Gå til innhold

Sicilia

Anbefalte innlegg

Gjest Chrissy82
Skrevet

Hei,

jeg skal en uke til Sicilia i sommer.. i juni/juli.. Noen som har vært der? Hvis ja, noen som har noen tips? Hva må man se? Restauranter? Barer osv?

Gjest Gjest_Lune_*
Skrevet

Hvor på Sicilia da?

Jeg var der 15 dager i fjor, men der litt lettere å komme med tips når jeg vet hvor du skal.

Gjest Chrissy82
Skrevet

Område heter Cefalu.. der hotellet ligger som vi skal bo på..

Skrevet

Var i Cefalu 2-3 dager for noen år siden, da vi hadde leiebil og telt og kjørte rundt på øya. Husker den som en koselig liten by ved havet rett under en klippe, med trange smug, fin normannerkirke, deilig lang sandstrand 'midt i' byen med tilhørende strandpromenade m/cafeer etc, samt et par millioner italienere i helga :ler: . Husker ingen restaurantnavn, men glemmer ikke den gode maten på forskjellige terrasser/balkonger på baksiden av husene, omtrent hengende over sjøen. Og så mye god sjømat! Første gang jeg noensinne har forsøkt alt-godt-fra-havet i versjonen kald, (sylta?) forrett med syrlig smak og mix av bl.a skjell, blekksprut og reker. Ah-namm! Litt tilvenning først og etterpå er du frelst :spise:

Vi bada både på nordsida, sør og øst på Sicilia og: Cefalu i nord hadde den desidert beste badetemperaturen, selv i slutten av mai.

God tur, heldige du

Skrevet

..og du, de er ikke veldig flinke i engelsk der. Du finner engelsktalende bare på de aller mest turistiske stedene på Sicilia og selv om Cefalu har masse turister er disse stort sett italienske.. Så pugg noen høflighetsfraser og litt spisekartord på forhånd :skravle:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg var en uke på Sicilia i fjor sommer. Om du skal reise litt rundt vil jeg annbefale en tur opp Mt. Etna, eller til byen Corleone. Innlandet er meget vakkert!

Cefalu ligger ikke langt fra Palermo heller om du vil besøke en storby, bare husk å se deg for når du skal over veien! I Palermo er de beryktet for galmannskjøring.

Det er også greit å vite at Sicilia er en reativt fattig del av Italia. Ikke ta det for gitt at du kan kaste toalettpapir i do, kloakksystemet er så dårlig at du gjerne må hive papiret i egen søppelkasse.

Skrevet

Jeg var på Sicilia for et par år siden, nærmere bestemt Mondello og Palermo.

Jeg vil absolutt anbefale deg og pugge et par italienske gloser ja, da engelsken til innbyggerene ikke var særlig imponerende....

Greit å vite hva "fisk", "kjøtt", "kylling" betyr når du sitter på restaurant med italiensk meny....

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi skal også til Sicilia (Mondello og Palermo). Har noen hatt med barn og har noen gode tips?

Skrevet

Jeg har ikke barn men Mondello er en rolig liten fiskelandsby, så det må være yppelig å reise dit med barn. Vi dro inn til Palermo på ettermiddagene/ kveldene for å shoppe og spise.

Skrevet

Vi bodde i helt andre enden av Sicilia, ikke så veldig lang fra Messina (Fuci heta "byen").

Der vi bodde hadde de omtrent aldri sett turister før. I den lille byen vi bodde i var det verken matbutikk eller resturanter, men akk så deilig ferie!

Vi var også på M. Etna, anbefales! Men kle på deg, det er kaldt!

Hun ene jeg reiste sammen med kunne litt italiensk, ellers hadde vi aldri klart oss. For der vi bodde kunne de ikke et eneste ord engelsk!

Taormina er en turistby, ligger litt butikker der. Vi leid biler derfra.

Giardini Naxos er veldig fint, men DYRT og VARMT. Er akkurat som en gryte, vi var der akkurat i 15 min..

Savoca er der gudfaren er spillt inn, kjempe koselig og fin by.

Forza ´d Agro er også verdt et besøk.

Santa Theresa di Riva har fin strand, der får være i fred fra turister (der lå også butikken vår).

MTP. barn, tror jeg det er en vannpark der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...