Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

bankebiff....seigt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjøpte bankebiff i sverige, masse.....ante ikke at det var så seigt kjøtt gitt! stekte det som biff og tygde skosåle etterpå.

forslag til hva jeg kan gjøre med resten av bankebiffen?

Skrevet

Bankebiff må "kokes" mørt. Først steker du den på hver side, så heller du vann over i panna og har på lokk. Husker ikke hvor lenge den skal ligge slik, men hvertfall 45min eller mer. Husker ikke, ettersom det er en evighet siden jeg har lagd det. Du kan jo smake det til også, den er ferdig når du syns den er mør nok. Sørg for at det ikke blir for lite vann igjen i panna, da heller du bare på mer.

Bankebiff er egentlig ganske tungvint å lage syns jeg....da er det bedre med en mør biff gitt!

Du kan jo feks bruke den i en gryterett da og steke den i småbiter og la den koke med i gryta?

Skrevet

Jeg regner med at bankekjøtt og bankebiff er det samme?

Jeg bruker det til brun lapskaus og til "kjøtt i mørke", dvs brunet og kokt lenge i sausen.

Siste alternativ er å kutte i tynne, tynne strimler og steke til pizzatopping.

Skrevet

Jeg bruker det til fajitas og gryteretter som jeg lager i store porsjoner og fryser ned. Uansett hva jeg lager, så skjærer jeg kjøttet i strimler, bruner det i pannen og lar det koke til det er mørt.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg trodde bankekjøtt var slik kjøtt som en måtte banke med en "ruglete" treklubbe før det i det hele tatt ble spiselig, derav navnet.

Bankingen er med på å bryte de seige fibrene i kjøttet, og medfører at tilberedningstiden går litt ned. Vanlig biffkjøtt er det i alle fall aldri ment å være. Langkoking, og bruk i gryter og til lapskaus er alternativer til banking, som nevnt av andre over meg.

Ide: Hvis du banker en bit av dette kjøttet skikkelig flat, kan du sikkert legge på diverse godt fyll, rulle den sammen til en "rullade", snøre med hyssing og steke det hele som en stek i ovnen. Prøv deg fram! (Det var sikkert billig i og med at du kjøpte så mye. )

:kokk:

Gjest Gjest
Skrevet

Tro om det kan bli bra i leirgryte?

Skrevet

Punkt en om det skal stekes uten å strimle det opp er vel ialle fall skikkelig banking ja...

Skader forsåvidt ikke dersom du skjærer det opp etterpå heller, sånnsett.

• 1 måned senere...
Skrevet

Takk for svar!

Jeg fant en oppskrift på sjømannsbiff som jeg prøvde - uten ølet i - og det ble kjempegodt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...