Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hadde en litt underlig diskusjon med noen venner her om dagen, og tenkte å høre hva dere tenker om tema.

Sett følgende, dere har 10 000 kr i brukt kreditt på et kort, og dere har ikke betalt noe på de 10 000 i løpet av den rentefrie perioden. Den effektive renten er på 20%, - for å gjøre regnestykket enkelt.

Hvor mye rente mener dere at det påløper disse 10 000 i løpet av en måned?

Mer konkret, det jeg er ute etter. Mener dere at det er 20% rente pr år, pr mnd, pr uke, pr dag etc ?

Endret av caso
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

rente regnes pr år

20/12 =1.666 10.000x1.01666= 167kr i rente/mnd

Endret av Fredrik=)
Skrevet (endret)
rente regnes pr år

Huslån og billån du får i banken, ja..

Endret av caso
Skrevet
Huslån og billån du får i banken, ja..

Kredittkortgjelden regnes også per år. Finner du informasjon om kredittkortet ditt så skal du få oppgitt hvilken nominell og effektiv rente. Den effektive renten varierer etter hvor stort lån du har.

Noen ganger står renten pr. mnd., men da vil det f.eks. stå 1,66 %. Står det f.eks. 20% så er det per år.

Skrevet (endret)
Hadde en litt underlig diskusjon med noen venner her om dagen, og tenkte å høre hva dere tenker om tema.

Sett følgende, dere har 10 000 kr i brukt kreditt på et kort, og dere har ikke betalt noe på de 10 000 i løpet av den rentefrie perioden. Den effektive renten er på 20%, - for å gjøre regnestykket enkelt.

Hvor mye rente mener dere at det påløper disse 10 000 i løpet av en måned?

Mer konkret, det jeg er ute etter. Mener dere at det er 20% rente pr år, pr mnd, pr uke, pr dag etc ?

Det går på ca 167,- i renter på en mnd. Etter hvert som du betaler ned gjelden vil selvfølgelig også rentene bli mindre per mnd.

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet
rente regnes pr år

20/12 =1.666 10.000x1.01666= 167kr i rente/mnd

reklamen?.......er vel noen idioter som biter på.

Skrevet

skal vi være vannskelig kan vi jo begynne å regne renters renter også. men blir jo ikke noe penger å snakke om. ca 1,5kr i dette tilfellet?

Skrevet (endret)
skal vi være vannskelig kan vi jo begynne å regne renters renter også. men blir jo ikke noe penger å snakke om. ca 1,5kr i dette tilfellet?

Joda, kan godt være vanskelig.. men det var ikke det jeg var ut etter.

Jeg var ute etter om noen kom med en kommentar at dette er individuelt etter hvilken type kredittkort det er snakk om. Jeg sier ingenting på regnestykket forutsatt det er årsrente :)

Hele grunnen til at jeg skrev dette inlegget, startet opp med at jeg og noen venner så en reklame for kredittkort som var alt for godt til å være sann. Det også viste seg også å være effektiv månedsrente, uten at jeg kunne se at det var spesifisert i reklamen. Rentesatsen er selvsagt langt lavere pr mnd enn pr år, og virker selvsagt desto mer forlokkende...

Hva ville dere valgt? Effektiv rente på 11,2 % eller 20 %? Det er sånn det er lett å tenke, sant. Selv om 11,2 % her i tilfelle er 10 000 + (11,2% * 12) i stede for 10 000 + 20%. (jada - regnestykket er skrevet for å illustrere først og fremst)

Kortet som kommer dårligst ut som jeg har sett så langt, har faktisk en effektiv rente på tilnærmet 70% p.å. og opererer med dagsrenter.

Ikke at dette er noe kjempenews, bare var overrasket over at ikke alle av vennene mine sjekket dette på kortene de bruker.

Endret av caso
Skrevet

Reklamen på mange slike kredittkort er svært diffus , og jeg vil tro at de færreste uten økonomisk bakgrunn greier å finne den faktiske kostnaden ved tilbudet i reklamen .

For å sammenlikne tilbud med tilbud må man iallefall regne det opp på samme nivå , regne ut kapitaliseringsfaktor , sette opp en kontantstrøm med alle totale utbetalinger og innbetalinger og til sist , finne denne kontantstrømmens internrente som da blir det som defineres som effektiv rente .

Dette er noe man ikke lærer på videregående , dvs at man må ha mer enn 13 års utdannelse for å forstå tilbudet .

Hvor mange andre institusjoner får lov til å sende forbrukertilbud man må ha over 13 års utdannelse for å forstå ?

Skrevet

De er jo selvfølgelig pliktig til å opplyse om effektiv rente, og hvor lang periode (uke/mnd/år) den rentesatsen de kommer med er for. Dog kommer det nok ikke alltid veldig klart frem.

Men jeg er som deg caso; veldig forundret over hvor mange som går inn på slike avtaler uten å overhodet ha et bevisst forhold til kostnadene ved dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...