Gå til innhold

Tilbake på skatten...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Jeg får sannsynligvis en god del tilbake på skatten. Eks-samboer gjennom nesten hele fjoråret får sannsynligvis baksmell. Vi hadde felles økonomi. Vi hadde felles leilighet og felles lån. Bør jeg hjelpe han med baksmellen??

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Tja...

I utgangspunkter er han selv ansvarlig for sin økonomi.

Men hvis det var en spesiell grunn for at han får baksmell og ikke du, så kanskje du bør hjelpe? (feks felles bedrift eller lignende)

Vanskelig å si når man ikke vet hvorfor han får baksmell!

Skrevet (endret)

Nytt lengre ned i tråden

Endret av caso
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du burde betale.

Det er han som ikke har betalt inn nok skatt (regner med at dere har delt rentefradrag ol likt mellom dere da)

Ansvar for egen økonomi

Gjest lissi32
Skrevet

Nei, om du har betalt mer skatt for å få mer igjen og han har betalt for lite, så er det vel hans problem?

Hadde det i tillegg vært en eks hadde jeg gitt fan. Så kynisk er jeg!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg får sannsynligvis en god del tilbake på skatten. Eks-samboer gjennom nesten hele fjoråret får sannsynligvis baksmell. Vi hadde felles økonomi. Vi hadde felles leilighet og felles lån. Bør jeg hjelpe han med baksmellen??

hvis bare du har fått fradrag for rentene på lånet, så kan du hjelpe han. Ellers se på hva han betalte på fellesen.

Skrevet (endret)

Som hovedregel skal samboere som hefter solidarisk lån dele gjeld og gjeldsrenter med 50% på hver. Kun i de tilfeller det foreligger skriftlig avtale om annen fordeling av gjelden skal regelen avvikes.

Hvem som har betalt gjeldsrentene evt. i sin helhet har ingen betydning. Hvis det ikke er skrevet en slik avtale har andre part krav på halvparten av gjelds- og rentefradraget. Du reduserer din oppførte gjelds- og gjeldsrenter med andre parts del, og han fører dette opp i angivelsens post 5.0 hvem han har delt lånet med

Endret av caso
Skrevet

Nei.. Det må du ikke... Han får jaggu klare seg selv, skulle bare mangle...

Og løp så ut å kjøpe deg noe fint;)

Det er jo en X....

Skrevet
Nei.. Det må du ikke... Han får jaggu klare seg selv, skulle bare mangle...

Og løp så ut å kjøpe deg noe fint;)

Det er jo en X....

Jo, det kan det faktisk hende at hun , jfr. innlegget over ditt vedrørende gjeldsrenter.

Skrevet

Bør du hjelpe ? tja

Må du hjelpe ? nei

Skrevet (endret)
Jo, det kan det faktisk hende at hun , jfr. innlegget over ditt vedrørende gjeldsrenter.

He he.. Gadd ikke lese det, det ble litt for seriøst...

Neida jeg bare tuller...

Det hele kommer jo litt ann på da, hvilken avtale de har/hadde..

Hvem som har betalt hva og hvordan det har vært fordelt.

Endret av *MEDUSA*
Skrevet
He he.. Gadd ikke lese det, det ble litt for seriøst...

Neida jeg bare tuller...

Det hele kommer jo litt ann på da, hvilken avtale de har/hadde..

Hvem som har betalt hva og hvordan det har vært fordelt.

Hvem du kaller seriøs ;)

Hun kan jo godt gi en lang f.., men han er likevel i sin fulle rett å kreve pengene, - da blir det bare dyrere i etterkant. Er jo ikke lov å godkjenne selvangivelsen hvis man vet den har feil ;)

Skrevet
Hvem du kaller seriøs ;)

Hun kan jo godt gi en lang f.., men han er likevel i sin fulle rett å kreve pengene, - da blir det bare dyrere i etterkant. Er jo ikke lov å godkjenne selvangivelsen hvis man vet den har feil ;)

Du sikkert helt rett, jeg bare måtte :) sorry :sukk:

Hmm.. Men jeg og sambo deler ikke rentefradrag.. det står kun på den ene, men vi kan jo dele hvis vi vil i følge dem i banken..

Men forstod ikke at det var noe vi måtte..

Men det blir kansje noe annet ved brudd...

Og hva som er rettferdig å gjøre ikke minst :lur: ...

Skrevet
Du sikkert helt rett, jeg bare måtte :) sorry :sukk:

Hmm.. Men jeg og sambo deler ikke rentefradrag.. det står kun på den ene, men vi kan jo dele hvis vi vil i følge dem i banken..

Men forstod ikke at det var noe vi måtte..

Men det blir kansje noe annet ved brudd...

Og hva som er rettferdig å gjøre ikke minst :lur: ...

Må ikke, men man kan kreve det. Når man er i forhold, blir man vel stort sett enig, værre når det er brudd :)

Er vel generellt smart å dele det opp. Den som står oppført med lånet får mest fradrag på skatten, - men vedkommende opptjener også langt mindre pensjonspoeng. Så det er en langsiktig og en kortisiktig gevinst kan man vel si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...