Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok sånn rent hypotetisk:

Jeg kjøper en sykkel til fem-ti tusen nå. Om to måneder er jeg blakk, inntekt minus husleie/strøm er under kommunens minstesats og jeg kan kvalifisere til sosialhjelp.

Kan de da kreve at jeg selger sykkelen, før jeg kan få sosialhjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet (endret)

Tror ikke det, med tanke på at sykkelen ikke har avgifter som suger penger.

jeg har hvertfall ikke fått noe krav om å selge sykkelen min =D

Endret av StockDama
Gjest Gjest
Skrevet
Ok sånn rent hypotetisk:

Jeg kjøper en sykkel til fem-ti tusen nå. Om to måneder er jeg blakk, inntekt minus husleie/strøm er under kommunens minstesats og jeg kan kvalifisere til sosialhjelp.

Nei. istedenfor off. transportmiddel til arbeide,kurs eller a-etat, så er det et ypperlig fremkomstmiddel. og det er i din og sosialkontoret int. at du holder deg i form i en vanskelig tid.

men på en annen side, så vil jeg si du har liten kontroll på penger om du kjøper dyr sykkel og du er blakk om to mnd. Da er det lite forutsigbart hos deg.

da burde du ventet med det kjøpet til du var sikker på at du ville klare deg fremover

Gjest Gjest
Skrevet

Rent hypotetisk kunne du også kjøpe deg en billigere sykkel og ikke bruke 10 000 til dette nå? Du kan finne en ypperlig bra sykkel til 2-3000, og heller ha igjen litt penger å rutte med senere.

Å bruke 10 000 til sykkel når man er i en slik situasjon synes jeg er dumt. Vent heller litt med Rolls Royce-sykkelen, til tingene ordner seg for deg.

Gjest Huldali
Skrevet

Hvis du kan kjøpe deg en billigere sykkel for de pengene du får for å selge sykkelen du nå har, kan de rent hypotetisk kreve at du selger sykkelen, mener jeg. Det samme gjøres med feks bil. Men tror nok det er lite trolig at de vil kreve at du selger syklen din.

Gjest Gjest
Skrevet
Ok sånn rent hypotetisk:

og hvorfor skal de kreve det da?

De vet jo ike at du ar sykkel...

Skrevet
og hvorfor skal de kreve det da?

De vet jo ike at du ar sykkel...

De vil se betalinga på kontoutskrifta som jeg må levere med søknaden om sosialhjelp.

Skrevet
men på en annen side, så vil jeg si du har liten kontroll på penger om du kjøper dyr sykkel og du er blakk om to mnd. Da er det lite forutsigbart hos deg.

da burde du ventet med det kjøpet til du var sikker på at du ville klare deg fremover

På en tredje side kan dette fra mitt ståsted være god økonomisk planlegging. Hvis jeg flytter fra der jeg bor nå og kommer i en situasjon der inntekt (ca 7000, fra NAV) minus husleie og strøm blir mindre enn 5149 kr (minstesatsen for livsopphold i Bergen kommune) kvalifiserer jeg for sosialhjelp - så fremt jeg er blakk. Og blakk blir jeg bare hvis jeg bruker opp pengene jeg har! Alternativt kan jeg spare ved å bunkre opp kontanter hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet
De vil se betalinga på kontoutskrifta som jeg må levere med søknaden om sosialhjelp.

Ta ut litt og litt, og betal kontant?

Gjest skattebetaler
Skrevet

Jeg er ikke interessert i betale for at du skal få deg en dyr sykkel. Spar pengene og bruk dem til mat om to måneder.

Ikke utnytt systemet!

Skrevet
På en tredje side kan dette fra mitt ståsted være god økonomisk planlegging. Hvis jeg flytter fra der jeg bor nå og kommer i en situasjon der inntekt (ca 7000, fra NAV) minus husleie og strøm blir mindre enn 5149 kr (minstesatsen for livsopphold i Bergen kommune) kvalifiserer jeg for sosialhjelp - så fremt jeg er blakk. Og blakk blir jeg bare hvis jeg bruker opp pengene jeg har! Alternativt kan jeg spare ved å bunkre opp kontanter hjemme.

Er du seriøs nå? Du sitter altså der og forteller oss at du skal prøve så godt du kan å bruke opp pengene dine på luksusvarer for å kunne tyne ut mest mulig sosialhjelp fra NAV? Jøje meg...

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Utrykket "kvalifiserer til sosialhjelp", er egentig ganske latterlig. Det er å jobbe som krevet kvalifikasjoner, sosialhjelp får du når du har mangel på sådan.

Gjest Gjest
Skrevet

Du ønsker altså å bruke opp de pengene du har på noe du ønsker deg, for å sette deg i posisjon til å snylte på våre skattepenger?

Gjest StockDama
Skrevet

.....det er da ikke noe hyggelig gjort. Du gjør det vanskelig for oss som faktisk har bruk for sosialhjelp å bli trudd pga folk som deg.

Du er ikke noe snill.

Skrevet (endret)

Akkurat her var det deilig med litt pepper, så kan jeg framføre et poeng :-)

Altså sosialhjelp og trygdeytelsene fra NAV er ikke noe man erbødigst kansje kan ydmyke seg til å be om hvis man i verste fall holder på å sulte i hjel. Det er ei forsikringsordning. Alle betaler skatt i premie (også jeg, da jeg var i arbeid, før det å arbeide gjorde meg sjuk), og alle sitter med rettigheter om støtte ved behov.

At folk tilpasser seg, selvsagt gjør de det, og selvsagt vil jeg gjøre det også, og det er ikke noe mer galt i det enn å føre opp fradrag man har krav på på selvangivelsen, eller å framstille rettmessige krav ovenfor forsikringsselskap.

Alle bekymra skattebetalerne her bør være lykkelige over at jeg ikke var ressurssterk nok til å bli sjukmeldt 6 uker tidligere, eller at jeg blei sjuk et år tidligere da reglene var anderledes, for da hadde jeg fått utbetalt flere ganger mer fra NAV i måneden - over mange år. Ville neppe vært behov for sosialhjelp da :-)

Endret av Cognizance
Skrevet

Du vil jo trenge et transportmiddel. Og, da sparer sos.kontoret penger, ved at de slipper å betale utgifter til transport for deg.

Gjest ForKlara
Skrevet
Jeg er ikke interessert i betale for at du skal få deg en dyr sykkel. Spar pengene og bruk dem til mat om to måneder.

Ikke utnytt systemet!

Er du seriøs nå? Du sitter altså der og forteller oss at du skal prøve så godt du kan å bruke opp pengene dine på luksusvarer for å kunne tyne ut mest mulig sosialhjelp fra NAV? Jøje meg...

Du ønsker altså å bruke opp de pengene du har på noe du ønsker deg, for å sette deg i posisjon til å snylte på våre skattepenger?

:ler: Slapp nå av da! Trådstarter skriver RENT HYPOTETISK sett!!!

Han skriver ikke at han er i denne sityasjonen, men han spør om en tenkt tanke om hvordan/hva som kan gå ann og ikke gå ann i en sånn situasjon... :klaske:

Gjest Gjest
Skrevet
.....det er da ikke noe hyggelig gjort. Du gjør det vanskelig for oss som faktisk har bruk for sosialhjelp å bli trudd pga folk som deg.

Du er ikke noe snill.

Apropo sosialhjelp, hvordan går det med deg og arbeid? Fått noen jobb enda? :)

Ref.tråden din på personlige meldinger om at du må få sosialhjelp og med takk til oss skattebetalere!

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Alle bekymra skattebetalerne her bør være lykkelige over at jeg ikke var ressurssterk nok til å bli sjukmeldt 6 uker tidligere, eller at jeg blei sjuk et år tidligere da reglene var anderledes, for da hadde jeg fått utbetalt flere ganger mer fra NAV i måneden - over mange år. Ville neppe vært behov for sosialhjelp da :-)

Man blir ikke sykmeldt av å være ressurssterk, man blir sykmeldt av å være ressurssvak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...