanskje jeg bare har sett den ene sorten? For de jeg har kjøpt som er ganske grønne har blitt brune etter hvert, og da blitt perfekte Her ser du bilde av eksempler på de to vanligste sortene side om side, og litt forklaring i teksten under. Avokadoen med glatt, tynt skall er også mindre fet og litt mer vannholdig i fruktkjøttet, og noen ganger gigantisk stor (jeg abonnerer på økologiske grønnsaker, og får mange rare avokadoer). Ellers gjør jeg som deg, kjøper harde og lar dem mykne/modne. Ferdigmodnede avokadoer kan ligge i kjøleskap et par dager dersom man ikke trenger dem umiddelbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå