Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Syns det virker som nesten alle som sliter med å bli gravide får prøve pergo, er det riktig? Selv har jeg og samboeren min vært gjennom utredning, der de fant noen få endometriose-flekker hos meg og spermen til samboeren min var fin. Men jeg har aldri fått tilbud om å prøve pergo. Hvorfor det? Er det kun for de som har manglende eller uregelmessig eggløsning? Kan sikkert være dumme spørsmål dette Neste skritt er jo IVF til høsten, og da hadde det jo vært mye enklere hvis pergo hadde fungert for meg. Kommer det ann på legen man har om man får prøve pergo?
Chiquita Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 (endret) Pergo er jo for å få eggløsning hos de som ikke har det/har det uregelmessig. Det er VELDIG sjeldent at noen med EL får pergo for å styrke allerede eksisterende eggløsning. Men noen får det altså. Man er restriktiv med dette pga risikoen for flerlinger Endret 2. april 2008 av Chiquita
Gjest Gjest_jette26_* Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Hei. jeg og samboer har prøvd ganske lenge og bestemte oss for og oppsøke hjelp. vi gikk til en gyn( privat) og tok en gu...alt helt normalt,og jeg hadde akkurat hatt eggløsning samme dag....jeg har eggløsning hver mnd( tester) men fikk alikevel pergo....legen mente det kunne modne flere egg og få en " kraftigere" eggløsning....samtidig sa jo hun at det er lettere med flerlingfødsel.... vi måtte også levere en sædprøve,den visste at det var veldig få sædceller,men det var god bevegelse på dem som var....skal ta en ny sædprøve om 2 mnd og er den dårlig da skal vi settes opp på venteliste...skal i mellomtiden gå på pergo dette ble veldig langt og kjedelig....men men. dte er som legen sa,det er gøyere og få det til selv!!! lykke til!!! klem
Chiquita Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Gå på pergo når det tydeligvis ikke er noe i veien med eggløsningen, men med hans svømmere. Det er det sjeldent man hører om. Få leger vil tilføre kvinnen ekstra hormoner (som jo muligens er unødvendige) når det er mannen "som har problemet".. Men som man ser her - det kommer ann på legen
Toblerone Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Jeg trodde man ikke skulle gå på pergo når mannen hadde dårlig kvalitet jeg! Det er i allefall det vi har fått beskjed om.
smilefjes Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Det virker som det er forskjell fra gynekolog til gynekolog. Jeg skal tilsynelatende ikke ha problemer med å bli gravid. Jeg har regelmessige sykluser og alt tyder på at jeg har eggløsning som jeg skal. Mannens sæd er også bra. Etter å ha prøvd et år uten resultat, har jeg blitt satt på Pergo "for å få fart på eggstokkene mine", som gynekologen sa. Ser også ut som det funker. Ved siste eggløsning, så gyn to fine eggposer, klare til å slippe egg. Risikoen for at begge blir befruktet er jo tilstede, men med så lite resultat av prøvingen så langt, er jeg villig til å ta den risikoen. Sjansen for at i hvertfall et av eggene skal klare å klore seg fast, er jo nå sterkt tilstede. Det er ikke moro å dytte i seg medikamenter som kan gi uheldige bivirkninger, men når tålmodigheten har fått seg en knekk og ønsket etter en ny liten baby er så sterkt, er jeg villig til å prøve det meste...
bizzy Skrevet 5. april 2008 #7 Skrevet 5. april 2008 Jeg har også fått pergo til tross for at jeg har eggløsninger av meg selv, men de har målt litt lave hormonverdier, og mente derfor at pergoen ville gi meg bedre egg! Har til sammen prøvd å bli gravid i 4 år uten klaff på egenhånd, 2 år pr. gravidietet, før spiren/spirene satt ved hjelp av pergo! Har også vært nødvendig med dobbel pergo for å få klaff. Tror de ganske ofte gir pergo til tross for at de ikke har funnet noen grunn til ufrivillig barnløshet i påvente av ivf! Var i allefall slik for oss første gangen, fikk pergo samme dagen som søknaden på ivf ble sendt fra legen. Siden vi fikk klaff etter et stort antall kurer ble jeg satt rett på pergo denne gangen uten at det ble sendt søknad om ivf.
Lassie Skrevet 5. april 2008 #8 Skrevet 5. april 2008 Jeg fikk ikke pergo - for det er jo mannens sædkvalitet som er dårlig. Og da skal man ikke ha pergo.
Gjest Fisk73 Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Jeg vet ikke jeg, men jeg fikk pergo før jeg hadde fått svar på noen prøver..? Men det har sikkert med alderen min å gjøre :klø:
Harlekin Skrevet 12. april 2008 #10 Skrevet 12. april 2008 Jeg fikk også Pergo selv om jeg har EL av meg selv. Jeg mistet mensen ca. et år da jeg var yngre, og gynekologen mente at det kanskje (men sannsyligvis ikke) kunne henge igjen noe grums der. Altså fikk jeg Pergo for å styrke en allerede eksisterende EL. Jeg fikk prøve i 3 sykluser, og ikke mer enn det. Dette fikk jeg før mannen var undersøkt. Senere har det vist seg at problemet mest sannsynlig ligger hos ham, så det var egentlig ganske bortkastet med Pergo. Men, man vet jo aldri! Det virker som det kommer an på gynekologen hvem som får Pergo eller ikke, litt forskjellige retningslinger ute og går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå